9
9999: Sant @Polyene . Tror ingen kommer reagera på det, men man vet ju aldrig hur nästa husägare kommer se på saken. ;)
7 svar · 12,2k läst
M
Maltesen: Hallå igen. Nu har vi grävt en grop som vi fyllt med packat makadam. När jag har mer tid tänkte jag lägga upp lite bilder. Efter att ha pratat med en kille som jobbar inom VVS har vi mer eller mindre bestämt oss för att köra på golvvärme trots allt - lutar åt att det blir en NIBE VVM 325 för varmvatten och uppvärmning. Denna bör stå på en golvbrunn om olyckan skulle vara framme
4 svar · 4,6k läst
murak
murak: Om vi bortser från hur kunder har upplevt kontakten med företaget, hur är car21b uppbyggd? Stolpar på plint, balkar ovanpå och takstolar ovanpå balkarna? Hur många stolpar och vilken dimension har de? Vad är det för dimension på balkarna? Ingår innertak (råspont eller liknande) till innertaket i carporten? Ingår kondensduk/genomtrampsduk att ha under takpannorna? [bild] Det hade
0 svar · 2,8k läst
·
S
Styrman_jansson: Värt att tänka på med spottar är att det blir ett väldigt "platt" ljus. Den cylindriska belysningsstyrkan (som t.ex. gör att man uppfattar förändringar i vertikala ytor) blir mindre bra. Risken för blänk och bländning ökar också men den beror lite på hur spottarna är konstruerade ( det är att föredra att ha ljuskällan "långt upp" i armatren). En lysrörsarmatur däremot är ju
22 svar · 15,1k läst
T
Tosse: Ett förråd kanske du kan bygga golvet i tryckt virke? Då blir du inte så beroende.
3 svar · 3,4k läst
S
shomakie: Nja. Slipper ju spika råspont underifrån. De är ju som att välkomna nackspärren. Då rollar ja hellre det vitt. Men man kanske kan montera osb som man målar?
12 svar · 4,0k läst
J
Jagggie: [citat] vet inte vad han riktigt menade med det.. Skulle kunna tänka att det kan hända nåt om det är stor skillnad på temp inne och ute då man sätter skivor.. men jag är ingen expert med en massa erfarenhet så låter det vara upp till diskussion.
94 svar · 41,4k läst
·
E
Eddi84: Tack för svar.ska kontakta dem 👍
33 svar · 29,7k läst
E
Eddi84: Okej. Tack. Är det bra kvalite?
2 svar · 3,9k läst
Tomture61
Tomture61: Hejsan , ska bygga garage och har nu funderat på hur man löser konstruktionen bäst vid port/dörr ? Förutsättningarna är cementplatta ca 5 cm från marken , vid porten blir den kanske 0-1 cm. Kommer att använda 200 x 200 Ytongstenar för att höja upp fasaden från marken. Jag ser ju på mitt hus hur det är löst vid dörrar. Men dörrarna sitter 40 cm från marken. Hur löser man det på
0 svar · 10,1k läst
·
harry73
harry73: Markägaren skall tillfrågas ock kommunen är inte markägaren. Det är vägföreningen.
19 svar · 26,0k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Ah, kul! Såg några bra planlösningar i en bloggpost en gång med några intressanta förslag på planlösning för komplett bostad i friggebod: http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/examensarbete-bostad-i-en-15m2-friggebod.html
6 svar · 7,6k läst
P
Perrko: Jag personligen skulle vilja ha möjligheten att öppna hela gaveln så länge det inte finns någon stolpe i mitten som hindrar åtkomst om nu byggnaden är konstruerad på det viset. Jag lär aldrig bygga något där det finns en port över hela gaveln men gillar tanken på att kunna utnyttja hela bredden om möjligt. Varför man skulle behöva hela bredden är väl upp till var och en.
