Hej!

När vi köpte huset hade föregående ägare påbörjat ett projekt i garaget, det var tidigare bastu/dusch i ena delen och andra garage.
Väggar har rivits, uppreglat golv har tagits bort.
Min fundering är, hur man lättast / billigast får upp nivån så den blir samma som garagegolvet, fyller upp med betong? Hur går man tillväga?
Tack på förhand

Ojämnt garagegolv med rivna väggar och borttaget uppreglat golv, behöver jämnas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt garagegolv med ojämnt underlag samt betong och byggmaterial är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna väggar med ojämnt betonggolv i garage med höjdskillnad som behöver nivelleras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker nästan det ser ut som den grova delen ligger högre än det släta ?
 
Håller också med att det ser lite skumt ut, men skarven säger annat. Hur stor nivåskillnad är det? Sen spelar det också roll vad du ska ha för golv och vad ändamålet för ytan är.
 
Tog lite fler bilder så det förhoppningsvis blir lättare att se
Tanken just nu är att ha lite mer organiserad förvaring än vad där är idag I framtiden vet man aldrig om man köper något 2 eller 4 hjulet fordon som ska få plats där fyrhjuling cross.
För övrigt så är garaget isolerat I tak & väggar, vet ej hur tjockt Och det finns ingen värmekälla. Till/från luft finns, I garageport samt gamla självdrag I tak från duschutrymmet alla andra ventiler är isolerade & stängda

Måttband visar höjdskillnaden mellan betonggolv och grund i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av höjdskillnad på betonggolv i garage med måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av garagets väggisoleringstjocklek med tumstock vid golvsockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Måttband står mot garagegolv och visar höjden på en tröskel för att illustrera utrymmet för fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai
Det är väl armera och gjuta som gäller, särskilt som du vill kunna använda det som garage.
 
Stickan56
Fadai Fadai skrev:
Det är väl armera och gjuta som gäller, särskilt som du vill kunna använda det som garage.
Använd expanderbetong som ger en god vidhäftning och för att undvika sättning. Glöm inte att vattna innan.

Stickan
 
Men de är väl inget man gör själv för hand eventuellt kan man ju göra förarbete förhand, men sen behövs de väl en betongbil som fyller upp med slang har ni någon som helst aning om vad de kan kosta att få de gjort, vilka alternativ finns / prisklasser

Mvh
 
Hur många kvadratmeter är det som ska fyllas upp?
 
Stickan56
Weikert Weikert skrev:
Men de är väl inget man gör själv för hand eventuellt kan man ju göra förarbete förhand, men sen behövs de väl en betongbil som fyller upp med slang har ni någon som helst aning om vad de kan kosta att få de gjort, vilka alternativ finns / prisklasser

Mvh
Visst kan man göra det, men om du inte är bekväm med det så rekommenderar jag att du kontaktar en hantverkare.
Då kan ni komma överens om det är något som du kan förbereda själv.

Stckan
 
Immobil Immobil skrev:
Hur många kvadratmeter är det som ska fyllas upp?
Ytan är 15 kvadratmeter
 
Ytan som ska fyllas upp är 15 kvadratmeter.
De ska ju upp minst 10 cm
De blir en sjuhelvetes massa betong
 
Armering i överkant också gjuta.
Det går att gjuta för hand, men jag hade inte gjort det. Däremot ska du absolut inte ha expanderbetong. Är det hyfsat lätt att komma åt utifrån? Annars är det pump och slangdragning som gäller, då blir det lite dyrare.
 
Stickan56
Weikert Weikert skrev:
Ytan som ska fyllas upp är 15 kvadratmeter.
De ska ju upp minst 10 cm
De blir en sjuhelvetes massa betong
Cirka 1,5 kubikmeter eller 115 säckar (minst).

Stickan
 
C C.Lundin skrev:
Armering i överkant också gjuta.
Det går att gjuta för hand, men jag hade inte gjort det. Däremot ska du absolut inte ha expanderbetong. Är det hyfsat lätt att komma åt utifrån? Annars är det pump och slangdragning som gäller, då blir det lite dyrare.
Går att backa upp till garageporten, sen är cirka 10 meter till ytan längst in, och 5 meter till de närmaste ytan
 
Weikert Weikert skrev:
Går att backa upp till garageporten, sen är cirka 10 meter till ytan längst in, och 5 meter till de närmaste ytan
Är det 10 meter rätt in så når en bil med sin ränna(i princip), annars går det att be om förlängare. Det förutsätter ju dock givetvis att plats finns samt att underlaget håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.