Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
bomm: Slipa golvet med någon stor htc-slip eller liknande. Alt. Grovslipa och lägg sand-epoxy golv. Sand epoxy är både snyggt och väldigt hållfast.
quattro74: Hej. Köpte hus i höstas och det är ett enbilsgarage till huset som inte är färdigt så det är inte isolerat och det finns ingen el, elen är dragen men inte inkopplad så första tanken var ju att isolera och koppla in elen och så var det färdigt. Då jag har en hobby bil som inte körs på vintern så skulle jag vilja få in den och kunna meka med osv men ändå inte vara i vägen för
xIde: Hejsan! Har snart bott i våran nya hus i ett år. några problem har uppstått och det är att när vi kör in bilen i garaget så väljer vattnet som rinner av bilen att rinna mot huset och inte ut/mot "garageporten" har dock inte mätt lutningen men första känslan säger att såhär skall det inte vara. eftersom man gör allt för att få bort vattenmassa, fukt mm ifrån huset. Så min
roland53: Är du militär eller? En gammal dålig vits; Serganten instruerar beväringarna: - Om inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller , ;) .
Patrik Lidstedt: [citat] Slow answers are standard so get used to it!:p They shouldnt have to think about it if you follow the plan for the area at all times!
Rabbithole: The best workers are the ones that has a full schedule for the upcoming 6 months. :/
erraw90: Ca 10 cm. Tänkte på leca först med men känns det inte som att om väggen börjar röra sig igen är leca lite för svagt? [bild]
Maria F: [citat] Tyvärr inte, eftersom området har egna byggregler som innebär att man inte får bygga attefallshus. Vad gäller transformatorstationer så räknas de vad jag kan förstå som bygglovspliktiga anläggningar, inte som byggnader, så det är lite ett specialfall.
Fixfia: Tjena! Precis köpt hus med ett tillhörande bygglov på att bygga ihop friggebod med huset. Friggeboden (ålder är oklar men skicket är fint) står på lecablock ovanpå stenplattor. Nu undrar jag om jag vågar använda samma sorts grund för den nya tillbyggnaden? Se bilder nedan. [bild] [bild] [bild] Om någon kan svara mellan tummen och pekfingret på det skulle kosta att leja bort detta,
hempularen: Hur skall stugan värmas upp? Om vi antar att du skall ha någon form av spis i köksdelen i stugan, och elvärme. Då bör du dra fram 16A till stugan, och det kan bli nödvändigt att säkra upp ditt abonnemang. Och du bör ha en central med jordfelsbrytare i stugan. Dvs, det måste finnas jordfelsbrytare, men lite krystat kan den matas via jordfelsbrytare i huvudbyggnaden.
holmberg87: [citat] Tack för svaret! Stolparna ser större ut på bild tycker jag. Håller på att bygga liknande och mina stolpar verkar bli 200x200 vilket jag tycker är aningen grovt
Pumba: 100 000kr bör räcka för material utan större bekymmer. Ska du leja bort det så får du nog lägga till lika mycket till. Sen är ju frågan om betongplattan sitter ihop och hur konstruktionen i övrigt ser ut, grannen kan ju få lite bekymmer om du bara göra en carport på befintlig platta. Personligen hade jag nog försökt få ihop nått med grannen och byggt rubbet nytt, troligen enklare
Finndjävel: [citat] Golvreglar på platta var en hyfsat vanlig konstruktion på 1980-talet innan golvvärmehysterin drog igång.
Lime113: Själv satte jag några lysrör i taket och några på vägg (garaget). Bauhauslysrören många har pratat om i andra trådar. [bild] [bild]
procep: Ja du :/... exakta siffror har jag inte, men uppskattningsvis helt klart med inredningen som sitter nu cirkus 400000:- du får ner priset ca 10000:- på vanliga takstolar istället för saxstolar, cirka 10000:- till om du kör slagport istället för motordriven. Skippa att ha en gästrums del, minst 20000:- till. Så jag skulle nog kunna få upp ett till likadan men lite snikigare för kanske
maah: Det är inte en dum idé, framförallt att ha lavarna i vinkel ska jag fundera på.
sir_daniel: Där har jag satt genomgående vagnsbult på mina portar
JohanLun: Är det inte risk att myror, möss och annat kommer intill och in i huset med sådan förvaring?
Byggare_Bubbis: Ok, Jo det är väl kanske det mest logiska...:confused:
Mats: [citat] Reglerna varierar så det är faktist en bra ide att prata med just din kommun för det som är ok på ett ställer kan det bli tvärnobben på tvärs över komunsgränsen
Spett och slägga: Jag bygger också ett 80 kvm garage med 3,6m tak höjd. Jag kör 145+45 i vägg och siktar på 300mm i tak. (Uppsala) https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/246566-80-kvm-garage-ihop-med-lada-4.html
Byggglädje: Tack för ett bra svar. Satsar nog på 2-glasen. :)
JED: Hej Jag hade tänkt att bygga ett garage som hamnar under attefallsreglerna. Dvs max 25 kvm och en nockhöjd på 4 meter. Tyvärr så är det trångt där jag ska bygga så att måtten bara blir 3,5x7 meter. Porten hamnar på kortsidan. Jag skulle även vilja kunna utnyttja vinden till förvaring. Har jag nocken längs med garaget och en takvinkel på ca 37 grader så blir innerhöjden på vinden
FRS05: Ja, ni har givetvis helt rätt i det ni säger. Skippar helt enkelt den där iden om att sätta upp något vid porten. Planen är väl i tur och ordning. Mura igen en porten och sätta en vanlig dörr där. Byta portarna till garaget och sedan blir det eventuellt att jag värmer upp garaget. Vilket är en tidsrymd på några år:). Anledningen till att slå igen den ena porten är enkel. Jag har
Byggare_Bubbis: [citat] Om man sticker upp armering från plattan så hjälper väl det till? Gjuter man tex 3st väggar så bör de inte kunna välta. Kan man använda skalblock? Eller typ Thermomur?
Andreas Ludde Lundell: Jo det är tänkt att det ska bli ett permanent boende med egen entré. Garaget kommet vara för mek och min frus bil så länge den får plats :) Det går inte att koppla vattenburna radiatorer till en luft/luft pump antar jag? Men om jag förstår er rätt så är det luft/luft som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med elelement som komplement?