En stor port kör man med motor och då spelar det ingen roll. Tror totalt energiläckage blir likvärdigt eftersom två portar har fler skarvar som läcker. Har man dessutom stor bil så är det skönt att ha lite mer flexibel placering. Vill man meka kan man t.ex. enkelt ställa bilen i mitten av garaget och då ha minst 2m fritt på varje sida.

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Har man valt att bo med människor som faktiskt kan parkera så är en stor port mer flexibel tycker jag. Tyvärr finns det en tendens att garaget upplevs smalare särskilt om sambon parkerar till vänster ;)

Mvh en som parkerat sönder 2 extraljus....

Rita in pelarlyften på ritningen också, jag tror att det blir ganska trångt runt den bilplatsen.

G Guson skrev:
Rita in pelarlyften på ritningen också, jag tror att det blir ganska trångt runt den bilplatsen.

Får testa ;)

Iom att din bil verkligen är 2 m bred blir det inte mycket utrymme att gå förbi när det är 65 cm till vägg och pelaren står i det utrymmet. Jag vet precis hur det är att ha trångt i garaget... :thinking:
Två bilar parkerade tätt intill varandra, en bred, blå bil bredvid en smalare, grå bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ju öka på bredden men då måste garaget bli kortare vilket är lite tråkigt med. Hur mycket bredare tycker ni att man skulle ha?

Kanske 8x7,5 istället yttermått? Får bygga 60kvm då blir de drygt 1 m mellan

Jag hade nog hellre behållt längden om du inte alltid ska ha två bilar där.
Brukar ränkna med 1m utrymme runt bil:
Längd: 1+5+1=7
Bredd 1+2+1+2+1=7
Plus 1-1,5m där man tänker ha bänken. Så gärna 7x8,5 invändigt. Behöver man utrymme i bredd så kan man rulla ut en bil. Behöver man utrymme på djupet så är det svårt att flytta väggen så man får stå med öppen port..

Du kan inte få en mindre avvikelse och bygga större?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag hade nog hellre behållt längden om du inte alltid ska ha två bilar där.
Brukar ränkna med 1m utrymme runt bil:
Längd: 1+5+1=7
Bredd 1+2+1+2+1=7
Plus 1-1,5m där man tänker ha bänken. Så gärna 7x8,5 invändigt. Behöver man utrymme i bredd så kan man rulla ut en bil. Behöver man utrymme på djupet så är det svårt att flytta väggen så man får stå med öppen port..

Du kan inte få en mindre avvikelse och bygga större?
Okej nej 60kvm står fast. Troligen lär det inte alltid stå 2 bilar i garaget hela tiden

60m2 byggyta?

Med 20cm vägg:
Utvändigt 7x8,57
Invändigt 6,6x8,17

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
60m2 byggyta?

Med 20cm vägg:
Utvändigt 7x8,57
Invändigt 6,6x8,17
Byggnadsarea 60kvm

Mitt tips är ju att provbygga garaget.

Det går väldigt enkelt att skapa en garagesimulator. Tag några pinnar/käppar/vp rör eller liknade. Slå ned den så att de markerar innerväggarna. Sätt snöre eller plastband mellan så att du ser "väggarna".
Prova ditt nya garage :)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.