michfris
michfris: Vilka moment är det du vill ha hjälpa med, från gräsmatta till gjuten platta? Sök lokala firmor alternativt de i en "OK" radius kring där du vill bygga. Googlar du schakt/entreprenad-arbeten" i den regionen/länet kommer det ofta upp små och medelstora bolag som även tar på dig hela biten. Kan tänka mig att du redan gjort det men det är ett tips. Ett annat är att skapa en förfrågan
1 svar · 1,2k läst
holmberg87
holmberg87: Här är en nyare bild så man ser hur det ser ut med bilar på plats. Bergsknallen längst in ska sprängas bort till våren för att få in bygget några meter till och då ska samtidigt grunden göras. Hade gärna haft en sula på höger sida och längst in där det är mest berg och plintar på vänster sida på bilden. [bild]
1 svar · 3,5k läst
·
M
mlkjhr: Hade du bott i Luleå hade jag absolut rått dig att installera fjärrvärme (sveriges absolut billigaste fjärrvärme). Men jag tycker absolut att du ska dra fram rör till garaget/förrådet så att du har möjligheterna i framtiden om det inte medför enorma kostnader. Tills vidare kan du ju ha ett elelement i förrådet men det är ju inte så stor operation att ansluta en vattenradiator till
2 svar · 4,2k läst
A
Avemo: Nödlösningen just nu skulle jag tro är att borsta bort snön och lägga en presenning över som du surrar fast ordentligt. Sedan kan du göra en mer permanent lösning när det blir varmare ute. Vad är det för takpannor du har? traditionella tegelpannor tror jag bör ha en lutning på minst 22º. Nyare kan det vara ok med 14º. Enklaste sättet att förstärka tror jag är att lägga reglar
3 svar · 2,8k läst
T
toolman77: Du har ju byggt en alfons åberg helikopter!
1 svar · 3,1k läst
·
S
shomakie: Har dem monterat cyllarna i luften då man ser avslutet på betongen?
5 svar · 2,7k läst
·
rock_fc
rock_fc: Det blev Kuntze, garageporten är nu totalt tät. Det blev dessutom en hel del andra inköp där - perfekta gummimattor till arbetsbänk och och en tjock gummiskiva som limmades på en pall. Kunte var ju som julafton! Tack för tipset!!!
2 svar · 4,8k läst
·
S
singemoller: Snyggt bygge, skall bygga en sjöbod vid stugan under våren så detta blir bra som inspiration ! Har du någon bild på hur du löste pappen vid "nocken" och avslutet på lägsta delen ?
48 svar · 65,0k läst
·
O
oas: [citat] Ja, med alla skatter och avgifter som finns här i Sverige så är det inte märkligt... Hörmann är störst inom portbranschen så givetvis har dom även bäst grejer. :) Liftmaster håller dock rätt bra kvalité.
53 svar · 20,9k läst
·
S
shomakie: Kolla min garagetråd.
1 svar · 1,4k läst
dof
dof: Har trädgårdsplattor på sand i min ombyggda carport. Är gjuten platta i en tredjedel och märker ingen större skillnad på underlagen. Värmer med luftvärmepump till ca20°.
4 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Vad har du för ytterväggar och hammarband? Om det är grova doningar som klarar att ta upp en del last i sidled, och de är hela över sträckan mellan de två närliggande takstolarna, och om taket är lätt och utan några snölaster etc så kan det kanske fungera att bara flytta upp hanbjälken. Alt, om det inte är hela grova hammarband, (typ 6x6" el grövre) så kanske det går att binda
9 svar · 6,4k läst
·
K
Kalle_A: Om det fungerar att slipa med tanke på stålkanten så går det att få fram prisvärda diamantslipskivor på tyska ebay eller tyska Amazone. Eftersom det i stort sett är ute kan du kanske fälla upp porten och avgränsa inåt garaget med plast så slipdammet hamnar ute. Däremot är andningskydd ett måste för stenlunga är inget att sträva efter. Fördelen med att göra så är att då har
4 svar · 5,6k läst
Oldboy
Oldboy: För att ta upp höjdskillnad med staket finns det två metoder: 1) Låta staketet följa markens lutning 2) Låta staketet gå i "trappa"
1 svar · 2,1k läst
E
Eryl: Garaget är fristående, tänkte att det var smidigt att bara ha en tag på nyckelknippan, så kan fjärren ligga i bilen jämt, och nycklarna har man ju oftast på sig, sen som du säger man kan ju ge ut en tag till släktingar vid behov, kostar i princip ingenting att köpa, ett kodlås med siffertangenter blir svårt att hitta någon bra plats till för mig, men kort/tag läsaren verkar ju
2 svar · 3,9k läst
oobum
oobum: Har inte VidaXl en att skicka mailledes?
1 svar · 1,7k läst
oobum
oobum: Sitter och kollar i Knaufs "gipsbibel". Och för "Diktmonterat innertak på Trästomme" För att nå EI30 så behöver du antingen Ett lager gips och 120mm isolering ELLER Två lager med gips. [bild]
5 svar · 21,5k läst
·
P
Pucco: Det finns flera tillverkare av takskjutportar som har vinklade skenor som gör att porten följer ett lutande tak. Ofta finns det inte beskrivet direkt på hemsidan utan man får ladda ner en komplett specifikation för portarna som innehåller all information om tillgängliga storlekar och tillval. Novoferm har sådana som jag fick tips om.
3 svar · 5,5k läst
K
Kalle_A: Jag håller med om att de bör få att torka oavsett om de läggs på galler eller hängs upp. Värme, ventilation och avfuktning går att åstadkomma på olika sätt och säkert även i en låda men läggs de i en hög torkar de nog inte mellan användningarna. Att tvätta all utrustning är inte helt "okomplicerat" utan blir nog dyrt om det blir fel. Vissa grejer är det nog olämpligt att
13 svar · 6,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Bra gissat! Jag hade glömt att jag skrivit det, minnet är kort och blir kortare och kortare med åren. Tanke att ta med sig: Vad är lycka? Svar: God hälsa och dåligt minne :) God Jul alla!
55 svar · 34,9k läst
Rådalen
Rådalen: Tack för berömmet 😬
7 svar · 3,7k läst
·
K
Krookie: Jag försöker budgetera för vad det skulle kosta att skaffa ett vinterbonat attefallshus med enklare badrum och kök. Dessvärre har jag inte själv förmågan att spika ihop det och allt annat som behöver göras.. :). Jag funderar på huruvida kostnaden i slutändan blir ungefär samma för att köpa ett nyckelfärdigt, versus att t.ex köpa stomme på bauhaus och sedan allt annat även det
0 svar · 1,5k läst
L
Lars48: Portfirman.se har såna [bild]
11 svar · 14,6k läst
·
Robert63
Robert63: Inga som helst bekymmer med utrymmet. Grus kanske passar som underlag? I rätt miljö är det snyggt.
2 svar · 7,3k läst
·
H
hulingen: Någon som prövat http://webshop.krafer.se/shop/product/doorhan-optimal-2500x2030?tm=produkter/garageportar&sm= doorhan finns i 2 750 som skulle passa mig precis och är även billig 8 000 kr. Sen kommer ju öppnaren till förstås
5 svar · 11,6k läst
·
stefancrs
stefancrs: Tack! Att bygga gäststugan någon annanstans får vi nog inte bygglov för (bygglovet är redan beviljat), den är en del av garagebyggnaden nu så att säga. Gabioner skulle man kunna använda sig av på vissa ställen, där det visuella inte spelar så stor roll. I övrigt så tycker jag inte det passar in på en tomt med en 30-talsvilla på, tyvärr. Men det finns ställen där man i princip
4 svar · 3,4k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Trevligt projekt! Hur är budgetposterna fördelade i stora drag?
15 svar · 23,6k läst
·
P
Pastorn70: Hej Nej pga massa olika omständigheter så har inte gjort något på garaget på jättelänge Men när jag höll på sist så rullade wiren inte av . Spände fjädrarna olika. Minns inte hur många varv just nu . Innan jag spände så sprayade jag ett streck på dom så man ser hur många varv man har spänt. Men det kan jag kolla kanske imorgon om du vill . Mitt problem är nu att motorn inte
10 svar · 24,7k läst
·
Maveric77
Maveric77: [citat] Jag är inte så insatt, som sagt... Har du ett bra tips på var man kan påbörja sina studier i ämnet? Hur mycket ljus behövs, vilka lampor är lämpliga o.s.v.?
42 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.