Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi ligger i startgroparna för att bygga ett ouppvärmt attefallsgarage på en delvis befintlig grund (så som berörts i https://www.byggahus.se/forum/smahu...utoka-forradsplatta-att-bygga-kallgarage.html). Eftersom det är lite udda mått på det (5,4 x 4,6 m) så är det inte ett alternativ att köra byggsatshus. Det får därför bli från scratch och för egen hand. Tanken är att bygga ett garage med en takhöjd som medger loft. Projektet ska helst kosta så lite som möjligt utan att göra avkall på funktionaliteten och här tänkte jag öppna för diskussion om hur man kan göra det på bästa sätt.
Jag har ritat hela konstruktionen i Sketchup för att kunna specificera allt material som behövs (se bifogad kalkyl). El saknas i kalkylen men det finns en undercentral under huvudbyggnaden så jag tänker att vi drar från den så det blir inte mycket el-kosing att tala om.
Om vi bortser från grundläggningen (som är oundviklig) så landar hela garaget på ganska precis 50K. Skulle man kunna göra detta billigare och ändå bibehålla nödvändig brandklass?
Tanken har slagit mig att man skulle kunna mura hela garaget för att slippa isolering, reglar, skivmaterial (och ytterpanel om man pallar putsa). Är det en rimlig tanke eller blir det dyrare?
Vad finns det mer för områden där jag har gjort det onödigt dyrt (förutom garagedörren på 3 meter för den blir kvar).
Jag har ritat hela konstruktionen i Sketchup för att kunna specificera allt material som behövs (se bifogad kalkyl). El saknas i kalkylen men det finns en undercentral under huvudbyggnaden så jag tänker att vi drar från den så det blir inte mycket el-kosing att tala om.
Om vi bortser från grundläggningen (som är oundviklig) så landar hela garaget på ganska precis 50K. Skulle man kunna göra detta billigare och ändå bibehålla nödvändig brandklass?
Tanken har slagit mig att man skulle kunna mura hela garaget för att slippa isolering, reglar, skivmaterial (och ytterpanel om man pallar putsa). Är det en rimlig tanke eller blir det dyrare?
Vad finns det mer för områden där jag har gjort det onödigt dyrt (förutom garagedörren på 3 meter för den blir kvar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Nu har jag klurat en del på det här med att mura istället för att bygga stomme och fasad i trä. Man verkar kunna spara ca 8000 den vägen men då får man gjuta balkar själv över alla öppningar. Sen tillkommer putseländet... Hur lågt är det rimligt att ta sig med trästomme? Kan jag skippa alla vind- och ångdukar? Kommer jag ångra om jag struntar i OSB?
Nackdelen jag tycker med murat är att allt du monterar måste du ha plugg för att fästa. Isolering är en pisspeng i sammanhanget. Mitt garage kostade inte isoleringen många kr och då var de 10*7m och 4.5 m till nock. De måste ju vara enklare med trästomme för fönster osv.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ja det blir ju såklart ett jäkla meck när nåt ska hängas upp. Behövs isolering och ångbroms över huvud taget för ett kallgarage?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Eller har jag redan landat på minsta möjliga så 50 papp är vad det kommer kosta?
Jag tror det kommer kosta mer så lägg iaf 10 000kr som en post för extra kostnader.Karl_Pedal skrev:
Bara en sånn sak som grus, varför köra med släpkärra för att betala svindyrt för några få ton, du får ju en full bil för några 100kr mer och slipper köra.
då har du ju till uppfarten "gratis".
Betongkostnaden tycker jag låter billig, det är en väldigt lite mängd du ska köpa och då tillkommer en massa extra kostnader som annars ingår vid köp av full bil.
Redigerat:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tack för feedbacken. Ja det blir alltid dyrare än man tänkt sig. Hyra av padda, grävare osv. är inte inräknat. Är det den typen av kostnader du menar med de 10K?Pumba skrev:Jag tror det kommer kosta mer så lägg iaf 10 000kr som en post för extra kostnader.
Bara en sånn sak som grus, varför köra med släpkärra för att betala svindyrt för några få ton, du får ju en full bil för några 100kr mer och slipper köra.
då har du ju till uppfarten "gratis".
Betongkostnaden tycker jag låter billig, det är en väldigt lite mängd du ska köpa och då tillkommer en massa extra kostnader som annars ingår vid köp av full bil.
Gruset är räknat på leveranskostnad på flak angivet av leverantören. Har en bekant som jobbar på Volvo och kan han låna en FMX över helgen så blir det mer grus till mindre penning. Betongkostnaden är baserad på en offert som en bekant i Jönköping fick för en liknande mängd men det kan självklart ändras så jag har angivit viss osäkerhet där.
Dock kvarstår huvudfrågan: Kan jag göra konstruktionen billigare?
Nja jag menar mest på att tex när du ska mura lecastenar så kommer du tex ingen vart med 2 säckar murbruk, sen ska dem ju putsas med och inte vara rå lecasten, där har du lätt 10 säckar istället för 2.Karl_Pedal skrev:Tack för feedbacken. Ja det blir alltid dyrare än man tänkt sig. Hyra av padda, grävare osv. är inte inräknat. Är det den typen av kostnader du menar med de 10K?
Gruset är räknat på leveranskostnad på flak angivet av leverantören. Har en bekant som jobbar på Volvo och kan han låna en FMX över helgen så blir det mer grus till mindre penning. Betongkostnaden är baserad på en offert som en bekant i Jönköping fick för en liknande mängd men det kan självklart ändras så jag har angivit viss osäkerhet där.
Dock kvarstår huvudfrågan: Kan jag göra konstruktionen billigare?
Betongen kan skilja jättemycket, när jag beställde till huset så var kostnaden 1250kr per kubik inklusive leverans, när jag gjorde garaget så var det mer än dubbla 9 månader senare och det är ju några år sedan nu och då har jag ju köpt fulla bilar, du vill ha knappt 1/3 betongbil.
Så det jag syftar på är att ha en extra post för felberäkningar och oförutsedda kostnader.
Det som skulle kunna gå att få ner kostnaden på är ju att leta beg, en förådsdörr tex kan man ju lätt hitta en för 500kr på blocket som fyller funktionen.
Går säkert hitta port med, fönster brukar inte vara några problem.
Isolering dyker upp lite då och då.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Kommer nog dra ned panelen rätt långt ned mot mark för att slippa puts. Blir nog nån enklare lösning där men jag fattar din poäng. Men konstruktionsmässigt ser du inget som är överarbetat för ändamålet?
Intressant att betongpriserna kan fluktuera så. Måste fördjupa mig i det där.
Intressant att betongpriserna kan fluktuera så. Måste fördjupa mig i det där.
Klicka här för att svara