1 931 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Täta insidan av avloppsrör
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Hejsan.
Med risk för att sitta med dubbla foliehattar så tänker jag ändå be om hjälp.
Nyrenoverad toalett (ej badrum).
Fick en känsla av att jag skruvat gipsskruvarna lite för nära avloppsröret från tvättstället, men försökte beräkna och hoppades på att jag "missat" röret.
För att vara på den säkra sidan köpte jag en kamera och skickade ner i avloppet.
Döm om min förvåning när jag ser en skruv rätt in i röret (en bit ner).
Nu har jag totalpanik och behöver lösa detta på något sätt.
Riva är inte att tänka på.
Täta är min första tanke.
Nästa hemska tanke är att försöka kapa röret från krypgrunden för att försöka ta sig in och kapa skruven och sedan täta igen.
Please help.
Finns det firmor som kan lösa detta utan att göra allt för stor åverkan?
God Jul på er!
/Frippe
Med risk för att sitta med dubbla foliehattar så tänker jag ändå be om hjälp.
Nyrenoverad toalett (ej badrum).
Fick en känsla av att jag skruvat gipsskruvarna lite för nära avloppsröret från tvättstället, men försökte beräkna och hoppades på att jag "missat" röret.
För att vara på den säkra sidan köpte jag en kamera och skickade ner i avloppet.
Döm om min förvåning när jag ser en skruv rätt in i röret (en bit ner).
Nu har jag totalpanik och behöver lösa detta på något sätt.
Riva är inte att tänka på.
Täta är min första tanke.
Nästa hemska tanke är att försöka kapa röret från krypgrunden för att försöka ta sig in och kapa skruven och sedan täta igen.
Please help.
Finns det firmor som kan lösa detta utan att göra allt för stor åverkan?
God Jul på er!
/Frippe
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 530 inlägg
Betjänar röret du satt skruven i enbart tvättstället ? Är det en gästtoalett ?
Då hade jag inte gjort ett dyft, skruven tätar röret så länge den sitter kvar, att det skulle bli stopp av den begränsade mängden hår/tvål som kommer från ett tvättställ är låg. Det kan hända, men lite som Harrisburg, det är så osannolikt att det skulle hända att det troligtvis inte kommer hända...
Kan den rosta av, ja men det kan ta 3 år eller 10 år. Och då är det ändå dags att byta badrum igen...
Då hade jag inte gjort ett dyft, skruven tätar röret så länge den sitter kvar, att det skulle bli stopp av den begränsade mängden hår/tvål som kommer från ett tvättställ är låg. Det kan hända, men lite som Harrisburg, det är så osannolikt att det skulle hända att det troligtvis inte kommer hända...
Kan den rosta av, ja men det kan ta 3 år eller 10 år. Och då är det ändå dags att byta badrum igen...
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Tjena.I InsidersUnited skrev:Betjänar röret du satt skruven i enbart tvättstället ? Är det en gästtoalett ?
Tack för stöttande ord i juletider.
Det är enbart avlopp för tvättställ. Ingen risk för stillastående vatten i och med att det är i det lodräta röret som skruven sitter.
Som du skriver så tror jag att det är rätt så länge jag inte försöker mig på något drastiskt.
Möjligt att det kan bli stopp med tiden...
Men den dagen.
Det hade dock varit skönt att kunna täta med något i förebyggande syfte...
/F
Rätt liten risk för fuktskada även om skruven rostar sönder och det blir stopp så det trycker upp. Däremot risk för dålig lukt den dagen det inte är helt tätt mellan skriv och rör.
Men se det från den ljusa sidan, det är bara på ett ställe. Jag känner till en nyproduktion av flerfamiljshus där man lyckats i pricka rören stort sett överallt med för långa skruv.
Men se det från den ljusa sidan, det är bara på ett ställe. Jag känner till en nyproduktion av flerfamiljshus där man lyckats i pricka rören stort sett överallt med för långa skruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden