R
Har ett hus från 90-talet med plastbrunn gjuten i bottenplattan i duschen och som måste bytas vid renovering då reglerna är sådana vad jag läst.
Finns de filmer på när någon gör detta eller bilder? Hade varit intressant att se hur man tar bort och monterar den nya brunnen?

Med vänlig hälsning Henke

Inget svar på den faktiska frågan. Men från när på 90-talet är brunnen? Det var brunnar fram till ungefär 1992 som måste bytas. Då ändrades typgodkännande reglerna.

R
1990 så jag verkar inte klara mig tyvärr =/

Redigerat:
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
Krilleman
lite förenklat:

Bila fram röret som ansluter till brunnen försiktigt. Kapa och montera ny brunn!

R
krilleman_215 skrev:
lite förenklat:

Bila fram röret som ansluter till brunnen försiktigt. Kapa och montera ny brunn!
jo fast min nuvarande brunn sitter väl fast åta helvete i betongen eller menar du att de räcker att blottlägga anslutningsröret o sen kapa o sen bara dra i delen som återstår så att brunnen lossar?

Krilleman
Du måste såklart bila fram brunnen också. Men det krävs inte lika mycket finlir för den, utan du kan bara mosa på.

Röret måste du vara försiktig med!

Edit:
Likt bilden.
badrum09-300x225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
men man sågar alltså av plaströret, ska man dit med någon muff eller packning eller skjuts den nya brunnens rör in i de mötande golvröret? Hur vet jag var jag ska kapa?

• Gilla
Odur
  • Laddar…
S
läste texten där.
Armerad betong genom hela bjälklaget (cirka 120-200 mm) och med ett relativt tunt skikt av flytspackel (cirka 10-20 mm). I detta fall används en bilmaskin (större typ av slagborrmaskin) tills golvbrunnen kan lossas. Tänkt på att ta reda på vart golvbrunnens utlopp går så att du inte bilar för djupt just där. Detta är den vanligaste metoden men det är tungt och det finns stor risk att det går hål i golvet hela vägen till våningen under, vilket kan vara genant och kostsamt om du bor i bostadsrätt med grannar under. Alternativt kan man borra ett antal stora hål i golvet där golvbrunnen är. Sedan blir den enklare att bila loss golvbrunnen.

Har man en bilmaskin med slagborrfunktion. så har man en för liten maskin :wow:

Det var några år sedan som jag skapade denna tråd. En forma fick komma hit och bila ut brunnen. Den satt djupt så de var ett stort jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.