norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Hej. Om ett par månader flyttar frugan och jag till vårat nya hus och där har vi också beställt ett garage från leverantören Älvsbyhus. F30 heter modellen och enl säljaren var detta ett såkallat kallgarage... hmmph. Frågan nu är om det är läge att tilläggsisolera garaget? Kommer värma upp det med en 7.5kw daikin lvpump. Är det någon idé? Kommer ha ca 5-6 grader i
0 svar · 6,8k läst
G
Gurra72: 95kvadrat garage med ca 200mm isolering. Dubbeldörrar och carport, 3 fönster. Satte in luftvärmare. En kompis rekommenderade aermec, effektiv pump som det finns delar till. Kör på 8 grader året runt. Kostnad, förvånad att den går så snålt. Mätte första vintern 2013-2014. Inte jättekallt men runt 350kr per månad i snitt. Ska du ha 15 grader så kan den avfukta samtidigt. Men det
3 svar · 3,7k läst
C
calvin82: Planeringen fortskrider. Fastnade dock i vilken underlagspapp jag ska välja (kommer att lägga shingel). Duger det med YAM2000 tro?
20 svar · 8,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Det är nog bara Martin Timell som fortfarande använder glasfiber, papp är överlägset mer hållbart.
15 svar · 9,2k läst
Hyvel-Bengt
Hyvel-Bengt: Hönshuset behöver inte isoleras mera, höns är härdiga djur, bara det inte är för fuktigt och dragigt. Återigen det är inte byggt som hönshus, däremot har blivande sambon inrett det som hönshus nu. Tänkte mera "if its not broke, don't fix it", alltså även om spånet inte behövs för hönsens skull kan det väl få ligga kvar. Skadar ju inte så länge det inte möglar, och det ser
2 svar · 4,0k läst
S
SvampSaft: Ja det är det isf där som dom kan sätta käppar i hjulen då, men det är ju ändå bara lite längre än det "normala", från gatan sett tror jag inte man tänker på att det är så stor skillnad mot ett "vanligt" dubbelgarage. Är det inte ändå ganska vanligt med carport och dubbel garage innanför denna, längdmässigt blir det typ exakt vad jag tänkt bygga fast det är garage hela
11 svar · 2,3k läst
S
Stadsfiskalen: [citat] Det du bör göra är att vara tyst. Nämn ingenting för snickaren, ingenting för din eventuella partner, ingen polare. Ingen alls. Om du är tyst, kommer ingen märka någonting och ingen kommer att mäta bara för att. Man erkänner aldrig någonting bara ändå, det kommer bara att ställa till det för dig och det blir säkert en massa merkostnader utan anledning.
5 svar · 5,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Låter klent. Är boden tänkt att stå på punktstöd eller direkt på backen med jämn viktfördelning på hela regelverket? 90-reglar kanske räcker, det är ju trots allt dubbla grovleken mot vad de skickat med, men vill du ha ett golv som känns stadigt och inte bara precis håller så skulle jag öka mer.
2 svar · 5,5k läst
·
J
jbak: Gabbe1 Har du bilder ifrån gjutningen av gropen? Hur tjock platta har du under, dubbelarmering? avlopp?
21 svar · 7,4k läst
·
S
s97danl: Ta dit en snickare och platsbygg ett uterum. Då får ni ett uterum med den höjd ni önskar. Om ni kör på Skånska Byggvarors Isomax skjutpartier så är dessa 1995mm höga, eller så väljer ni isomax+ och då kan ni specialbeställa partier som är upp till 2300mm höga inkl räls. Det vanligaste problemet som folk har idag när de vill bygga uterum, det är att de inte har så högt i
5 svar · 2,4k läst
·
Spett och slägga
Spett och slägga: Ja, bygglov brukar kräva OSB+gips i väggar och itak för att uppnå ei30 i ett garage nära hus. 70 reglar brukar användas för innervägg innomhus. Jag skulle köra 90 eller 120.
2 svar · 10,4k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Kommer nog dra ned panelen rätt långt ned mot mark för att slippa puts. Blir nog nån enklare lösning där men jag fattar din poäng. Men konstruktionsmässigt ser du inget som är överarbetat för ändamålet? Intressant att betongpriserna kan fluktuera så. Måste fördjupa mig i det där.
