Renhorn
Renhorn: Hur gick det? Har liknande problem i ett nuvarande badrum.
10 svar · 18,5k läst
blackarrow
blackarrow: Om blandaren har utvändig gänga R15 och slätände så använder man en halvkoppling. Dessa finns i lite olika utförande. [bild]
3 svar · 3,4k läst
·
A
AndreasT: [citat] Bra fråga, kanske tätskikt på golvet och gipsväggen bara då? För ytterväggarna under mark skall väl inte ha tätskikt
3 svar · 1,9k läst
F
Fredrikalteblad: Håller på med badrum i garaget och ska ha golvvärme. Huset byggt -68 och är platta på mark. Kan jag lägga golvvärmeslingan direkt på plattan eller ska jag bila ur och gjuta eps.
0 svar · 783 läst
L
Lokso: Du bör känna det ganska starkt om du luktar just på golvet vid duschen. Har nämligen haft liknande dilemma, behövs inte stora mängder urin för att de ska börja lukta när de torkat. Annars skulle jag väll börja lukta vid alla ställen som har en koppling till avloppet.
3 svar · 1,7k läst
blackarrow
blackarrow: Enda vettiga alternativet vore väl rör-i-rör (PEX). Inga dolda skarvar inne i väggarna.
10 svar · 5,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Försäkringsmässigt är det ju fortfarande ett badrum som är 20 år gammalt vilket ger stora åldersavdrag när det sker en skada. Det spelar alltså inte så stor roll vad försäkringsbolaget tycker om dina infästningar. Men oavsett vad det står i branschreglerna idag så ska du nog enligt försäkringsbolaget montera nya saker enligt deras monteringsanvisningar och i dessa står det
1 svar · 1,7k läst
J
JonteP83: [citat] Finns ingen yttervägg till vänster, fönstret ligger direkt i hörnet. Det var på den väggen runt hörnet från fönstret jag funderade på att dra via förrådet. Men det låter ju betryggande att det verkar funka att ha intill duschen då!
4 svar · 5,6k läst
·
Isa Ek
Isa Ek: [citat] [citat] [citat]
8 svar · 2,7k läst
·
U
Uffe A: Precis som Bo skriver ska den döljas av karet. Placering kan variera, se vart anslutningen på karet finns och placera den på den sidan. den ska anslutas fast i en anslutningsdosa så du behöver flytta karet den dag du ska koppla ur det för ett ev byte. Dosan kommer att sitta i våtrumszon 1 och ska hålla en kapslingsklass på minst IP44
2 svar · 941 läst
S0MMER
S0MMER: Vet inte varför den låter men du tömmer den med den ratten, den är en säkerhetsventil som själv kan tömma vid högt tryck men man kan även vrida på den manuellt. Vatten rinner ur röret någonstans när du gör så.
1 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Dom som tyckte det såg bra ut vad sa dom om dessa? [bild]
12 svar · 6,3k läst
·
Emheka
Emheka: [citat] Golvbrunnen byttes isamband med badrumsrenoveringen 2019 tror jag.
37 svar · 6,6k läst
·
T
tergo: ev Reservdelskatalog_sv_SE.pdf (grohe.com)
3 svar · 4,7k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Gissning : eftersom det inte går att skarva rör inne i väggar, så har man valt en plats i huset ( just där ) att ha sina skarvar. Mycket bättre än att ha rören upp ur golvet , som hos mig. Är nog tänkt att det ska döljas av ett skåp.
1 svar · 1,7k läst
·
E
Eva-Britt Larsson: Vår duschblandare läcker där man väljer hand/takdusch alltså inte i termostaten . Den är 10 år och en Grohe alternativt Hans Grohe Eva-Britt Larsson
0 svar · 1,3k läst
E
Eken77: [citat] Försökte skicka med bild men lyckades inte. Hittade ett trick att värma upp det och lyckades lösa problemet.
