Bygga garage runt 60kvm, tips och ritningar

5k läst  70 svar

1. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Hej

Går i tankarna att bygga ett garage i lösvirke. Tänkte se om någon sitter på lite tips eller ritningar.
    Tanken är mått på ca bredd 7meter x längd 8,5.
    Skulle gärna vilja få in så man kan ha billyft och portar på kortsidan med sadeltak.
    Någon som byggt något liknande? Tips och idéer mottages gärna

Kraven är max 60kvm
    Byggnadshöjd 3 meter

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Hur tänker du med byggnadshöjd 3 meter, i vägglivet antar jag?

Hur du tänker använda garaget är avgörande på hur vi ska svara.
    Men ska du ha lyft så räcker det med ett hål för fordonet, så kan du ha loft på resten.

3. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Ja exakt vägglivet 3m.
    Det hade varit suveränt, har mest funderingar över hur takstolarna då skulle se ut :D

4. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Tanken är ett sådant garage dock bredare. Söker någon som har lite bilder på konstruktion. Hur man gör med bärlina. Är det heb280 som gäller för att ej behöva pelare mitt o garaget ?

Tänkt om lite ang billyft, blir låglyftande istället

Kommer uppdatera med ritningar inom kort

5. F
    Medlem Nivå 3
    Ang stålbalk så beror det klart på om det ska vara ovanvåning eller ej. Ska det inte vara någon ovanvåning är det inga problem med vanliga fackverkstakstolar.

6. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Det ska vara ett bostadsloft ovanpå

7. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Vad bör man ha för bredd på portar utan att behöva oroa sig?

8. B
    Husägare · Nivå 7
    Ska du ha ett bostadsloft behöver du ha en balk som bär golvet. Dock bör du stödja denna balk med pelare, då en 8,5m balk blir orimligt stor.

9. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Någon koll på hur stor balk samt vart man kan sätta pelaren?

10. B
    Husägare · Nivå 7
    Det bästa är att sätta pelaren mitt på balkens längd. Dock är det kanske inte den bästa placeringen map på funktionen du eftersträvar. Var längs balken kan du tänka dig en pelare?

11. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Jag har ett garage som är 8.4 meter långt.
    Där har jag 2 I balkar (eller heter det H balk) på längden som håller upp taket, 240mm höga.
    Då är hela garaget öppet med ett snickeri på ovanvåningen.
    Garaget har en travers imellan balkarna som täcker mitten på garaget i hela dess längd och 3 meter brett.

Om du sätter en lyft på mitten kan du göra en upphöjning i taket och ha en hög fast säng i bostadsdelen som täcker hålet, fast det blir en stor säng, kanske som ett loft på loftet?

12. B
    Husägare · Nivå 7
    Hur mycket höjd behövs det för en lyft ungefär? Bilar och mek är inte riktigt mitt gebit...

13. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4

Tänkte sätta in en låglyftande lyft nu istället. Den lyfter upp bilen ca 1 meter upp. Så skulle antagligen klara mig på mina 3 meter i väggliv. Stora frågan är ang stöttningen för övervåning. Såg någon annan som satt h balk 180mm hög med pelare 6M in i garaget. Det hade fungerat

14. Danniboyx10
    Medlem Nivå 4
    Vad krävs för att räkna ut hur kraftig h balk samt var stöttorna bör placeras?
    Någon som kan tänkas hjälpa att räkna ut detta eller är det ett jätte jobb?

15. B
    Husägare · Nivå 7
    Det är inget jättejobb. Ge bara förslag på hur var du kan tänkas ha pelare för att du ska kunna utnyttja garaget på ett tillfredsställande sätt. Du kanske ska ha exempelvis en förrådsvägg, i denna är det då lämpligt att placera en pelare. Det finns flera som kan hjälpa dig att ta fram en lämplig balk.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: