Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du att avloppsledningen som går i marken utanför radhuset men som enbart leder till och betjänar ett enda radhus också kan ingå i lägenheten och därmed ligga under bostadrättshavarens ansvar om stadgarna är skrivna så? Om inte, varför inte?

(Har inte tänkt för mycket på bostadsrättsradhus ska sägas.)
Det menar jag inte, den ligger utanför lägenheten och utanför lägenheten finns inget ansvar - jämför tex med målning av fönster och ytterdörrar.

Och vips hamnar vi i Knoppen och var gränsen för lägenheten går. Någonstans mellan innertak och tak respektive mellan parketten och gruset under betongplattan…

Å andra sidan, vid tex stopp är det svårt att hävda att det inte är lägenhetshavaren som orsakat stoppet med vad det innebär i ansvarsfrågan. Men underhåll enligt plan bör vara föreningens till den del ledningen ligger utanför lägenheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Det menar jag inte, den ligger utanför lägenheten och utanför lägenheten finns inget ansvar - jämför tex med målning av fönster och ytterdörrar.

Och vips hamnar vi i Knoppen och var gränsen för lägenheten går. Någonstans mellan innertak och tak respektive mellan parketten och gruset under betongplattan…

Å andra sidan, vid tex stopp är det svårt att hävda att det inte är lägenhetshavaren som orsakat stoppet med vad det innebär i ansvarsfrågan. Men underhåll enligt plan bör vara föreningens till den del ledningen ligger utanför lägenheten.
Knoppen ja. Jag är fortfarande traumatiserad efter att ha läst den domen och jag är i gott sällskap har jag förstått.

Om vi antar att det är kajor som har proppat denna avloppsavluftning så lär ju stoppet sitta både i yttertaket och i den del som går igenom lägenheten. Jag tror bostadsrättsföreningen har svårt att klara sig från att ombesörja och betala för rensningen rent formellt. Även om det skulle vara ett radhus med en förening som extensivt har försökt lägga underhållsansvar på bostadsrättshavaren. (Sen finns det säkert rätt gott om styrelser som inte har en aning och försöker lägga kostnaden på bostadsrättshavaren oavsett vad det står i stadgarna eller bostadsrättslagen.)
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Jag törs drista mig till att säga att bostadsrättshavaren i vart fall inte ansvarar för att underhålla kajorna.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.