6 496 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Kondens i badrum - dålig ventilation?
Men du har ju skrivit ”Nej inte vad vi sett iaf. Dock står dörren nästan alltid lite på glänt”. Då kan det ju inte vara avsaknad av springa under dörren? Om dörren står på ”glänt” oftast, då kommer ju luft in.Lity skrev:
Hur som helst verkad du vara övertygad om att det är dörren så kapa eller sätt in litet ventilationsgaller. Men fläkten bör ju ställas in korrekt oavsett!
Din mamma kanske duschade super super varmt…Lity skrev:
Hej igen... (Se tidigare trådar om badrummet)
Nu börjar det närma sig slutbesiktning av badrummet. Förra veckan satte de in rätt innerdörr till badrummet, och då märkte vi att den gick trögt. Frågade byggledaren om det när de var där för att kolla vad som kvarstår att göras, och då sa han att det berodde på lufttrycket när man stängde dörren.
När de åkt började jag fundera över vad han sagt. Ställde mig i badrummet och stängde dörren, och då snurrade fläkten när man öppnade och stängde. Kollade på dörren inifrån, och såg att det inte finns någon luftspalt, varken över eller under dörren. Skrev och frågade projektledaren om det inte borde vara tilluft i badrummet, men fick inget svar.
Idag provade mamma att duscha i badrummet för första gången för att se hur exempelvis fallet beter sig. Hon snabbduschade bara, för hon blev så stressad över hur fuktigt det blev där inne.
Fläkten gick, så det var inte det som var problemet. Är det verkligen okej med såhär mycket kondens i badrummet efter en kort, normalvarm dusch? Är till och med blött i taket (går att se ovanför handdukstorken). Det är en Fresh IQ fläkt, så den går när det är fuktigt.
Kan tilläggas att bilderna är tagna säkert 15-20 min efter dusch.
Det kommer inte att hjälpa att kapa dörren undertill om du inte tar i ordentligt dvs kapar så mycket att den går över tröskeln vilket lär se för taskigt ut utifrån.
jag rekommenderar dig för att som andra skrivit, testa med dörren nästan helt stängd (tänk lås dörren när den är öppen o stäng så långt det går). Det bör motsvara det luftflöde du skulle få om det var ordentlig luftspalt. Ta en dusch som motsvarar vad din mor gjorde och kolla resultatet. Är allt som förväntat är det tilluften som blir för strypt är det som på bilderna är det frånluften som är för dåligt drag i. Är det det senare så är det bara att kolla i manualen till fläkten och se hur du gör för att dra på mer kräm eller ändra känsligheten för fukt/ljus/ljud vad den nu reagerar på.
jag rekommenderar dig för att som andra skrivit, testa med dörren nästan helt stängd (tänk lås dörren när den är öppen o stäng så långt det går). Det bör motsvara det luftflöde du skulle få om det var ordentlig luftspalt. Ta en dusch som motsvarar vad din mor gjorde och kolla resultatet. Är allt som förväntat är det tilluften som blir för strypt är det som på bilderna är det frånluften som är för dåligt drag i. Är det det senare så är det bara att kolla i manualen till fläkten och se hur du gör för att dra på mer kräm eller ändra känsligheten för fukt/ljus/ljud vad den nu reagerar på.
Så om mamma inte stänger dörren så kan det inte vara brist på springa under dörren? Hänger inte riktigt med på det resonemanget.K Kirre2021 skrev:Men du har ju skrivit ”Nej inte vad vi sett iaf. Dock står dörren nästan alltid lite på glänt”. Då kan det ju inte vara avsaknad av springa under dörren? Om dörren står på ”glänt” oftast, då kommer ju luft in.
Hur som helst verkad du vara övertygad om att det är dörren så kapa eller sätt in litet ventilationsgaller. Men fläkten bör ju ställas in korrekt oavsett!
Badrumsbygget har pågått i över 3 månader, och mamma provade att duscha för första gången nu i helgen. Den står ju inte på glänt när hon duschar, så det enda jag och den jag svarade på pratade om var att vi ska testa att duscha med dörren lite på glänt för att se om det extrema fuktproblemet avhjälps när det finns tilluft i badrummet. Hjälper inte det så är det fläkten som är för mesig, också, men tilluft har vi ju redan konstaterat behövs oavsett.
Om det ändå hade varit så lättlöst... Hon sa att hon hann duscha i 1min innan det blev tropiskt där inne, och hon hade inte värmen på högre än stoppet för värmespärren, dvs normalvarmt. Så hon skyndade sig att duscha för att hon blev stressad över fuktnivån, och fukten kvarstod länge efter, och försvann inte förrän hon lämnade dörren vidöppen.H Husärlivet skrev:
Tack! Nej det känns ju inte alls som en bra lösning att göra någon ful ursågning nedtill...T TypRätt skrev:Det kommer inte att hjälpa att kapa dörren undertill om du inte tar i ordentligt dvs kapar så mycket att den går över tröskeln vilket lär se för taskigt ut utifrån.
jag rekommenderar dig för att som andra skrivit, testa med dörren nästan helt stängd (tänk lås dörren när den är öppen o stäng så långt det går). Det bör motsvara det luftflöde du skulle få om det var ordentlig luftspalt. Ta en dusch som motsvarar vad din mor gjorde och kolla resultatet. Är allt som förväntat är det tilluften som blir för strypt är det som på bilderna är det frånluften som är för dåligt drag i. Är det det senare så är det bara att kolla i manualen till fläkten och se hur du gör för att dra på mer kräm eller ändra känsligheten för fukt/ljus/ljud vad den nu reagerar på.
