4 008 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Tak på hönshuset?
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Med risk för att bli en omgång mellan lägren som förespråkar råspont/papp vs oljebehandlad board startar jag denna tråd. Lite rådvill då jag rivit av halva taket på sambons "hönshus" för att det var helt enkelt var hål på ett ställe, så det började bli akut.
Bakgrund om byggnaden:
Huset är ett gammalt uthus, gissar på en gammal tvättstuga eller dylikt då det fanns genomföring för ett rökrör. Byggt i en tid före begreppet "standard" var uppfunnet. Har plant, gjutet golv, förmodligen gjort något senare. Panelen är något grövre än nutidens 21 mm och något "ruffigare" i sågningen (och ett helvete och få dän fast de är halvruttna ibland
). Allting är spikat. Galvad spik var nog inte uppfunnen, alternativt mycket dyrare (för snåla bönder
) än blankspik. Vissa bärande delar är fäst med smidd spik. Yttertaket är gråa vågformade "plattor" ca 1 m i fyrkant, gissar på eternit. 3,5 x 7 m i yttermått, strax under 40 kvm i yta för taket. Taklutningen är ca 12 - 15 grader.
Så... när jag tog bort eternit(?)plattorna möts jag av en bädd av kutterspån. Direkt under plattorna. Vid byggnation har man förmodligen spikat (ej spontade) bräder underifrån (inne) på reglarna i taket, lagt papper i botten och sen hällt i spån ovanifrån. Här är känner jag instinktivt att jag vill "bygga in" spånet för att hålla det på plats, göra säkrare mot gnagare etc. Tänker Board eller OSB.
Sen själva taket. Board eller råspont?
Uppepå blir det korrugerad plåt så långt är det klart. Hade från början "bara"
tänkt slänga på plåten på reglarna med lite läkt emellan men var inte beredd på den så pass omfattande men oskyddade spånisoleringen. Om det är jämtjockt är det ca 25 cm spån däruppe. Men, som sagt, board eller råspont? Tänker på vattenavrinnig med den relativt skrala taklutningen. Vind som kan ligga på bra hårt från öster/söder, vilket blir på ena gaveln på huset.
Boarden är ju billigare och går att få plats snabbare men...
Huset som sådant är i bra mycket bättre kondition än vad första anblicken ger. Bara panelen som är skraltig här och där. Allt bärande i tak och väggar är i mycket bra kondition förutom där hålet i taket var. Men det är en begränsad skada som får bil ett senare projket inifrån. För övrigt ser det torrt och fint ut där jag brutit mig in och gjort "inspektionshål". Detta gör att jag mycket väl kan tänka mig kosta på råspont/papp.
1) Nåt speciellt att tänka på om jag ska "bygga in" spånet? Har mest pysslat med ullprodukter tidigare i.e. Rockwool etc.
2) Board eller råspont utifrån taklutning, vind med mera. Vad tycker ni?
Tacksam för input.
//Roger
Bakgrund om byggnaden:
Huset är ett gammalt uthus, gissar på en gammal tvättstuga eller dylikt då det fanns genomföring för ett rökrör. Byggt i en tid före begreppet "standard" var uppfunnet. Har plant, gjutet golv, förmodligen gjort något senare. Panelen är något grövre än nutidens 21 mm och något "ruffigare" i sågningen (och ett helvete och få dän fast de är halvruttna ibland
Så... när jag tog bort eternit(?)plattorna möts jag av en bädd av kutterspån. Direkt under plattorna. Vid byggnation har man förmodligen spikat (ej spontade) bräder underifrån (inne) på reglarna i taket, lagt papper i botten och sen hällt i spån ovanifrån. Här är känner jag instinktivt att jag vill "bygga in" spånet för att hålla det på plats, göra säkrare mot gnagare etc. Tänker Board eller OSB.
Sen själva taket. Board eller råspont?
Uppepå blir det korrugerad plåt så långt är det klart. Hade från början "bara"
Boarden är ju billigare och går att få plats snabbare men...
1) Nåt speciellt att tänka på om jag ska "bygga in" spånet? Har mest pysslat med ullprodukter tidigare i.e. Rockwool etc.
2) Board eller råspont utifrån taklutning, vind med mera. Vad tycker ni?
Tacksam för input.
//Roger
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
1) Hur mycket isolering behövs i ett hönshus i dina trakter?
Jag kan tänka mig att låta spånet ligga kvar (om det ser "friskt" ut) och rulla ut en 50 - 100 mm rockwoolmatta med pappersyta över.
2) Till yttertak under plåten, varför inte konstruktionsplywood 10 - 12 mm. Det stabiliserar konstruktionen en hel del.
Jag kan tänka mig att låta spånet ligga kvar (om det ser "friskt" ut) och rulla ut en 50 - 100 mm rockwoolmatta med pappersyta över.
2) Till yttertak under plåten, varför inte konstruktionsplywood 10 - 12 mm. Det stabiliserar konstruktionen en hel del.
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Hönshuset behöver inte isoleras mera, höns är härdiga djur, bara det inte är för fuktigt och dragigt. Återigen det är inte byggt som hönshus, däremot har blivande sambon inrett det som hönshus nu. Tänkte mera "if its not broke, don't fix it", alltså även om spånet inte behövs för hönsens skull kan det väl få ligga kvar. Skadar ju inte så länge det inte möglar, och det ser ju torrt och fint ut. Men då vill jag kapsla in det bättre ifall det blir något hål i skalet, så att säga, så att inte gnagare och fåglar kan härja fritt där inne.
Tänkte mig som typ en "lådkonstruktion". Innertaket utgör botten av lådan. Reglarna i taket (vad säger man, takbjälkar?) blir väggarna i lådan. Slutligen tänkte jag klämma dit någon typ av lock av t.ex. OSB-skiva. Hyffsat gnagarsäkert. Frågan är om det blir "för tätt", eller är olämpligt av någon annan anledning jag förbisett.
Konstruktionsplywood, tja kanske det. Inte för att det behöver bli stabilare, om du menar takstolar och sånt. Befintliga "takstolar" som de här förmodade eternitplattorna satt fastskruvade i är reglar om ca 50 x 130 mm...
Hur blir det med skarvarna med såna skivor. Lär ju inte gå och lägga omlott direkt.
Papp ovanpå skivorna, läkt och sen plåt, eller?
Tänkte mig som typ en "lådkonstruktion". Innertaket utgör botten av lådan. Reglarna i taket (vad säger man, takbjälkar?) blir väggarna i lådan. Slutligen tänkte jag klämma dit någon typ av lock av t.ex. OSB-skiva. Hyffsat gnagarsäkert. Frågan är om det blir "för tätt", eller är olämpligt av någon annan anledning jag förbisett.
Konstruktionsplywood, tja kanske det. Inte för att det behöver bli stabilare, om du menar takstolar och sånt. Befintliga "takstolar" som de här förmodade eternitplattorna satt fastskruvade i är reglar om ca 50 x 130 mm...
Hur blir det med skarvarna med såna skivor. Lär ju inte gå och lägga omlott direkt.
Klicka här för att svara