Hej

Det ska äntligen byggas förvaringsbod! Det finns fyra alternattiv.

1, Lösvirkes bod
2, Förkapad lösvirkes bod
3, Byggsats av färdiga paneler
4, Färdigmonterad bod som kommer på lastbil och lyfts på plats med kran

Alternativ 1-3 har jag hittat hittat för men att hitta någon som levererar färdiga bodar verkar vara svårare. Är det någon som har erfarenhet av att köpa uppbyggd ny bod? Gärna i mälardalen då jag tror att frakten kan bli en stor del av kostnaden.

• Gilla
Isbr
  • Laddar…
Efter mycket letande hittade jag ingen färdig bod till rätt pris så det får bli att bygga en paketbod istället. De inblandade verkar överens om att Leif (https://www.bygghemma.se/tradgard-o...forradsbod/forrad-palmako-leif-42-m2/p-732264) från bygghemma skylle fylla allas krav.

Allt verkar ok förutom att golvreglarna är alldeles för klena (32x40) för att fungera och behöver bytas ut. Golvet är 1,7*2,7 meter. Planen är att ställa boden på lecablock, helst bara i hörnen men det krävs nog ett på mitte också. Helst vill jag bara ha upplag i hörnen men det kanske blir svårt att komma undan att lägga ett på mitten också.

Hur skulle ni föreslå att göra regelverket? Bygghöjden ska helst vara så låg som möjligt. Jag funderar på 45x90 med dubbla enfackför att slippa en regel under i mitten. Räcker 45x90 för en spännvidd på 1300mm?

• Nybyggd träbod med öppna dubbeldörrar, obehandlat trä, stående på platt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploded view ritning av en bods golvkonstruktion visande golvreglar, golvbrädor och dimensioner.
    Skapa konto
  • Skiss av regelverk till bod med svarta linjer och positionering av lecablock markerade i rött.
    Skapa konto
Låter klent. Är boden tänkt att stå på punktstöd eller direkt på backen med jämn viktfördelning på hela regelverket? 90-reglar kanske räcker, det är ju trots allt dubbla grovleken mot vad de skickat med, men vill du ha ett golv som känns stadigt och inte bara precis håller så skulle jag öka mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.