M
Mats: Mitt tips är ju att provbygga garaget. Det går väldigt enkelt att skapa en garagesimulator. Tag några pinnar/käppar/vp rör eller liknade. Slå ned den så att de markerar innerväggarna. Sätt snöre eller plastband mellan så att du ser "väggarna". Prova ditt nya garage :)
71 svar · 20,4k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Tog in firma som gjöt (ränna) min 50m2 platta inkl glättning kostade 25k inkl moms
22 svar · 3,7k läst
·
E
Ellep69: Hej jag skulle vilja riva väggen som är framför trappan men vet inte hur det blir med trappan. Fins en del spik som är spikade innifrån och ut genom plankväggen. Kan även tänka mig att kapa väggen i överkant av trappen som det syns att jag har börjat med på en av bilderna. Hur skulle ni ha gjort? [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 927 läst
·
J
JohanH77: Jag ska bygga en gäststuga på 15 kvm, och har lite funderingar på golvbjälklaget. Temperaturen är tänkt att hållas som lägst 10 grader när det är som kallast. I golvbjälklaget ska jag ha 45x170-reglar och 170mm-isolering. Golvbjälklaget ska vila på stenplattor, så det hamnar 70mm ovanför grusbädd. Många skriver att man använder en trossbottenskiva längst ner, men jag har
0 svar · 1,2k läst
·
A
amoreex: Kanske en tilluftsventil och en fuktstyrd fläkt?
32 svar · 3,7k läst
·
Bonnlurken
Bonnlurken: All right. Fixar till tak och fasad iaf sen kontaktar jag kommunen. Var mest intresserad om någon gjort något liknande.
6 svar · 3,0k läst
·
murak
murak: Vågar man be om en ritning på dessa takstolar?
11 svar · 3,9k läst
H
huggan: Ska du inte ha varmare än 10 grader ska du inte ha plast utan en ångbroms istället. Typ av isolering spelar mindre roll men du bör ha minst 150 mm kan jag tycka.
1 svar · 749 läst
H
Hasse C: Hela tomten lutar mot gatan. Huset är byggt i suteräng och har gaveln ställd mot gatan. Så kommer även garaget byggas. Idag är garaget i husets nedervåning. Fristående garage byggs på befintlig uppfart som lutar ungefär 1:7 meter. 6 meter prickad mark mot gatan för parkering. Den kommer hållas med mycket litet fall mot gata.
9 svar · 4,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Lägg cellplasten i två lager med förskjutnaskarvar. Man kan också lägga diffusionstät plast mellan cellplastlagren så minskas mängden markfukt som kommer igenom. Där ni ska ha utrymme under plattan är t.ex. combideck bra men det kräver att man har något bra att ställa den på. Om du ger lite mer information om vad ni faktiskt ska göra så är det lättare att ge råd.
2 svar · 1,5k läst
M
Misan87: [citat] Tack! Skönt att inte behöva oroa sig!
9 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det var absolut inte det jag menade ;) Men helt klart förståeligt. Kan jag få rekomendera en sak till så är det att ringa till en takläggningsfirma och ta en "offert" på jobbet och jämför med totalpriset på att göra det själv (med plåtar, klister, skruv, papp). Om du hittar en som vill göra jobbet så är nog inte prisskillnaden så stor som man kan tro. Och då får du bättre tak
3 svar · 1,1k läst
P
patrikd84: Och så att boden inte gör så att du får en snöficka på det befintliga huset (eller boden, om den nu inte blir dimensionerad för det).
2 svar · 600 läst
S
saiter: Beror ju på vad ditt försäkringsbolag säger. Om du får det tätt mot golvet, så inga svetsloppor rullar in och sätter eld på osb'n. Sen gäller det att ha förståndet inkopplat också när du jobbar där. Men jag tycker nog gips blir lite överkurs, om inte du har andra hus i omedelbar närhet. //AA
3 svar · 5,7k läst
S
saiter: Gjut platta, bygg den nya väggen. (Långväggen och halva gaveln.) Sen river du befintligt tak och ställer på nya takstolar. (De gamla takstolarna kan du sälja, om du inte river dom med tigersågen) Om det passar dig bättre så kan du lägga taket åt andra hållet (vridit 90grader) men då måste du ha en rejäl balk över porten. Om du behöver högre takhöjd invändigt, vilket ofta
6 svar · 8,4k läst
·
G
Gubbestorp: [citat] Låter bra, tack för svar!
