Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Hej!
Vi har köpt ett hus där de som byggde det har förberett för ett uterum, med en isolerad gjuten platta med golvvärme i direkt anslutning till huset och en avrinningsplåt i fasaden ovanför plattan.
Plåten sitter omkrinh 340cm ovanför marken, och plattan är cirka 5x3 m.
Vi skall nu bygga ett uterum anpassat till det som är förberett, och då vi behöver komma upp till plåtens höjd och inte vill ha för kraftig lutning på taket kan vi inte använda oss av de färdiga stommarna som finns hos Willab Garden och Skånska byggvaror, utan tänker köpa skjutdörrspartier och anpassa stommen efter det. En fördel med detta är att lägsta takhöjden blir en del högre och att rummet kommer att kännas rymligare.
Det vi skulle behöva hjälp med är lite allmänna råd om vad som vi bör tänka på vid planerandet av detta bygget, vad är lätt att missa? Vi kommer att leja bort själva byggandet, men detta gör att vi känner att det är ännu viktigare att ha hela bilden klar på förhand.
Vi behöver input angående val av isolergrad på glaspartierna. Vi tänkte köra med ett isolerat plåttak, och är framförallt intresserade av att utrymmet skall vara frostfritt på vintern, är då Willab Gardens WG65 eco ett rimligt alternativ? Det ligger ju väldigt mycket bättre i pris.
En annan sak vi skulle behöva ha hjälp med är val av färg. Vi har en fasad av lärkträ och fönster och dörrar i en mellangrå färg. Nedanför kommer lite bilder på hur själva plattan och byggområdet ser ut, och bilder vi har tagit på skånska byggvarors- respektive Willab gardens skjutdörrspartier. Vad tror ni kommer att bli bäst? Tror ni att de antracitgrå från bägge märkena blir för lika (men för olika) så att de skär sig? Om så lutar det åt antingen den svarta vinter ifrån skånska byggvaror eller en valfri RAL-färg på WG-80 partiet.
Så här ser det ut:
Här är en bild på vår dörrfärg:
Här är några bilder på färger hos Skånska byggvaror:
Antracitgrått
Svart uppe, antracit nere.
Här är en bild på antracitfärgen hos Willab Garden:
Den är glittrig på ett sätt som inte riktigt syns på bilden.
Vad tror ni?
Mycket på en gång, men vi tar gladeligen emot all hjälp vi kan få.
Vi har köpt ett hus där de som byggde det har förberett för ett uterum, med en isolerad gjuten platta med golvvärme i direkt anslutning till huset och en avrinningsplåt i fasaden ovanför plattan.
Plåten sitter omkrinh 340cm ovanför marken, och plattan är cirka 5x3 m.
Vi skall nu bygga ett uterum anpassat till det som är förberett, och då vi behöver komma upp till plåtens höjd och inte vill ha för kraftig lutning på taket kan vi inte använda oss av de färdiga stommarna som finns hos Willab Garden och Skånska byggvaror, utan tänker köpa skjutdörrspartier och anpassa stommen efter det. En fördel med detta är att lägsta takhöjden blir en del högre och att rummet kommer att kännas rymligare.
Det vi skulle behöva hjälp med är lite allmänna råd om vad som vi bör tänka på vid planerandet av detta bygget, vad är lätt att missa? Vi kommer att leja bort själva byggandet, men detta gör att vi känner att det är ännu viktigare att ha hela bilden klar på förhand.
Vi behöver input angående val av isolergrad på glaspartierna. Vi tänkte köra med ett isolerat plåttak, och är framförallt intresserade av att utrymmet skall vara frostfritt på vintern, är då Willab Gardens WG65 eco ett rimligt alternativ? Det ligger ju väldigt mycket bättre i pris.
En annan sak vi skulle behöva ha hjälp med är val av färg. Vi har en fasad av lärkträ och fönster och dörrar i en mellangrå färg. Nedanför kommer lite bilder på hur själva plattan och byggområdet ser ut, och bilder vi har tagit på skånska byggvarors- respektive Willab gardens skjutdörrspartier. Vad tror ni kommer att bli bäst? Tror ni att de antracitgrå från bägge märkena blir för lika (men för olika) så att de skär sig? Om så lutar det åt antingen den svarta vinter ifrån skånska byggvaror eller en valfri RAL-färg på WG-80 partiet.
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på vår dörrfärg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några bilder på färger hos Skånska byggvaror:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antracitgrått
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart uppe, antracit nere.
Här är en bild på antracitfärgen hos Willab Garden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är glittrig på ett sätt som inte riktigt syns på bilden.
Vad tror ni?
Mycket på en gång, men vi tar gladeligen emot all hjälp vi kan få.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Går tyvärr inte då vi köpte av ett dödsbo.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Det var den tidigare ägaren som själv ritade huset om jag förstått allt rätt, det har varit svårt att få klara besked om ganska många aspekter av själva bygget.
Ta dit en snickare och platsbygg ett uterum. Då får ni ett uterum med den höjd ni önskar. Om ni kör på Skånska Byggvarors Isomax skjutpartier så är dessa 1995mm höga, eller så väljer ni isomax+ och då kan ni specialbeställa partier som är upp till 2300mm höga inkl räls. Det vanligaste problemet som folk har idag när de vill bygga uterum, det är att de inte har så högt i bakkanten.....men ni har tvärt om.
Klicka här för att svara