P
persod: Ja, då fick jag lite att fundera på. Tror nog ändå att det blir trävarianten. Försöker hålla ner budgeten och det verkar som att jag kan få limträ levererat av snickeriet som gör väggblocken, så det blir nog enklast. Tack för era synpunkter!
12 svar · 4,4k läst
·
T
Tobert: Bra frågor! Står inför liknande funderingar. Hur gjorde du?
1 svar · 3,2k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Själv hade jag en liknande situation för 2-3 år sedan. Byggde garaget, la råsponten, kom några skurar innan arbetet var klart. Jag lät taket torka och la sen på en presenning i avvaktan på att takläggaren skulle få tid. Det var i September. Först var det sagt att de skulle slutföra ett par större jobb och att de skulle klämma in mig senare. Sen glömde de bort mig och jag var dålig
18 svar · 6,4k läst
B
Beppo: En vanlig utedass lösning med en genomgående skruv i två träbitar så roterar du ena sidan så roterar andra sidan. antingen vågrätt så är det reglat eller lodrätt så är det öppet. totalkostnad typ 58 öre.
10 svar · 5,1k läst
R
Rystrand: Har ritat själv men den stora biten var att kommunen inte kan arkivera ritningar på rutigt papper. Ritade på "riktigt" gammaldags ritpapper och de ville helst ha in professionella ritningar.
2 svar · 1,9k läst
B
Beppo: Är det gjuten platta på loftet? Har du ett avlopp på undervåningen så är det ju rätt så enkelt ordnat. Kontakta en betonghåltagare så gör de helt enkelt ett runt och fint hål där du får i ett avloppsrör och så kopplar du på dig på undervåningens avlopp. Möjligen att du behöver en luftare så det kan bli ett lite hål till. Skall du ha dusch i utrymmet så får du ju regla upp
3 svar · 1,2k läst
B
Beppo: Jag skulle nog satsat på något som förbereder inför färdig yta. nu vet jag ju inte vad du tänkt dig intill garaget men uppfart skall du ju ha av något slag så där är ju urgrävning, duk och grus rätt oavsett vad som kall vara på toppen plus att det får sjunka ordentligt vilket minimerar sättningar i framtiden. Runt garaget hade jag satsat på att gräva ur och grusa upp med en duk i
5 svar · 1,6k läst
B
Beppo: Fasaden på vårt garage är byggt med ett sådant system. Regelstomme och så mineritskivor skruvad på något speciellt vis typ i förband och i skift. Sedan kom en firma och lade armeringsnät av glasfiber i alla skarvar och så sprutputsades hela fasaden några dagar senare. Nackdelen blir ju att det inte tål lika mycket stryk som om det är puts på murat. Vi har sett en skada på ett hörn
1 svar · 1,3k läst
M
Moribusken: [citat] Hur har det gått för dig? Hittat nån passande pardörr? Jag står nämligen inför samma problem som du, men jag är ute efter en dörr som är 13x20. Beställde faktiskt Skånskas dörr...
7 svar · 2,5k läst
N
NoizyVillage: Så efter att jag satt lite reglar varstans för att vara säker på att inget skulle rasa så började jag att dunka in väggen lite försiktigt. Det hela gick väldigt smärtfritt och det vart perfekt! Efter att jag satt reglar utefter alla takstolarna plus riktade upp väggen så vart det jäkligt stabilt! Tack för svar! Mvh
13 svar · 3,2k läst
T
Tullan66: Jag ska bygga tak över altanen. Eftersom att det byggs under en balkong, så finns det bara 2 fästpunkter för inre bärlina, 45x170x3600,1 vid varje sida mot husvägg. Räcker detta för att bära upp följande? 3 takstolar, 45x95x2200. Läkt 45x45x3600. 4 st cc 0,60 Främre bärlina 45x170x3600 Tak av polykarbonat.
0 svar · 690 läst
C
charl_6: Hej, japp det som jag är rädd för och den frågan som ställdes i första inlägget. Kan man tekniskt lösa det så att ytvatten inte tränger in om jag väljer att knacka ur asfalten? Fler svar är tacksamt för fler åsikter. Är det rent åt helvete att göra så här köper jag det med så klart :).
7 svar · 1,8k läst
A
Avemo: Det syns inte så bra på bilden vad det är för skick på boden. Fönstren är inte så snygga. Och den planktimrade stommen är väl inte den som passar bäst i utseende med husets fasad. Det skulle vara möjligt att sätta stående panel på den som bättre går ihop med byggnaden till höger. Det går att byta fönster till några utan spröjs, men helst borde formen på dem ändras också.
