3 912 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Nyttig last på takstol?
Hej!
Jag har tillverkat egna takstolar till ett garage enligt ritning från takstolsbokens program.
På ritningen står det, Nyttig last underram fri 500N/M3 Har för lite kunskap för att kunna tyda dessa siffror.
Har det att göra med hur mycket man kan belasta underramen om man t. ex skulle vilja använda som förråd? En vild gissning, eller ja, en gissning efter att ha Googlat lite utan att vara säker på att jag förstått det jag läst
/Mats
Jag har tillverkat egna takstolar till ett garage enligt ritning från takstolsbokens program.
På ritningen står det, Nyttig last underram fri 500N/M3 Har för lite kunskap för att kunna tyda dessa siffror.
Har det att göra med hur mycket man kan belasta underramen om man t. ex skulle vilja använda som förråd? En vild gissning, eller ja, en gissning efter att ha Googlat lite utan att vara säker på att jag förstått det jag läst
/Mats
Är du säker på att det står m3, hade vart bra mycket mer logiskt med m2.
Om så är fallet så gissar jag att det betyder att du kan belasta underramen med ca 50kg / m2. Tex med glespanel och takgips för att skapa ett innertak.
Om så är fallet så gissar jag att det betyder att du kan belasta underramen med ca 50kg / m2. Tex med glespanel och takgips för att skapa ett innertak.
Så klart skulle det vars kvm och inte kubik ☺️
Ja 50 kg är ju inte så mycket även om inte innertaket väger riktigt 50 kg/m2. Lite lätta saker kanske man skull kunna förvara men samtidigt behöver man då kanske lägga någon form av golv som också väger. Det får nog förbli tomt där uppe.
Mats
Ja 50 kg är ju inte så mycket även om inte innertaket väger riktigt 50 kg/m2. Lite lätta saker kanske man skull kunna förvara men samtidigt behöver man då kanske lägga någon form av golv som också väger. Det får nog förbli tomt där uppe.
Mats
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Nyttiglast är den last som uppkommer från människor, möbler, förvaring etc. Egenvikten av en konstruktion brukar man inte baka in i nyttiglasten. Kan du se i programmet hur stor egenvikt underramen är dimensionerad för?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En nyttig last på 500 N/kvm, dvs ca 50 kg/kvm, är en ganska vanlig begränsning av en takstols kapacitet för förvaring. I praktiken klarar det de flesta förvaringsbehov som kan uppstå på en vind. Däremot kan du inte möblera eller använda ytan som ett hobbyrum eller liknande användningar.
Men förvara lite bräder och något bilsäte och liknande kan det klara? Nu vet jag inte om det kan bli aktuellt. Garaget blir 3,5 meter högt och det blir ju lite lurigt att klättra upp på en stege med grejer och krypa in genom en lucka.
/Mats
/Mats
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du har 30kg/m2 i egenvikt på underramen så vikten av innertaket och någon lättare golvbeläggning är redan medräknad. 50kg/m2 motsvara 5 fulla hinkar med vatten per kvadratmeter så det du beskriver kan du absolut förvara
När vi ändå är inne på takstolsritningen passar jag på att fråga även om en annan uppgift. I listan på virkesdimensioner och spikplåtar så står det en kolumn med rubriken utn och sedan en procentsats mellan 42 och 93. Antar att det har något att göra med hur stor del av delens styrka som utnyttjas.
Jag pratade nyligen med en byggnadsingenjör om takstolarna lite allmänt så där. Han påstod att man idag bygger mycket närmare marginalerna. När han för sådär 30 år sedan utbildade sig och ritade takstolar konstruerade man dom med mycket större marginaler. Är detta något som känns igen och ev. går att utläsa av nämnda procentsats?
/Mats
Jag pratade nyligen med en byggnadsingenjör om takstolarna lite allmänt så där. Han påstod att man idag bygger mycket närmare marginalerna. När han för sådär 30 år sedan utbildade sig och ritade takstolar konstruerade man dom med mycket större marginaler. Är detta något som känns igen och ev. går att utläsa av nämnda procentsats?
/Mats
Siffrorna är hur många procent av tillåten brottlast som de enskilda komponenterna är beräknade till. Vid 100 så utnyttjar du allt vad byggnormen ger tillåtelse till i den aktuella säkerhetsklassen. I detta finns säkerhetsmarginalerna inbakade så att ett brott ska vara mycket osannolikt.
Klicka här för att svara