8 svar · 6,8k läst
·
S
saabsafir: Hej! Limträbalken sitter som hammarband och jag har tänkt montera isolering på insidana av den. Som jag ser det finns det ev. risk för fuktutfällning mellan isoleringen och limträbalken. Trä är kanske inte den bästa isoleringen varför insidan av balken kommer att vara ganska kall och eftersom jag endast kan montera runt 45 mm isolering på insidan så finns som jag ser det risk att varm
2 svar · 2,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Klinkersplattor funkar också, men tycker skarvarna är lite störande. Är själv innt på ett ljusgrått slätt "industrigolv"
2 svar · 3,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad tänker du lägga för golv? Och hur högt får det bygga? Platonmatta är väl rätt standard när man lägger trägolv ovanpå oisolerade betong.
2 svar · 1,7k läst
PNO
PNO: Går det att komma till så räcker en rejäl hjullastare med förlängningsgafflar för att flytta ett så litet hus. Annars beror det väll på vad för prylar du har tillgång till. För en lite kortare sträcka så skulle jag förslagit att skjuta in stålbalkar (eller för ett litet hus rent av typ trästolpar eller grova plankor) under huset, lyfta en aning i balkarna med domkraft och palla
1 svar · 3,8k läst
G
grubbleur: [citat] Menar du även om jag inte har mekanisk frånluft på toaletten? Varför skulle det i så fall bli drag just där när det är varmare inne än ute?
9 svar · 5,7k läst
·
NetNut
NetNut: Om ni tar lite bilder och lägger upp i tråden på renoveringsobjektet så blir det lättare att komma med förslag och tips för att hjälpa och underlätta jobbet.
2 svar · 2,5k läst
stefancrs
stefancrs: Du kan säkert få marklov för att höja marken 1m... :)
5 svar · 10,4k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: [citat] Nu har inspirationen jag fick härifrån lett till att jag fått tummen ur med att börja planera för ett snarlikt projekt. Flika gärna in med erfarenheter härifrån: https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/293236-attefallsgarage-mesta-utrymma-till-minsta-kostnad.html
50 svar · 28,9k läst
·
G
gnsmk: [citat] Okej tack.. då återstår bara att försöka flytta den då :p
2 svar · 2,0k läst
Immeln
Immeln: Syns bilderna nu? En tilläggsfråga: 7. Skjulet kommer sträcka sig utanför den existerande boden och jag behöver således sätta en plint där med. Stolpen kommer förbindas med en 45x120 in mot det existerande huset (så det blir samma som den yttre bärlinan). Men räcker det att jag kör vidare med en 45x70 regel för att förbinda den "ensamma" stolpen, eller behövs det något mer
5 svar · 2,2k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Jag kan väl tillägga att det kommer inte vara fråga om att ha detta som ett bilmekgarage utan framförallt ska det vara förvaring och pysselverkstad
4 svar · 1,7k läst
·
findus42
findus42: Googla. Slogbod eller Gapskjul. Titta på bilder. Mvh Findus
11 svar · 16,1k läst
N
Novisfixaren: Skall gjuta betonggolv i garage och carport. Har försökt googla runt men inte riktigt hittat något svar på frågan om ytan. Vad för yta på betongen brukar man eftersträva i en carport. Kommer gjuta med flytbetong och sloda sen är frågan om jag måste efterbehandla ytan på något sätt. Borde det inte finnas halkrisk om ytan blir för slät?
0 svar · 2,0k läst
A
Acido: http://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/ventilationsaggregat-smart-1.html 👍🏻
2 svar · 9,3k läst
iLEZ
iLEZ: [citat] Jisses! Vilket snyggt jobb! Grattis!
5 svar · 6,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tänk på att kylningen av elledningarna försämras kraftigt så de vanliga tumreglerna 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm² stämmer inte riktigt. Det är ett problem ifall du vet med dig att ledningen regelbundet och långvarigt belastas nära säkringens utlösningsström.
4 svar · 1,5k läst
E
Eld: Det enklaste är väl att köpa en container som man sätter ett rejält containerlås på och sedan klä in den så att den ser snygg ut.
14 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.