Fick en ny toalett installerad för ca 2 veckor sedan, limmad med S-lås. Jag märkte att toaletten inte satt ordentligt utan vickade så fort jag rörde vid den. Ringde då rörfirman och de skickade ut en annan rörmokare till att åtgärda, hon konstaterade att hon skulle bli tvungen att skruva toaletten då plastmattan inte var tillräckligt jämn som underlag för att toan skulle kunna bli helt stabil med lim. Så hon skruvade och limmade på nytt.
Sedan fick vi vår toalett på nedervåningen utbytt också, efter övervåningens toa blev åtgärdad. Då ser rörmokaren att vi har ett 75mm avloppsrör (vi har ett hus med sluten avloppstank och gammalt fritidshus från början), rörmokaren menar att hon aldrig sett ett 75mm rör typ någonsin under sitt yrkesliv och blir orolig över hur hon ska lösa det. Slutar med att hon åker till en VVS-grossist och köper en rördel som gör att hon kan koppla ihop 110-toaletten med 75mm röret.
Nu, ca 1 vecka efter hon var här så spolar jag i toaletten på övervåningen, som hon var här och skruvade och limmade (dvs. åtgärdade att den vickade), och ser att vatten kommer ut från avloppsanslutningen till den toan, vattnet rinner ut längs hela toalettens undersida, genom lim och allt och på badrumsmatta.
Nu till min fråga, vad tror ni blivit fel? Vad kan jag som köpare av installationstjänst och toalett via firman, göra? Mejla och reklamera och be få felet avhjälpt? Något annat/mer jag bör tänka på eller göra?
Sedan fick vi vår toalett på nedervåningen utbytt också, efter övervåningens toa blev åtgärdad. Då ser rörmokaren att vi har ett 75mm avloppsrör (vi har ett hus med sluten avloppstank och gammalt fritidshus från början), rörmokaren menar att hon aldrig sett ett 75mm rör typ någonsin under sitt yrkesliv och blir orolig över hur hon ska lösa det. Slutar med att hon åker till en VVS-grossist och köper en rördel som gör att hon kan koppla ihop 110-toaletten med 75mm röret.
Nu, ca 1 vecka efter hon var här så spolar jag i toaletten på övervåningen, som hon var här och skruvade och limmade (dvs. åtgärdade att den vickade), och ser att vatten kommer ut från avloppsanslutningen till den toan, vattnet rinner ut längs hela toalettens undersida, genom lim och allt och på badrumsmatta.
Nu till min fråga, vad tror ni blivit fel? Vad kan jag som köpare av installationstjänst och toalett via firman, göra? Mejla och reklamera och be få felet avhjälpt? Något annat/mer jag bör tänka på eller göra?
Den toaletten som läcker på övervåningen vet vi inte om den är 75-110, vi vet bara att den vickade efter installation.Centano skrev:
Vi vet att nedervåningens toalettanslutning var 75-110 dock, men det är inte nedervåningens toalett som har läckt ut vatten nu.
I Isabl skrev:
Men mäter jag med tumstock så ser det ut att vara 75mm även på toalettavloppet från övervåningen, men installatören åkte inte och köpte någon del från en VVS-grossist att såga till och anpassa för avloppet, till skillnad från installationen som gjordes på nedervåningen. Se upplagda bilder på de två installationerna som de ser ut nu.Centano skrev:
På bild två ser det ut som att det sitter en förminskning 110-75 där med. När det började läcka var det den första gången den spolades i toaletten efter åtgärder eller har det fungerat tidigare?
Hade rörmokare här nu. Toaletten som läckte var inte installerad korrekt, mellan packningen och toaletten var det inte tätt. I golvet sitter avloppet med 90mm rör som sen går ner i 75mm. Toaletten är nu ansluten till 90mm-röret i golvet, dock helt utan någon anslutningsdel/muff för 110-75mm övergång. Vad tror ni? Jag är rädd att det blir fel när dem inte har anpassat med en muff, är orolig att samma problem kommer uppstå igen?
Klicka här för att svara