3 svar · 2,5k läst
·
findus42
findus42: "Om en står på berg skall alla stå på berg" är ett mantra som upprepats tills det blivit en officiell sanning. Låt oss granska det lite. Om alla plintar står på grus så kan vilken plint som helst röra sig. Sättningarna samodnar sig inte för att alla står på liknande underlag. Att varje plint är lika stor felkälla som de andra gör inte risken för sättningar mindre. Kanske man
6 svar · 3,7k läst
·
B
bomm: Diamantslipning och ordentlig dammsugning brukar vara ett krav för att få ett bra resultat före målning. Så hyr en HTC slip + dammsugare över dagen av en hyrfirma och sedan är det bara att måla efter anvisning. Biltemas färg har iaf. varit Hagmans och den har fått bra betyg.
7 svar · 8,2k läst
Tomture61
Tomture61: Plattan ligger nästan i marknivå , typ 50 mm . Så takstolen borde kunna bli ca 350 mm hög vid ytterväggen då (med takpannor)
7 svar · 2,3k läst
P
Plutus: Mycket inspirerande tråd, härligt med så många bilder. Nu har jag beställt grävare och köpt takstolar så den här tråden får bli min guide hur allt ska göras :-)
73 svar · 39,9k läst
·
A
AndersS: Så ser porten ut efter 5-6 år, lite skitig blir den efter en vinter men det ska tvättas bort. [bild]
8 svar · 3,0k läst
·
M
markus1sve: Den långsiktliga planen är att fixa till golvet. Laga de skador som finns, fixa fallet utanför porten, lägga klinkers mm. Det ligger dock 1-2 år fram i tiden och tanken är att ha listen fram tills dess.
3 svar · 15,4k läst
Nazareth
Nazareth: [citat] Det blev en liknande lösning för mig. När jag arbetar där ute kör jag utsugsfläkten och övrig tid värme och självdrag. Har legat på 55-60% hela vintern.
14 svar · 12,0k läst
U
urbenruben: materialet i slänten blålera och fyllnadsmassor mycket sten. ja jag tänkte på sprängsten och markskruv! 1.20 tror jag den längsta skruven är. det får nog bli det. tack för alla svar. häls Ruben
8 svar · 5,1k läst
H
hul: [citat] 2 svar på dina frågor: om skarven för en skiva inte hamnar på en regel så montera bara en t-list så blir de bra. kan vara bra mycket bättre med minerat på väggarna istället för gips. tål mycket mer och du kan i princip spola av väggarna.
28 svar · 6,9k läst
ricebridge
ricebridge: Förresten så hittade jag just nu bevis för det där om att papptak kan "sätta sig", trots att det är upphängt efter konstens alla regler. Tittade upp över en garderob i mitt egna sovrum, och vad får jag se? [bild] Pappen är nubbad med cc 60, men har suttit där sedan 1957, och då hinner pappen svälla här och där och huset sätta sig lite. Jag kan garantera att det är kruttorrt
13 svar · 6,0k läst
·
K
Kennet Berg: Går i byggtankar och är nyfiken på ett öppningsbart tak. Hur har du gjort?
8 svar · 7,2k läst
V
vanpire: Ja jag har släppt tanken på att bygga i tomtgräns. Men vad gäller för regler om avstånd mellan min carport och grannens? Det står inget i detaljplanen om det.
6 svar · 4,4k läst
SDJ
SDJ: Mycket gammal tråd men fick du ordning på öppningen? /Jesper
2 svar · 5,8k läst
·
H
henkepenk: Hur gick det?
9 svar · 5,3k läst
·
R
Ripper500: Har 2st, det ena till fasaddörren och det andra till förrådet. Fördelar: Så skönt att slippa nycklar! Man kan lägga in Dagkod etc för hantverkare, gäster osv. Nackdelar: Låter rätt så högt när man öppnar. Går inte att smyga på morgon/kväll. Ibland hamnar haken ute vilket slår på dörrfodret (utsida)
4 svar · 6,1k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Hej. Om ett par månader flyttar frugan och jag till vårat nya hus och där har vi också beställt ett garage från leverantören Älvsbyhus. F30 heter modellen och enl säljaren var detta ett såkallat kallgarage... hmmph. Frågan nu är om det är läge att tilläggsisolera garaget? Kommer värma upp det med en 7.5kw daikin lvpump. Är det någon idé? Kommer ha ca 5-6 grader i
0 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.