Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Leif i Skåne: Så här gjorde jag. Först fixade jag ett plant golv gjenom att hitta högsta punkten, från denna satte jag skruvar i golvet med 1,8 m mellanrum så jag kunde avväga dessa med ett 2m vattenpass mot högsta punkten. Idag hade man hyrt en roterande laser. Då golvet behövdes höjas på sina ställe med 3cm så primades ytan förs och sedan färdig betong som fylldes upp till dom avvägda
Shiraz: Jag ångrar att det inte sitter en ljuddämpare i ventilation mellan de två toaletterna hör vissa ljud Att jag inte tog unidrain Att jag inte tog vägghängd toa Sargmonterad duschblandare, skulle tagit i väggen med takdusch Borde budgeterat för rullgräs Borde byggt garaget direkt pga amorteringskravet 1-plan inte 1,5 som vi har Större spishäll Borde valt 2x diskmaskin Ångrar inte Alla
NoizyVillage: Jag har tänkt isolera bjälklag.. max 145mm eftersom takstolarna är byggda av 45*145. Har inte tänkt använda nån diff.spärr då jag har läst nånstans att man inte behöver det upp till en viss isoleringstjocklek. (Har för mig att det var 145mm som var gränsen) Funkar det om jag låter ytterpanelen komma 2cm under råspont och sedan sätter dit en masonit mot hammarbandets övre flata
Oldboy: Eftersom man kan se det på enstaka brädor på t ex en vägg eller tak som är i stort sett nybyggt (inom 1:a året) och även ibland skoavtryck som är svarta på en bräda, så känns det rimligt att dra slutsatsen att det är hanteringen av virket som är avgörande. Hade det varit pga miljön där huset står så hade ju alla brädor varit lika ankomna. Mkt mer troligt att de enstaka brädor
Tommy_s85: [citat] Inte en aning faktiskt. Tänkte först lejt ut plattan med markarbete och hela köret. Så hade ett företag som var o kollade, men insåg att det skulle bli på tok för dyrt Tror det handlade om 100k bara för färdig platta.. om jag inte missminner mig.
Lenza: Nej man ska inte ha lecablock under vatten, marken ska vara väldränerad. Då blir risken för problem obetydlig, men metoden kräver generellt något bättre förarbete jämfört med plintar avseende marken under friggeboden.
Nisse83: Tack för tipset, jag har tänkt på det också. Men frågan är om det räcker med typ en badrumsfläkt i garagedelen för att få bort fukten?? ( 3 x 3 meter ) eller om jag måste göra fall och sätta i en golvbrun? Halkan med däcken tror jag inte är ett problem faktiskt.
heimlaga: Det räcker med att byta den nedfallna takstolen mot en ny starkare. Sätt skruvstämp under åsarna och lyft upp åsarna någon centimeter högre än de borde vara. Bygg en ny kraftig taktol på plats. Bygg den så att den stöder under åsarna på samma ställe som den gamla taktolen stödde. En hembyggd taktol sätter sig litet när den blir belastad så därför skall allting vara en eller
Tebax: Hej Jag har ett litet problem som jag inte blir klok över med ventilationen i mitt garage på 35m2. Har golvvärme och plastat väggar/tak osv. Har tallriks ventil in och en intellivent frånluftsfläkt ut. Har även en Woods DS28 ståedes, problemet är när jag kör in bilen full i snö eller tvättar bilen i garaget det blir så fruktansvärt mycket med fukt. Det rinner vatten efter
hasse johansen: [citat] ett tips är att avsätta en yta för ev svetsande med en plåt mot väggen ..så tacksamt ha när det skvätter och lätt hålla rent
Lenza: Om du vill ha lecablock oputsade och endast måla direkt rekommenderar jag silikatfärg. Måla med roller med hyfsad lugg för att få på ordentligt med färg, två gånger bör målning ske. Silikatfärgens fördel är att den är oorganisk, täcker bra och flagnar inte.
martin43: Än sen? ;) [bild] [bild] Flytspackla eller liknande som är till för betonggolv så att man får ett fall utåt, under plåten
erik_dalstrom: [citat] Enligt den här sidan: https://byggaattefallshus.com kan det bli svårt att få bygga attefallshus närmare än 4,5 meter om ditt hus angränsar mot statlig mark.
