Hej igen... (Se tidigare trådar om badrummet)
Nu börjar det närma sig slutbesiktning av badrummet. Förra veckan satte de in rätt innerdörr till badrummet, och då märkte vi att den gick trögt. Frågade byggledaren om det när de var där för att kolla vad som kvarstår att göras, och då sa han att det berodde på lufttrycket när man stängde dörren.

När de åkt började jag fundera över vad han sagt. Ställde mig i badrummet och stängde dörren, och då snurrade fläkten när man öppnade och stängde. Kollade på dörren inifrån, och såg att det inte finns någon luftspalt, varken över eller under dörren. Skrev och frågade projektledaren om det inte borde vara tilluft i badrummet, men fick inget svar.

Idag provade mamma att duscha i badrummet för första gången för att se hur exempelvis fallet beter sig. Hon snabbduschade bara, för hon blev så stressad över hur fuktigt det blev där inne.

Fläkten gick, så det var inte det som var problemet. Är det verkligen okej med såhär mycket kondens i badrummet efter en kort, normalvarm dusch? Är till och med blött i taket (går att se ovanför handdukstorken). Det är en Fresh IQ fläkt, så den går när det är fuktigt.

Kan tilläggas att bilderna är tagna säkert 15-20 min efter dusch.

• Modernt badrum med duschhörna, genomskinlig glasdörr, kaklade väggar, och duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörn med kakelväggar, fönster, delvis synlig brun handduk.
    Skapa konto
  • Vitt, modernt badrum med duschhörna, glasdörrar, kakelväggar, handdukshängare, belysning ovanför och hygienprodukter.
    Skapa konto
  • Modernt badrum med kaklade väggar, handduk på stång, spotlights i tak, och mjukt naturljus.
    Skapa konto
Nej, högst onormalt. Går inte fläkten ständig med låga varv och ökar vid dusch? Testa att duscha med dörren lite öppen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, högst onormalt. Går inte fläkten ständig med låga varv och ökar vid dusch? Testa att duscha med dörren lite öppen
Nej inte vad vi sett iaf. Dock står dörren nästan alltid lite på glänt.
Ja jag sa åt henne att prova det nästa gång ifall hon hinner duscha en gång till innan besiktningen.

foto på dörren?, mot tröskel innifrån och utifrån.

M MagicFingers skrev:
Har inga utifrån tyvärr.

• Mörkt utrymme under en möbel, möjligen en säng eller soffa, med synlig fotlist och matta.
    Skapa konto
  • Vit dörröverdel med listverk mot en gråaktig vägg, minimalistisk stil.
    Skapa konto
M MagicFingers skrev:
Men tröskeln är platt under dörren, så är ingen skillnad i springa utifrån heller. Och den är bara marginellt högre än golvmattan utanför, så sänker de tröskeln och hon byter till parkett såsmåningom så kommer golvet utanför bli högre än tröskeln.

BirgitS
Är det en ny dörr eller vad är det som har ändrats sen tidigare?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det en ny dörr eller vad är det som har ändrats sen tidigare?
Ja precis. De bytte ut den gamla dörren till en bredare, men sedan satte de dit fel dörr när de bytte till den nya, så den korrekta dörren kom inte på plats förrän nu nyligen. Innan badrummet renoverades fanns inte det här problemet.

Kan väl tillägga för alla nya att de hållit på med badrummet sedan 6/9.

Kan även tillägga att problemet inte fanns innan de satte dit dörrfodret (att det var trögstängt), för då var det en glipa på ca 1cm på sidan av dörrkarmen.

T
Kapa dörren 1 cm!

• Gilla
FDT
  • Laddar…
BirgitS
En fix när dörren är för hög är att ta bort lite underst på dörren men det blir ju inte snyggt när det är en ram på dörren. Det går också att sätta in ett ventilgaller nedtill på dörren men det är ju lite av en nödlösning eftersom det syns så tydligt.

När det gäller dörrstorlekar finns det gammal standard från 60-talet och ny standard från 70-talet. Kan den förra dörren ha varit med gammal standard men nu är det det den nya standardstorleken?
I så fall får de byta till en dörr enligt gammal standard, de säljs fortfarande.

BirgitS BirgitS skrev:
En fix när dörren är för hög är att ta bort lite underst på dörren men det blir ju inte snyggt när det är en ram på dörren. Det går också att sätta in ett ventilgaller nedtill på dörren men det är ju lite av en nödlösning eftersom det syns så tydligt.

När det gäller dörrstorlekar finns det gammal standard från 60-talet och ny standard från 70-talet. Kan den förra dörren ha varit med gammal standard men nu är det det den nya standardstorleken?
I så fall får de byta till en dörr enligt gammal standard, de säljs fortfarande.
Huset byggdes -67, och dörren var absolut av gammal standard. Den var både lägre och smalare. Tror att den kanske var 63cm bred eller något. Den här är 80 tror jag. Lite osäker. Men den gamla var väldigt smal.

Ja jag har helt ärligt ingen aning om hur de har tänkt lösa det här. Tror att de tänkt låta bli att lösa det eftersom de inte ens bemödade sig att svara på min fråga.

Tänker att det som minst dåliga lösning borde gå att kapa ur lite i överdel på dörrkarmen, men det blir ju inte lika bra effekt som när det är tilluft i nederkant. Speciellt inte eftersom fläkten sitter typ precis innanför dörren.

BirgitS
Det stämmer ju bra med åldern. Höjdskillnaden mellan gammal och ny standard är 2,5 cm så det förklarar ju saken.

i båda standard finns det dörrar med olika bredder och det är samma breddmått i de två fallen.
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/gammal-standard

BirgitS BirgitS skrev:
Det stämmer ju bra med åldern. Höjdskillnaden mellan gammal och ny standard är 2,5 cm så det förklarar ju saken.

i båda standard finns det dörrar med olika bredder och det är samma breddmått i de två fallen.
[länk]
Tror inte att det är det som är problemet. De har ju bytt hela dörrkarmen och allting, och dörren är högre jämfört med sovrumsdörren bredvid. Tror snarare att de gjort något fel, typ att de satte fast dörrkarmen för lågt.

BirgitS
Att byta dörrkarm lär nog anses vara alldeles för dyrt i förhållande till problemet eftersom det innebär att kakel måste rivas närmast dörren. Det som återstår då är att kapa dörren nedtill, ha ventilationsgaller nedtill i dörren eller om det möjligen går att byta till en dörr av gammal standard men jag vet inte om gångjärnen då är på rätt höjd.

Det är inte fackmässigt att göra så att badrum inte får någon tilluft, dvs. de kan inte lämna det i nuvarande skick.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att byta dörrkarm lär nog anses vara alldeles för dyrt i förhållande till problemet eftersom det innebär att kakel måste rivas närmast dörren. Det som återstår då är att kapa dörren nedtill, ha ventilationsgaller nedtill i dörren eller om det möjligen går att byta till en dörr av gammal standard men jag vet inte om gångjärnen då är på rätt höjd.

Det är inte fackmässigt att göra så att badrum inte får någon tilluft, dvs. de kan inte lämna det i nuvarande skick.
Nämen visst... Mamma har fått gå med på jättemånga B-lösningar för att de inte tänkt, och inte heller lyssnat när vi sagt till, så jag börjar bli lite trött på fler potentiellt fula lösningar...

Ska kolla om vi kan hitta någon dörr som är lägre som ser okej ut, men precis som du säger är väl gångjärnen garanterat ett problem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.