2 svar · 2,5k läst
nino
nino: Det är väl helt ok med cc600 Limmad och skruvad 22mm spånskiva, armering och min 13mm flytspackel
3 svar · 1,7k läst
Berghjort
Berghjort: [citat] Tack för svaret. Tillverkaren rekommenderar 4 liter vatten vid fallspackling. Nu hittade jag ovala 25 liters hinkar med hällpip hos Jem O fix så för säkerhets skull köpte jag 2 sådana.
5 svar · 3,4k läst
Blooi
Blooi: Hej vi har en krom handstork som vi aldrig använder med värme. Så skulle vilja måla den i svart? Går detta?
0 svar · 2,0k läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Jättegammal tråd. Men eftersom jag hittade den nu, så kanske andra kan ha nytta av mitt svar. Castorama Polen har för ca sek 2000 https://www.castorama.pl/komp-wc-teesta-umyw-bk-dur-wo-sw-id-1095235.html Jag har skrivit ut och tänker be polack som åker ofta till Polen köpa en till mig.
17 svar · 18,7k läst
A
Aztrill: Hej, ett störande problem har uppstått i min lägenhet. Det har alltid tjutigt i rören när någon spolar vatten i huset, däremot upplever jag att det låter mer sen några veckor tillbaka. Jag har nyligen bytt dusch/badkarsblandaren samt installerat en ny toalettstol och undrar om det skulle ha något med saken att göra? Har testat att vrida om samtliga ballofixer till ledningarna och det
0 svar · 1,2k läst
F
Fhony: Bra tips med fogsvansen Hur mycket ojämnhet kan man tolerera i flytspacklet? Jag fick några åsar som jag slipat ned en aning men det diffar kanske 2-3 mm på några ställen på golvet. Hur mycket kan man rädda med fixen? Jag ska ha 60x60 klinkerplattor och tätskiktet är ett rollat. Kanske inte lika känsligt när man inte har folie på golvet va? Dalarna borde man väl bara kunna fylla med
17 svar · 35,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Så som det ser ut i den brunnen är det nog högst tveksamt hur det står till med tätskiktets anslutning, kanske läge att planera nåt större ingrepp framöver?
3 svar · 2,2k läst
·
S
Snowmange7: Jag ska dra 2 st.15mm kopparrör genom en massiv trävägg in till badrummet och ansluta dem i en Vatette väggbricka efter att ha kaklat. Enligt instruktion låter jag dem sticka ut 10cm och kapar dem sedan till rätt utstick efter tätskikt och kakel på gipsskivan. Det står att rören ska fixeras på baksidan. Någon ide om hur mycket fixerade de ska vara, förslag på hur man fixerar och vad
0 svar · 2,1k läst
G
Golf2r: Fix för plattsättning löses inte upp av vatten, det får utstå för vatten varje gång du får vatten på golvet. Om plattorna har lossat är det något som är felgjort från början, plattorna släppt från fixet eller fixet inte bitit riktigt i andra lagret plattor( lagt i för torrt bruk eller golvvärme igångsatt för tidigt efter renovering). Om du känner att 4-5 plattor är lösa är
8 svar · 2,5k läst
K
kenta_67: Jag får tacka för alla svar Får väl höra mig för på visningen.
7 svar · 1,1k läst
4
4väggarochtak: Var precis och kollade i en affär på lister. Det blir väldigt smala L-lister i en färg som matchar kaklet och fogen. problem solved.
56 svar · 8,7k läst
·
M
myrstack: Tycker kostnaden är mer än variabel av två andra saker än möglet specifikt - Är nuvarande konstruktion fuktig som kräver uttorkning och fördröjer arbete - Har du rötskador i underliggande konstruktion
4 svar · 894 läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Japp, har själv gjort så. Jag drog in golvvärme i samband med renovering och använde rören till den gamla radiatorn till att ansluta en handdukstork istället. I mitt fall är den kall på sommaren men det spelar mindre roll, handdukarna torkar ju ialla fall.
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.