Står.i: Det kan vara en god idé att redan nu ringa och prata med en sotare - till sist ska hela installationen ändå godkännas för att kunna användas på ett säkert sätt. Hen är säkert hjälpsam med att ge mer precisa råd om hur det lättast löses i just din situation. Möjligtvis kan den befintliga skorstenskanalen användas. Kolla upp "insatsrör" dvs ett flexibelt rör som läggs i den
erikjakan: Jag hade byggt med sipspaneler i detta fall. Då försvinner behovet av reglar, på så vis får man inga köldbryggor, det är där vinsten ligger. MVH Erik Wedlund
justusandersson: "I:na" måste nog tolkas som ettor. Det som jag tvekar inför är 11/2x2 tums reglar. Om inte träullsblocken kan antagas staga i djup- och sidled är det väldigt klent. Jag hittar heller inga hållfasthetsdata på träullsblock, inte ens i handboken Bygg (3:e upplagan från 1961). Men, huset har stått i över 50 år så det håller nog. Om man bortser från den begränsade isoleringsmängden
c_olsson: [citat] Det beror också lite på ändamålet för friggeboden och hur hög belastning det skall tåla invändigt. En vanlig friggebod kan ofta byggas på sex plintar även om man använder 120 reglar. Det går även att bygga med så få som fyra syllar, men då skall stommen vara självbärande och det kräver lite mer komplicerad uppbyggnad. Jag byggde själv med nio plintar eftersom det var
jonastroms: [citat] Har varit inne på det här i en annan tråd ska inte säga vad jag tycker men som du säger är Stockholm inte som det en gång var tyvärr.
GoForIt: Jag hade startat med det du själv föreslår. Sedan får du väl utvärdera med hänsyn till användning. Det stora sluttande taket kanske kan påverka vid sol en kylig vårdag t.ex.
GöranJohansson: [citat] Tack! Så om jag köper en bred bräda, t ex 21x195 ytterpanel (https://www.byggmax.se/tak/takplåt/fotplåt-svart-p200007) och sätter den i nederkant upp mot rännkrokarna. Då kommer den täcka nästan hela vägen upp till rännkroken. Sen hänger jag på hängrännan och slutligen trycker jag in fotplåt under takpappen och ner mot hängrännan. Korrekt? Då återstår det där med
Jonatanm535: https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/py56mm Här finns en mängd olika tåliga mattor. Har deras linolium klickgolv i köket. Men du bör har en matta
justusandersson: Som bör framgå av mitt inlägg #7 så är det bättre att göra mellanbjälklaget med limträ eller jämförbar teknik så att det klarar hela garagets bredd utan bärlina under.
Fario: Tack för tips om isolering. Skall titta lite på priser och annat.
Mr Coffee: Vi funderar här på att bygga garage. Och då blir de nog ett garage med carport. Tanken är att måtten ska va 6x9 m varav garaget ska bli 5.6 m brett. Har tagit in offert på materialet och även ett prisförslag på totalenteprenad på grunden. Tanken är att vi ska göra allt utom grunden själva. Men om man inte väljer att bygga ur lösvirke vad finns de för bra firmor att köpa av som
Jensson24: [citat] Hej ! även om detta inlägg har några år på nacken så skulle det vara kul att höra hur resultat blev. Jag håller på att bygga en carport med förråd och denna ser ut som den jag vill ha men har visa problem med måtten. Måtten stämmer väldigt bra in på mitt projekt så jag är nyfiken på slutresultatet.
rävlyan: El-slangen i mark ska var gult 50 mm och det går utmärkt att stanna utanför vägg(platta ca 0,5 - 1,0 meter och stoppa in 32 PEM ca 20 cm i detta , det blir då inte så grova saker att få in i vägg eller genom platta , i garaget går man då upp i väggen till den plats som centralen ska sitta . Både EL och vatten kan gå i samma grav Tänk då på att får ner det på frostfritt för
NoizyVillage: Svarar på min egen fråga. Pratade med en takstolsbyggare och han sa att det går bra med 45*145 rakt igenom när han kollade sina ritningar .