1 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: Kolla referenser på monteringen. har en kollega som drabbades av en monteringsfirma som kom på att det behövde gjutas en klack under dörren. Den gamla takskjutporten hade klarat sig utmärkt utan klack. Klacken gjöts, och han blev debiterad för typ 20h extra arbete. Och de påstod sig även ha använt 50m formvirke, för en 5cm hög klack... har för mig att de även ansåg sig ha lagt in
9 svar · 18,6k läst
B
Beppo: Min erfarenhet av 60 djup är att det kommer bara hamna en massa grejer längst in som gömmer sig sen beror det ju så klart på syftet med hyllan. Är den för att förvara allmän utrustning till typ friluftsliv och lådor med saker osv så är det väl lämpligt men om det är för allmän förvaring av sprayburkar och annat bra att ha för mek och garageverksamhet så är som sagt min
1 svar · 4,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: En genomsläpplig matta gör mycket. Det blir inte jättevarmt men helt okej att gå på.
7 svar · 8,0k läst
V
vectrex: [citat] Äsch det där är helt fel. Nog sovdags nu. Svårare att räkna på än man kan tro då de olika ingredienserna mixas med varandra och densiteten ökar. Blir nog bara drygt en halv kubik av ovanstående.
2 svar · 1,6k läst
prototypen
prototypen: Typen med fjäder och små fläppar funkar jättebra om det är vindstilla. Blåser det mycket så kan dörren tryckas till och dörrstoppen hakar ur. Protte
8 svar · 3,9k läst
BengtH
BengtH: Hej, skaffade själv en likadan gummi-golvlist som jag tänkte limma i golvet innanför garagedörren. Blev inte av i höstas men efter att i vinterväder kört in bilen i garaget där snön smält märkte jag att det skulle vara svårt att "sopa" ut vattnet om listen skulle varit där. Måste fundera på det ännu.
5 svar · 1,8k läst
N
nicke0: Tack Isakare. Det låter som en bra plan för portbygget. Är inte grunden plan nog att bygga portarna liggande på? Kan man använda tunnare plywood än 12 mm tro för att minska vikten? Jag har tänkt att ha stående panel utvändigt på porten. Skulle man klara sig utan utvändig plywood tro?
7 svar · 4,7k läst
D
Daniel 109: Samtidigt är det mycket lättare att minimera spill om du kapar mot en lista på en industri. Så det är inte ens säkert att det blir dyrare.
2 svar · 2,9k läst
·
J
JohnAnchor: Någon som har exempel på trädhus som byggts som permanentbostad i Sverige?
7 svar · 21,6k läst
Gerd61
Gerd61: [citat] Stort tack för detta jättebra tipset. Det tar vi till oss.
10 svar · 7,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Blev det bra? Har du nån bild? Nyfiken...
8 svar · 6,4k läst
Bronken
Bronken: Har inga knutbrädor heller när jag tänker efter ;-) så jag kanske har helt fel. Dock foder och annat utstickande - som kom utanför 25kvm.
5 svar · 4,4k läst
R
Rolle85: Aha tack
8 svar · 2,2k läst
T
toolman77: Har tidigare byggt båtställningar av liknande fast i gjutgods. De är lite för flacka för att inte skapa vattensamlingar på pressen längst med "hammarbanden". Mitt råd är att lägga skivor på om du ska bygga något mer permanent som en vedbod eller vara beredd på att putta ur vatten så fort det regnar/snöar. Det är inte mycket svårare att bygga av lösvirke och lägga ett plåttak
3 svar · 2,9k läst
F
Funshine: [citat] Har kollat med maken och han är dessvärre upptagen varje helg ett bra tag över och jag löser det nog inte själv med nedmontering och släpkörning. Mao får jag nog hoppa över detta. Men tack för erbjudandet.
9 svar · 3,2k läst
·
M
megamatch: Hej Då var golvet lagt med spån, tog längre än förväntat att jämna av. Använde mineralull av olika tjocklekar (sånt som var över) så ligger mellan 95 och 120 nu - där golvet under var djupare blev det mer. Undrar om man kan använda cellplast för att isolera väggar och tak? Har en del som jag inte vet vart jag ska använda. Alla bekanta man frågat har haft olika åsikter. Argument
8 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.