Hej!
Vi har stambyte på vår brf. Jag köpte egen kakel till badrummet 60*60. Det kostar givetvis extra att sätta, så inget konstigt med det. Däremot upptäckte jag att den är raksuren vilket jag inte ens hade tänkt på när jag köpte. Arbetaledaren hos entrepenören sa idag att de kostar extra att sätta rakskurna plattor. Han ska återkomma med pris. Lite nervös vad han kommer återkomma med då kaklet är redan levererat. Någon som vet varför det kostar mer att sätta rakskuren kakel, o vad det ungefär brukar kosta extra för arbetskostnad? Tack o god jul!
Vi har stambyte på vår brf. Jag köpte egen kakel till badrummet 60*60. Det kostar givetvis extra att sätta, så inget konstigt med det. Däremot upptäckte jag att den är raksuren vilket jag inte ens hade tänkt på när jag köpte. Arbetaledaren hos entrepenören sa idag att de kostar extra att sätta rakskurna plattor. Han ska återkomma med pris. Lite nervös vad han kommer återkomma med då kaklet är redan levererat. Någon som vet varför det kostar mer att sätta rakskuren kakel, o vad det ungefär brukar kosta extra för arbetskostnad? Tack o god jul!
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Man använder ett level sett med 1mm å skruvhattar på sådana plattor
Tack, för en okunnig person, vad innebär det mer exakt? Försökte googla utan bra framgång..R Rickard.lj skrev:
glömde säga att han nämnde att rakskurma behöver vattenskäras.. vet inte varför man behöver göra det på just sådana plattor.. sorry för min okunnighet
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Sök på levelsystem klinkers, vart menar han att de behöver vatten skäras, hur ser plattorna ut
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Så man menar att det kostar extra att sätta kakel som har exakta dimensioner? Kan berätta att det kostar en hel del extra att plattsättaren sitter med plattor av osäker dimension, fogsprången blev märkliga och det slutade med att han fich riva ner en hel vägg och börja om med en ny frisk batch med plattor. Leverantören av de felaktiga plattorna fick ta kostnaden för detta, givetvis.
Tack för det perpektivet! Ja håller med dig, fattar inte heller varför de ska ta extra för att de har raka kanter o exakta mått. Jag kommer ju betala ca 550 kr/kvm extra då de är 60*60.. o det e jag fine med.. men att de har raka kanter fattar jag inte varför det ska vara dyrare..det är ju fortfatande keramik o inte tex. natursten.. Arbetsledaren sa att de är för att de ska vattenskäras. Förmodligen menade han med vattensåg..varför ska de skäras på ett specielllt sätt, när det är samma samma material fast raka kanterH Harald Blåtumme skrev:Så man menar att det kostar extra att sätta kakel som har exakta dimensioner? Kan berätta att det kostar en hel del extra att plattsättaren sitter med plattor av osäker dimension, fogsprången blev märkliga och det slutade med att han fich riva ner en hel vägg och börja om med en ny frisk batch med plattor. Leverantören av de felaktiga plattorna fick ta kostnaden för detta, givetvis.
R Rickard.lj skrev:
Jättebra fråga.. han skrev bara detaljfattigt "det kostar extra för att de behöver vattenskäras".. Det är väl det man redan har gjort när man tillverkade dem för att få de raka kanterna väl? Så jag förstår inte hans resonemang.R Rickard.lj skrev:
Svar på din andra fråga, det är vanliga 60*60 se länk nedan på plattorna
https://www.kakelhornan.se/klinker/...0x60/57-design-marmor_look/73-material-marmor
Tack!!
Även plattor med exakta mått kommer ju behöva skäras i hörnen, eller har du ett badrum med mått som är exakta multiplar av 602-605mm?
Nu kan jag inget om plattsättning men killen som kaklade mitt kök för två månader sedan ritsade och knäckte våra skurna plattor precis som vanligt. Det var dock bara en rad som stänkskydd och utan genomföringar.
Nu kan jag inget om plattsättning men killen som kaklade mitt kök för två månader sedan ritsade och knäckte våra skurna plattor precis som vanligt. Det var dock bara en rad som stänkskydd och utan genomföringar.
Bästa svaret
Det är klinker du har köpt och inte kakel och just din platta går alldeles utmärkt att skära med en vanlig kakelskärare och det det behövs ingen vattensåg och man använder ett nivåsystem för att automatiskt få rätt fogavstånd samt att det inte blir något fogsprång. Med det sagt så brukar jag personligen inte ta något extra betalt för att sätta 60x60 rektifierade förutom kostnaden för nivåsystemet där varje nivåskruv kostar närmare 1 krona per styck.
Men jag vet att många firmor tar ut en extrasumma för att sätta storformat bland annat din då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag vet att många firmor tar ut en extrasumma för att sätta storformat bland annat din då.
Tack!zarkov skrev:
Även plattor med exakta mått kommer ju behöva skäras i hörnen, eller har du ett badrum med mått som är exakta multiplar av 602-605mm?
Nu kan jag inget om plattsättning men killen som kaklade mitt kök för två månader sedan ritsade och knäckte våra skurna plattor precis som vanligt. Det var dock bara en rad som stänkskydd och utan genomföringar.
Naturligtvis behöver de skäras vid hörn o så.. min fråga var mer, varför ska de skäras på ett speciellt sätt, när det fortfarande är keramik.
Ok då vet jag att han skärde era rakskurna plattor på ett vanligt sätt.. tack!
Ja märkte faktiskt när jag skickade länken att de var klinkers? Ställer det till det? Jag gick in på leverantörens hemsida (o inte återförsäljaren) så stod det varken kakel eller klinkers, men symbol för både vägg o golv fanns (längst ner under produktinfo)T tank77 skrev:Det är klinker du har köpt och inte kakel och just din platta går alldeles utmärkt att skära med en vanlig kakelskärare och det det behövs ingen vattensåg och man använder ett nivåsystem för att automatiskt få rätt fogavstånd samt att det inte blir något fogsprång. Med det sagt så brukar jag personligen inte ta något extra betalt för att sätta 60x60 rektifierade förutom kostnaden för nivåsystemet där varje nivåskruv kostar närmare 1 krona per styck.
[bild]
Men jag vet att många firmor tar ut en extrasumma för att sätta storformat bland annat din då.
https://dekora.se/series/empera/
Tack för förtydligande.. precis ett sånt svar hade jag kunnat köpa om de gav mig det - att de tar extra betalt för nivåsystem, få till extra tunna fogar etc etc.. men just det svaret de gav var inte övertygande
AT tank77 skrev:Det är klinker du har köpt och inte kakel och just din platta går alldeles utmärkt att skära med en vanlig kakelskärare och det det behövs ingen vattensåg och man använder ett nivåsystem för att automatiskt få rätt fogavstånd samt att det inte blir något fogsprång. Med det sagt så brukar jag personligen inte ta något extra betalt för att sätta 60x60 rektifierade förutom kostnaden för nivåsystemet där varje nivåskruv kostar närmare 1 krona per styck.
[bild]
Men jag vet att många firmor tar ut en extrasumma för att sätta storformat bland annat din då.
Klicka här för att svara