Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Lösvirke med ett bra snickargäng kanske du kan få till det för 800-900k, men det blir ändå mycket mer jobb för dig med inköp och avtal.
3 svar · 5,0k läst
rylander
rylander: Bild på balkongen.
2 svar · 5,4k läst
·
R
Robert-san01: Är det Leca-balk kapar du ut 10cm under färdig platta i framkant, sätter en bräda som "form" på utsidan och lägger armering till 3cm från plankan och skall du ha infällda garagejärn lägger du dem i liv med det tänkta golvet och fixerar dem innan du gjuter.
2 svar · 1,6k läst
Byggare_Bubbis
Byggare_Bubbis: [citat] 300 bredd är för att det ska motfyllas rätt högt. Tror det blir klent med 250 block...
31 svar · 20,3k läst
MalZon
MalZon: Ring stadsbyggnadskontoret på kommunen. Man får ju börja där oavsett. Mvh Jonas
2 svar · 6,2k läst
J
Jonas_80: [citat] Jag tror jag försöker med det. Blir lite tvåmansjobb med ångbroms och putta upp isoleringen jag inte riktigt helt har koll på men det löser sig. Kan man lägga masoniten platt på isolering, eller bör man ha en list både över och under?
14 svar · 4,4k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Generellt räcker 1 lager gips för ei30. Vid dörrar och fönster måste man räkna med en eldkvast av en viss längd. Jag minns inte alla detaljer. Kolla i kapitel 3 och 5 i BBR, där får du svar på alla dina frågor!:)
2 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Problemet med attefallshus är ju att även detta hus måste följa tex handikappreglerna om tomten är obebyggd. Då faller i praktiken valet att bygga ut efter hand. Du bör alltså redan ha ett huvudhus på tomten. Men finns där redan ett bostadsruckel kan det kanske gå att bygga attefallaren och därefter riva rucklet ...?
3 svar · 2,2k läst
S
Stefan Jansson: Tack för ett bra svar! Det var så jag tänkte lite oxå men bättre att få sina tankar bekräftade utan att någon ska påverkas av det.
3 svar · 1,6k läst
J
JohanLun: Vi bor nära en mycket trafikerad järnvägssträcka, och gamla okopplade 2-glas är inte alls så dåliga ljudmässigt jämfört med 80-tals 3-glas (vi har alla varianter och jag försöker byta tillbaka till gamla). Isolermässigt tror jag heller inte de är speciellt dåliga. Dock tror jag tyvärr Hemilaga har rätt att pga regler så kommer det inte funka, vet inte om reglerna är andra
7 svar · 3,9k läst
prototypen
prototypen: Behöver ju inte läsa långt i bloggen.... Protte
5 svar · 1,4k läst
U
urbenruben: ok!
4 svar · 1,4k läst
U
4 svar · 1,4k läst
B
Bramha: [citat] Okej, nu fattade jag. Tack.
11 svar · 3,8k läst
·
Wigert
Wigert: [citat] (y)
6 svar · 2,7k läst
·
P
Pelletspelle: Hej Jag skulle vilja ventilera mina planer för ett carportbygge. Har inte så mycket byggerfarenhet sedan tidigare, så all input välkomnas. Tanken är att bygga efter attefallsregler och därmed slippa bygglov (max 25kvm). Kommunen vill ha situationsplan, och har skickat ut ett utdrag ur primärkartan för att rita in bygget på. Utdraget ser väldigt odetaljerat ut, och tycker inte
0 svar · 1,4k läst
slaskman
slaskman: I sommarstugan har vi en rejäl murad bod med måtten 6x3 meter. Har tankar på att inreda den som extraboende, gäststuga dra in avlopp mm. Dörr mitt på ena långsidan, samt fönster brevid dörr samt ena kortsidan. Inga problem att ta upp fler fönster. Någon som har något liknande med likartade mått de vill dela med sig av ?
0 svar · 1,7k läst
D
drx: Jag satte glidskikt när jag murade garaget, dock i lättbetong men det rekommenderades glidskikt även där.
3 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Absolut!
1 svar · 2,9k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: www.bygglovdirekt.se Kan det vara något?
11 svar · 8,0k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Finns gott om hallar som har stålstomme och träpanel hur ser din stomme ut? och sen måste ju axlarna klara vikten är nog mest det som är avgörande
1 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Vi har frånluft högst uppe på gaveln men det gav nästan inget självdrag utan det behövs en fläkt. Hade jag byggt idag hade jag istället valt att sätta en kanal rakt upp på taket, kanske ett projekt framöver ;)
8 svar · 20,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Går grannens tak idag ut över din mark, eller är hans sidovägg indragen, så att taket går i tomtgränsen? Om han byggt på din mark får han ju förstå att han måste anpassa sig lite när även du ska bygga. Har han hållit sig på sin mark blir det ju konstigt om du bygger mot hans vägg, så jag antar att väggen är i/mot tomtgränsen. Föreslå ett nytt, gemensamt tak, som är infäst
2 svar · 5,0k läst
M
Mats: En rätt bra lathund för dimensionering http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/lathunden_utvik_traradhuset.pdf
1 svar · 1,8k läst
M
mister555: Hej, ursäkta sent svar. Varit bortrest... Jag lade plast, det kändes bäst så. Ingen större risk för fukt iaf :)
2 svar · 2,0k läst
A
andy999: Tack! Jag har googlat och även hittat den sida som du föreslår:) Tänkte se om det fanns andra alternativ...
2 svar · 7,0k läst
G
Grim Pedersen: Hej, Jag håller på att planera placering av gästhuset (25 kvm), bastu+poolhus (9+6kvm) och pool. Vi har i dag vattenburen värme i vårat hus, med en 10 kwh (?) utedel. Det finns snabbkopplingar på innedelen för att ansluta fler grejjer, t.ex pool om man vill. Jag vill gärna ha värme till poolen, men jag behöver inte ha det varmare än 25-28 grader, för att förlänga badsäsongen så
0 svar · 1,9k läst
C
SBH: [citat] finns ju anledning varför man tipsar om bästa sätt. 80% av yrkesfolk använder inte syra
15 svar · 31,0k läst
A
axn: [citat] När jag jobbat med t.ex. bromsrör, bränsletank och bränsleledningar på min saxlyft så har jag först ställt bilen på pallbockar och sedan hissat upp den på dessa. Det ger 30 cm extra arbetshöjd och betydligt bättre åtkomst nära trösklarna. Första gången jag gjorde så här var jag orolig över stabiliteten, men efter att ha gungat bilen ordentligt känner jag ingen sådan
32 svar · 12,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Hur stort är ditt garage , hur många lysrörsarmaturer är det ? Hur använder du garaget ?
4 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.