Hej!

Vi har ett vanligt isolerat enkelgarage med 28 graders sadeltak bredvid vårat hus. Det är ca 4 meter mellan hus och garage och vi är i stort behov av ett större garage då vår son håller på mycket med bilar och behöver någon plats att stå under de kalla årstiderna. Enkelgaraget är ganska trångt och inget vidare att jobba i.

Frågan är hur man enklast gör om ett enkelgarage till dubbelgarage? Känner till regler om brandskydd och det ska nog kunna fixas på något sätt.

Att gjuta en platta är inga större problem, det vi itne har löst är ju taket. Man vill ju inte ta bort hela det gamla taket, utan helst "skarva" på ett nytt så att det ser estetiskt tilltalande ut. Sen krävs det ju förändringar i innertaket då det gamla garagets ena långsida kommer att tas bort. Gissar det går att lösa med en järnbalk eller liknande.

De nya väggarna snickrar jag upp själv, och garageporten byts ut mot en betydligt bredare.

Vad tror ni om just taket? Vad går att göra?

Rickard.
Har ni porten på gaveln eller på långsidan av garaget sett till taket? Sitter det på långsida bör det gå bra. Värre (läs dyrare) om porten sitter på gaveln.

Tomture61
Antar att ditt tak har taknocken längs med den långa väggen ?
Då kan du fimpa takstolarna på mitten , vid taknocken , bygga på med nytt trä som täcker den nya delen.
Du kommer att få olika bredd på takhalvorna dock.

Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att ditt tak har taknocken längs med den långa väggen ?
Då kan du fimpa takstolarna på mitten , vid taknocken , bygga på med nytt trä som täcker den nya delen.
Du kommer att få olika bredd på takhalvorna dock.
Väldigt unik stil på tak och jag tror det blir väldigt svårt att bevisa bärigheten till dom i kommunhuset (om dom börjar ställa frågor). Och inget säger att den gamla halvan duger för dom nya lasterna.

Är fallet som så så bör det bästa vara att beställa helt nya takstolar för allt. Alternativt bygga ett låglutande tak bredvid med risk för en komplicerad lösning av tak, avlastning och låg takhöjd.

Redigerat:
Tack för era svar. Inser att jag borde skickat med en bild på garaget.

Det ser alltså ut såhär som på denna bild, ett helt vanligt garage!

https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/garage/

Dörren sitter alltså på kortsidan.

Trist att man ska behöva ta bort de gamla takstolarna. Men visst, då kan jag vända på dessa 90 grader så att nocken går på bredden stället för längs med. Så byggde många vidbyggda garage på 80-90 talet har jag sett i området där vi bor...

Om man river halva taket på befintliga så kan man sätta nya takstolar bredvid befintliga som går hela vägen till nya väggen. Eller så river man mer och bygger nytt. Kan nog vara enklast.

Skiss av ett hus med befintliga och nya takstolar representerade med röda och blåa linjer vid en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjut platta, bygg den nya väggen.
(Långväggen och halva gaveln.)
Sen river du befintligt tak och ställer på nya takstolar. (De gamla takstolarna kan du sälja, om du inte river dom med tigersågen)

Om det passar dig bättre så kan du lägga taket åt andra hållet (vridit 90grader) men då måste du ha en rejäl balk över porten.

Om du behöver högre takhöjd invändigt, vilket ofta efterfrågas så kan du höja de gamla väggarna, eller beställa saxtakstolar.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.