Ja hon ska prova det om hon vågar, annars ser vi vad besiktningsmannen säger på onsdag morgon. Blir intressant att höra vad de säger...
Tittade igen nu på bilderna och det är ju inte så konstigt om det blir fuktigt där när fläkten sitter rakt innanför dörren. Den kommer ju enbart blåsa ut den friska luften från dörren och lämna all fuktig luft i resten av badrummet i stort sätt orörd. Känns fail om du frågar mig, fläkten bör ju sitta så det blir:
tilluft -> dusch -> frånluft
nu blir det ju istället
tilluft -> frånluft | dusch
tilluft -> dusch -> frånluft
nu blir det ju istället
tilluft -> frånluft | dusch
Jo vi håller med. De rev aldrig det gamla innertaket, så fläkten sitter där den satt förut. Det fungerade dock okej i gamla badrummet, även när vi var små och badade badkar i timmar där inne. Men det ultimata vore ju att ha flyttat på den till duschdelen.T TypRätt skrev:Tittade igen nu på bilderna och det är ju inte så konstigt om det blir fuktigt där när fläkten sitter rakt innanför dörren. Den kommer ju enbart blåsa ut den friska luften från dörren och lämna all fuktig luft i resten av badrummet i stort sätt orörd. Känns fail om du frågar mig, fläkten bör ju sitta så det blir:
tilluft -> dusch -> frånluft
nu blir det ju istället
tilluft -> frånluft | dusch
Det kan dock inte vara hela problemet... I mitt avlånga badrum där dörren är på långsidan så sitter frånluften över handfatet till vänster, och duschen är i högra hörnet. Så där är det dusch - tilluft - frånluft. Så frånluften är i andra änden av badrummet sett från duschen. Ändå blir det aldrig ens imma på spegeln trots att jag inte snålar med duschlängden.
Redigerat:
Det jag menar är att om dörren står på glänt så kommer luft in, kvarstår fukten iaf så är det inte det som är problemet och då hjälper ingen springan i dörren.Lity skrev:
Så om mamma inte stänger dörren så kan det inte vara brist på springa under dörren? Hänger inte riktigt med på det resonemanget.
Badrumsbygget har pågått i över 3 månader, och mamma provade att duscha för första gången nu i helgen. Den står ju inte på glänt när hon duschar, så det enda jag och den jag svarade på pratade om var att vi ska testa att duscha med dörren lite på glänt för att se om det extrema fuktproblemet avhjälps när det finns tilluft i badrummet. Hjälper inte det så är det fläkten som är för mesig, också, men tilluft har vi ju redan konstaterat behövs oavsett.
T tomas123 skrev:
Tack! Ska be henne prova det istället, eller både och (inte samtidigt), för att se vad som funkar bäst.T TypRätt skrev:Tittade igen nu på bilderna och det är ju inte så konstigt om det blir fuktigt där när fläkten sitter rakt innanför dörren. Den kommer ju enbart blåsa ut den friska luften från dörren och lämna all fuktig luft i resten av badrummet i stort sätt orörd. Känns fail om du frågar mig, fläkten bör ju sitta så det blir:
tilluft -> dusch -> frånluft
nu blir det ju istället
tilluft -> frånluft | dusch[/
Fick besiktningsprotokollet idag. Ett skämt. Han skrev med tilluften till badrummet, efter att jag ifrågasatte att han inte ens påpekade det. Först idiotförklarade han mig, och menade på att tilluft bara sker i sovrum och typ vardagsrum, men sedan fick han pudla till entreprenören att jag hade rätt. Han hade tydligen missförstått mig (hur nu det är möjligt, när jag rakt ut frågade om han inte tyckte att det var något fel med att det inte fanns luftspalt på dörren).
Nu har mamma skickat protokollet till en oberoende besiktningsman som förhoppningsvis tar på sig att göra en överbesiktning.
Brukar slutbesiktningarna på riktigt vara såhär fattiga? Han gick in, kollade i brunnen, påpekade att det var fästmassa där, mätte fallet, kollade rörgenomföringarna, och that's it. Frågade om fönstret var bytt, och sa att fläkten fungerade också. Utifrån andra besiktningsprotokoll jag sett så tittar de ju på mycket mer än så?
Nu har mamma skickat protokollet till en oberoende besiktningsman som förhoppningsvis tar på sig att göra en överbesiktning.
Brukar slutbesiktningarna på riktigt vara såhär fattiga? Han gick in, kollade i brunnen, påpekade att det var fästmassa där, mätte fallet, kollade rörgenomföringarna, och that's it. Frågade om fönstret var bytt, och sa att fläkten fungerade också. Utifrån andra besiktningsprotokoll jag sett så tittar de ju på mycket mer än så?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
