J
Jocke Höglund: Hej, Håller på och renoverar en gammal arbetsbod. Nu ska jag ta tag i taket. Det gamla "innertaket" är slut och ska rivas, ovanpå detta ligger det takstolar och plåttak. Hur ska jag gå tillväga? Då boden endast kommer vara uppvärmd någon vecka per år så har jag fått berättat för mig att jag ej ska sätta någon ångspärr. Hur ska jag bygga för att bygga rätt och undvika kondens
0 svar · 3,0k läst
·
useless
useless: [citat] Köp färdig betong om du inte har alltför mycket fritid och kompisar som är skyldig gentjänster.
20 svar · 3,7k läst
engs
engs: Utan att kunna så mycket om ämnet men man kanske får kolla efter någon separat hygrostat och sen koppla den till en "dum" fläkt? Något med IP5X / IP6X? Typ: https://www.ahlsell.se/10/ventilation-3/styr--regler/termostater-och-givare/termostater-och-givare-1/6631473/#
6 svar · 9,4k läst
·
T
tergo: det krävs inte så mycket för att komma upp i El30 klassning https://www.byggahus.se/forum/threads/brandklass-ei30.333109/ t
1 svar · 2,3k läst
B
Barcia92: Tack för tydligt svar!! :)
3 svar · 1,7k läst
O
Oliver Schärfer: Hur ofta, ca ,måste man rensa och spolar brunnen om man ska ha den som dricksvatten emellanåt?
11 svar · 3,5k läst
J
Johan1000: Reglarna ser bra ut. Det är ett varmgarage som de förra ägarna har haft dålig värme i så det du säger verkar logiskt
2 svar · 2,8k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det kan den inte om den skall gå som Frigga. Just nu klassas den som utbyggnad och är då bygglovspliktig. Det finns prejudikat från MÖD som anger min 50cm och att taken inte får överlappa. (har svarat TS detta i PM så detta är info för forumet)
18 svar · 34,8k läst
pacman42
pacman42: Sätt värmpumpen på ovanvåningen och sätt en fläkt och ett par ventilationsrör så att du kan röra runt lagom mycket mellan våningarna. Du kan ju ha fläkten termostatstyrd så att det blir lagom varmt i garaget.
10 svar · 11,2k läst
J
Jezzie: [citat] Ok. Ja det är någon slags metalldel på den.
6 svar · 3,3k läst
R
Rolle85: (y)
6 svar · 3,0k läst
·
R
6 svar · 3,0k läst
·
H
heimlaga: Vanligen.
11 svar · 1,6k läst
H
11 svar · 1,6k läst
S
Saintus: Hur har det gått med detta ?
29 svar · 5,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Tycker absolut avfuktare Läs på Woods hemsida. De har avfuktare för olika ändamål med olika luftflöde
1 svar · 1,2k läst
·
P
Plutus: Alla typer av inbyggnad minskar luftflödet igenom utedelen och minskar dess verkningsgrad. Måla den om du vill ha den mer osynlig.
3 svar · 1,3k läst
ecb182
ecb182: Om inte värmen varit på innebär det väl att du inte har något vatten i slangarna?
3 svar · 1,7k läst
H
Holmspel: [citat] Har besiktat med släp några gånger och på den stationen plus några andra i stan vet jag att dom inte har gropar utan dom rullar på lyften/bandet precis som personbilarna.
30 svar · 6,7k läst
T
ToRy: Välkommen till Byggahus! Jag tror du får ge lite mer info, både om förutsättningarna och om målet med projektet och målet med frågan. Det finns nog flera trådar som handlar om precis det du frågar om, eller så finns det trådar där delar av dem handlar om det. I så fall kommer folk säkert länka, eller så använder du sökfunktionen. Vill du ha tips om hur du bäst använder ditt
2 svar · 1,1k läst
joakim_j
joakim_j: Även på friggebod? Gäller det specifikt eftersom den står närmre tomtgräns än 4,5 m? Annars hade man ju kunnat riva den och bygga en ny utan bygglov, så då låter det konstigt att man skulle behöva bygglov för en förändring...
2 svar · 1,6k läst
O
ostenbor: Ok tack. Nån som vet nåt litet bra acc-tank system för vedeldning och golvvärme. Begagnat kanske? Behövs ju bara ett minimalt system. Tänk en liten bastu med badrum
5 svar · 1,7k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] Hur menar du, 15kvm utbyggnad av huset? Takkupa? 25kvm attefallshus går inte bygga "som utbyggnad" väl?
18 svar · 7,0k läst
A
andersda: För att göra det mer överskådligt så dammade jag av det lilla jag kan om 3D modellering. Måtten är i rätt härad så att säga, dock inte exakt gjort. Variant 1. Kort [bild] [bild] Variant 2: Lång [bild] [bild] Variant 3: Kort utgår från garaget [bild] [bild]
3 svar · 4,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Du ska inte ha någon plast alls. Sandwichpanelerna är diffusionstäta. Antar att maskinhallen är uppvärmd redan? Rita gärna upp på en skiss hur du tänker bygga
2 svar · 1,9k läst
FredrikR
FredrikR: Ok.. Varmvattnet lär spola ett bra tag innan det blir varmt i garaget. Kallvattnet upplevs som "kallt" hela tiden oavsett temperatur i golvvärmen. Runt 20m kulvert.
12 svar · 3,5k läst
Isakare
Isakare: Märk ut var fästet ska sitta, prova med en liten borr, 2-2,5 mm, då kommer du känna om det finns en plåt till, och som tidigare sagt, den brukar vara en bit innanför yttre plåten. Har också monterat en massa portar, aldrig stött på portblad utan förstärkning i. Jänkarn hade motordrivna takskjutpotrar som standard när vi fortfarande höll på med slagdörrar, så att just en
8 svar · 4,0k läst
BigR
BigR: [citat] Nej, nog passerar fukt i ångfas genom gips. Liksom de flesta material. Men med tätad gips och ventilation kanske det inte har någon praktisk betydelse. Tror det finns ett gammalt test från SP/RISE som jämförde just detta. Sök på konvektion och diffusion och jämför med dina förutsättningar.
11 svar · 6,6k läst
Rickard.
Rickard.: Okej då när dom som byggde garaget tyckte likadant som er så får jag väl släppa min felaktiva tanke. Att de lilla (om nått överhuvudtaget) fuktig luft som migrerar in i väggkonstruktionen inte ställer till något känns rimligt. Att göra en höna av en fjäder kanske passar här. Att tejpa ihop känns rätt men väldigt bökigt då den är begravd rätt långt in i konstruktion.
5 svar · 2,3k läst
·
nino
nino: Jag köpte en vanlig 240? port. En gummilist var vikt i kartongen så den var nästan av, kontaktade dom och en ny skickades omgående utan knorr. Monterade och fick till det hyfsat men nåt var fel men kunde inte lista ut vad så jag kontaktade dom igen och fick nr till deras "guru" som hjälpte mig otroligt mycket. Justerade in allt men problemet kvarstod, Justerade igen och igen men gick
6 svar · 6,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag hade byggt på och lagt 145mm skivor isolering. Bestäm hur du vill att mötet mellan puts och vägg ska se ut. Liva dom är väl snyggast. Fyll hela facket med isolering oavsett och skippa att tejpa vindpappen
5 svar · 2,0k läst
·
J
Jonas Haglund: Antar att reglar pirskivorna med cc60 som Johannes föreslog.
10 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.