4 svar · 1,8k läst
·
G
Glenn Hysén: Det ska bli takplåt på hallen. Då ska man nog ha luftspalt trots allt. Kommer bara ha det uppvärmt till max 12grader
3 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, du har väldigt rätt! [citat] Men CarinPeter har ju en blogg också, uppdaterad så sent som 2017: http://salstatosee.blogspot.com/
23 svar · 14,9k läst
M
Minimalisten: Förlåt, jag såg först inte ditt första svar. Tusen tack!!
5 svar · 4,5k läst
·
V
vicvolta: [citat] Åh, vad bra, då kan jag fråga dig direkt då :) Kan man så att säga uppgradera motorenheten till en med automatiskt stängning? Är detta svindyrt? Är även intresserad av att veta - mellan tummen och pekfingret - vad det kostar att ha ett kodlås som komplement till fjärrkontrollen.
6 svar · 3,9k läst
·
H
heimlaga: Ja såna där alger brukar finnas i små mängder i uthus med jordgolv men när de sprider sig sådär hejdlöst är det ett typiskt tecken på att taket läcker. Du behöver få de värsta hålen skyddade med presenningar så fort vädret tillåter. Litet småläckor är inte hela världen bara du får det värsta skyddat...... alternativt så är det dags att ta itu med taket på allvar redan i
8 svar · 3,7k läst
·
M
Matte R: Hej Inför ett kommande garagebygge funderar jag nu på alternativ på garageport. Är det någon som har erfarenhet av Classic House och deras garageportar? Är intresserad av dessa då dom ska kunna följa snedtaket uppåt invändigt. /Mathias
0 svar · 1,6k läst
R
rikard454: Jag börjar fundera om man kunde fixa någon form av extra isolering på insidan av portarna, typ i 15/20 cm tjock "frigolit" som man formskär och limmar ihop. Som går utanpå skenorna och allt Det blir ju bökigt varje gång man ska öppna en av portarna men det står bara två motorcyklar och två "sommarbilar" där inne så när väl vintern kommit så öppnas inte garageportarna förrän
5 svar · 2,3k läst
·
D
doubleH: [citat] Om det bara är för att spika klädsel så kan du använda vilken dimension du vill... Spikläkt brukar väl sättas cc60 så om du använder kortlingar som spikläkt så blir det samma mått. MEN om du gör på det här sättet bör du inte isolera friggeboden då "lösningen" gör att det inte blir någon luftspalt. Spikläkten är ju inte bara till för att spika fast klädseln i utan
5 svar · 6,1k läst
I
Ingolainen: När jag byggde skruvade jag upp ett utanpåliggande mätarskåp på en sj pall och lade tillräckligt med sling för att kunna hänga upp det på väggen när den var klar. Elektrikern kopplade in kabeln och satte jfb och en trefasgrupp till ett uttag som vi satte på skåpet. Därifrån tog jag sedan byggström. Frågade aldrig energibolaget men dom kom och plomberade och sa då ingenting om
12 svar · 2,7k läst
S
saiter: En bra gegga att smeta på för att få det tätt är tätmembran man har i dusch under kakel för att få det vattentätt. //AA
6 svar · 9,5k läst
·
A
artesuave: Väldigt intressant ark Mikael! Råkade hitta denna gamla tråd då jag ska bygga garage vid nybygge, jag börjar även på att fundera på hur mycket det egentligen är lönt att isolera väggarna i huset. Man vill så tjocka väggar som möjligt men när man ser att det bara blir några kr skillnad per månad ju tjockare dem blir med värmepump som uppvärmning och då börjar jag fundera lite
23 svar · 39,0k läst
·
J
jiced: Hej. Vi har ett kallförråd i huset. Jag vill göra detta till ett sovrum. Tänke lägga cellplast isolering på betongplattan och golvspån ovanpå. Men till min fråga ska jag använda mig av en platonmatta mot betongplattan eller funkar de med plast( fuktspärr). En fråga till behöver man regla golvet eller kan man lägga golvspånen direkt på cellplastisoleringen ? Tacksam för svar mvh
0 svar · 1,6k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Absolut inte, trebolits svetspapp är precis lika bra som alla andras. Mataki, icopal, katepal osv. Och deras självtäck är också precis lika dålig som tidigare nämdas varianter.
7 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.