Efter en badrumsrenovering (av företag) har vi fått läckage på ett av rören i golvet i badrummet. Röret går från fjärrvärme ut till ett av elementen i huset och är alltså det första på slingan. Det har tagit ett tag att felsöka men nu har det konstaterats att det är detta röret där läckaget finns. Vi har kunnat undersöka röret i övrigt utanför badrummet (eftersom det ligger ovanpå plattan) till elementet genom att ta upp golvet och undersöka men inget läckage finns där.

Huset är platta på mark och rören är alltså ingjutna i plattan under golvet i badrummet. Ovanpå rören är det gjutet isolering (eps?) innan själva golvet är flytspacklat och därefter fuktspärr. Det är möjligt att jag missat något moment som men på ett ungefär ser det ut så.

Företaget har i tidigare samtal uppgett att de kommer lösa detta genom att dra nya utanpåliggande rör till första elementet. Men frågan är vad gör man med den gamla läckan? Eftersom det har tagit tid att felsöka med bland annat byte av expansionskärl, diskussion att det handlar om luft i systemet, test med spårvätska osv, har systemet varit igång ca 3 månader med läckan. Det läckande röret har dock bara varit inkopplat ca halva tiden pga olika mätningar. Per dygn läcker det 0,2 bar.

Eftersom läckan ligger på "rätt" sida om fuktskyddet menar företaget att det inte är några problem att låta denna vara och låta vattnet vandra ner i plattan som senare kommer torka upp. Vad säger ni, är det rätt att inte göra något mer? Jag inser att om man skulle ge sig på något mer för det troligen med sig en väldig massa arbete och det är lätt att förstå att företaget inte vill gå denna vägen.
 
P Plex84 skrev:
Efter en badrumsrenovering (av företag) har vi fått läckage på ett av rören i golvet i badrummet. Röret går från fjärrvärme ut till ett av elementen i huset och är alltså det första på slingan. Det har tagit ett tag att felsöka men nu har det konstaterats att det är detta röret där läckaget finns. Vi har kunnat undersöka röret i övrigt utanför badrummet (eftersom det ligger ovanpå plattan) till elementet genom att ta upp golvet och undersöka men inget läckage finns där.

Huset är platta på mark och rören är alltså ingjutna i plattan under golvet i badrummet. Ovanpå rören är det gjutet isolering (eps?) innan själva golvet är flytspacklat och därefter fuktspärr. Det är möjligt att jag missat något moment som men på ett ungefär ser det ut så.

Företaget har i tidigare samtal uppgett att de kommer lösa detta genom att dra nya utanpåliggande rör till första elementet. Men frågan är vad gör man med den gamla läckan? Eftersom det har tagit tid att felsöka med bland annat byte av expansionskärl, diskussion att det handlar om luft i systemet, test med spårvätska osv, har systemet varit igång ca 3 månader med läckan. Det läckande röret har dock bara varit inkopplat ca halva tiden pga olika mätningar. Per dygn läcker det 0,2 bar.

Eftersom läckan ligger på "rätt" sida om fuktskyddet menar företaget att det inte är några problem att låta denna vara och låta vattnet vandra ner i plattan som senare kommer torka upp. Vad säger ni, är det rätt att inte göra något mer? Jag inser att om man skulle ge sig på något mer för det troligen med sig en väldig massa arbete och det är lätt att förstå att företaget inte vill gå denna vägen.
kanske ska höra med ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
Plex84
  • Laddar…
Ja de är kontaktade men de ville först vi skulle hitta läckan. Dags att ta kontakt med dem igen.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Min amatörmässiga uppfattning är att detta är inget problem. Det vatten som har läckt ut kommer att försvinna av sig själv. Men som sagt kolla med någon som faktiskt VET.
 
  • Gilla
Plex84
  • Laddar…
Som gammal byggnadskonstruktör kan jag säga att det de säger stämmer. Vattnet/fukten kommer vandra neråt och ut, plattan kommet att torka utan problem. Men, som nämnts, ska du meddela ditt försäkringsbolag. Eventuellt kommer ditt försäkringsbolag kontakta byggarens försäkringsbolag. Men mer än så kommer sannolikt inte att hända.
 
  • Gilla
Plex84
  • Laddar…
Tack för svaren, jag ska kontakta försäkringsbolag igen och eventuell annan sakkunnig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.