R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Har ett hus från 90-talet med plastbrunn gjuten i bottenplattan i duschen och som måste bytas vid renovering då reglerna är sådana vad jag läst.
Finns de filmer på när någon gör detta eller bilder? Hade varit intressant att se hur man tar bort och monterar den nya brunnen?
Med vänlig hälsning Henke
Finns de filmer på när någon gör detta eller bilder? Hade varit intressant att se hur man tar bort och monterar den nya brunnen?
Med vänlig hälsning Henke
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Inget svar på den faktiska frågan. Men från när på 90-talet är brunnen? Det var brunnar fram till ungefär 1992 som måste bytas. Då ändrades typgodkännande reglerna.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jo fast min nuvarande brunn sitter väl fast åta helvete i betongen eller menar du att de räcker att blottlägga anslutningsröret o sen kapa o sen bara dra i delen som återstår så att brunnen lossar?krilleman_215 skrev:
läste texten där.
Armerad betong genom hela bjälklaget (cirka 120-200 mm) och med ett relativt tunt skikt av flytspackel (cirka 10-20 mm). I detta fall används en bilmaskin (större typ av slagborrmaskin) tills golvbrunnen kan lossas. Tänkt på att ta reda på vart golvbrunnens utlopp går så att du inte bilar för djupt just där. Detta är den vanligaste metoden men det är tungt och det finns stor risk att det går hål i golvet hela vägen till våningen under, vilket kan vara genant och kostsamt om du bor i bostadsrätt med grannar under. Alternativt kan man borra ett antal stora hål i golvet där golvbrunnen är. Sedan blir den enklare att bila loss golvbrunnen.
Har man en bilmaskin med slagborrfunktion. så har man en för liten maskin :wow:
Armerad betong genom hela bjälklaget (cirka 120-200 mm) och med ett relativt tunt skikt av flytspackel (cirka 10-20 mm). I detta fall används en bilmaskin (större typ av slagborrmaskin) tills golvbrunnen kan lossas. Tänkt på att ta reda på vart golvbrunnens utlopp går så att du inte bilar för djupt just där. Detta är den vanligaste metoden men det är tungt och det finns stor risk att det går hål i golvet hela vägen till våningen under, vilket kan vara genant och kostsamt om du bor i bostadsrätt med grannar under. Alternativt kan man borra ett antal stora hål i golvet där golvbrunnen är. Sedan blir den enklare att bila loss golvbrunnen.
Har man en bilmaskin med slagborrfunktion. så har man en för liten maskin :wow:
Klicka här för att svara

