Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
justusandersson: Det natuliga är att du gör ett långt plansteg som följer de två sidor av däcket som bildar vinkel. Sedan avslutar du med ett sättsteg som följer marken och sluter till mot plansteget. [bild]
Rickard.: Det kan uppstå av fuktigheten utomhus och då finns egentligen ingenting man kan göra och det är helt ofarligt. Antingen kan du ingenting och ser om det stör er när träet bleknat eller så kan ni måla och hålla på och tvätta bort det varje gång vädret varit fördelaktigt för mögel. Är det pga fukt i virket så bör det torka upp i sommar och då kan du tvätta bort det lilla om du
Yrrol: Ställ en plastback med olja i någonstans så hoppar dom ner i den istället för kalasa på din inredning. Dom har en underlig dragning till detta så behövs ingen vippramp. (glykol lockar mer men kan skada andra djur om grannens katt kommer) Samt köp ny list till porten.
epw: Gillar man lite mer öppen känsla så river du ner det. Alternativt så fyller det en funktion att hålla barn eller djur på ena sidan eller den andra. Då tycker jag helt klart att du ska måla det. En bra skrapa, en slipmaskin och några soliga eftermiddagar är ju inte hela världen. För som det ser ut nu så förstår jag att du blir sugen att riva ner det. ;)
sam2018: HEj på er Vi planerat att bygga om vårt oisolerade fristående garage(25 kvm) till ett boende för åretruntboende.(badrum + pentry och vardagdrum) Någon kompis som har likadana Garage, byggde sin utan att isolera golvet, och lagt El-golvvärme i badrummet men elen blir jätte dyrt i vinter (Elen kostar 2000 kr för garaget per månad under 5 månader i vinter tid. Har 3 val: 1-Att bila bort
Janne79: [citat] Det låter bra. Tänker lite på dubbla 50mm med förskjuten skarv för att ytterligare minska risk för fukt.
wittsjo: [citat] Tack för ett otroligt givande svar. Det var precis vad jag behövde höra för att känna mig övertygad att behålla det jag planerat.
Fotografen: Mja, hur man än vänder på det blir det bäst att åka och köpa rätt dörr. Sälj den andra på blocket.
Åsa Lund: https://www.byggahus.se/forum/threads/inspirationstrad-om-ett-enkelt-foerrad.314466/
Klabbarparn: Gamla limrester från en tidigare plastmatta? Edit: såg nu att det var ett garagegolv det gällde... Då tippar jag hellre på abstrakt hippiekonst än limrester.
Tomture61: Finns enkom rör att köpa på firmor med LLVP tillbehör . Din värmepump monteras lämpligast när alla ytskikt är klara , blir jobbigt annars. Under tiden får du köra en byggfläkt om du vill ha varmt.
doubleH: Isolera golvet i samband med byggnationen - svårt att göra i efterhand. Förbered väggar o tak så att det finns öppningar för en luftspalt så att det går att isolera i efterhand - dvs framtida isolering får inte ligga direkt mot ytterväggen.
ricebridge: Måla väggar och tak först, annars blir det inte av. Se till att ha ordentlig belysning, gärna flera lysrörsarmaturer. Försök dela in i en arbetsdel och en material- och verktygsdel. Arbetsbänk och spotbelysning/skrivbordslampa på den förstnämnda, gott om hyllor och förvaring på den sistnämnda. Använd väggarna så mycket det bara går. Särskilt över arbetsbänken, där vill du ha
FreQa: Har ett hål i tätningslisten på garageporten som mössen gnagt upp. Vet att jag kan byta listen men kan man få mössen att ge fan i den sen? Kan ju inte ersätta med något hårt direkt. Har tagit en mus per dag i över en vecka innanför porten... [bild]
Immobil: Inspiration: https://www.nacka.se/497e98/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/exempelritningar/nybyggnad-av-garage-uthus.pdf https://byggteknikcentrum.se/ritningspaket/enkelgarage48kvm
Olaf3: När jag haft garage med bilar i så har jag också haft luftavfuktare där inne. Bra både för bilar och byggnad. Hur väggarna vara byggda har jag inte haft en aning om.
KnockOnWood: Ja, visst låter det lite mycket att varje liten vägg och tak skall ta en hel dag, åtta timmar, att isolera. Men ingår något mer arbete än isoleringen? Ytskikt, spackling, målning, tapetsering... Men den egentliga frågan är ju: Varför gör du inte jobbet själv? Det är ju kul :love:
KnockOnWood: [citat] Jag har aldrig haft ett garage med gipsväggar. (Möjligen 9mm utegips som vindtätning)
Erlangen: Har ett par slagportar idag till mitt garage. Vill byta dessa då karmen skevat o dörren blivit svår att stänga. Samt att när man går ut om det blåser så slår gärna dörrarna upp. Har tittat på vikport motordriven. Hur bra isolerar dessa jämfört med slagportar? Tittat på märket Krispol då de ligger bra i pris. Någon med erfarenhet av dem?
saiter: Kanske lika bra att ta tio cm isolering när du ändå gräver. Sen så ska du kanske försöka få på neråt sidorna också. Även om jordlagret är tjockare där. ? En annan sak jag tänker på är ventilationen. Det kanske kommer in för mycket varm luft? Om man tar tilluften genom ett 110mm avloppsrör som ligger nergrävt, så borde luften hinna kylas ner innan den kommer in i
doubleH: [citat] Går ju att tillverka en större "torrboll" mha vägsalt (kalciumklorid) i ett stort durkslag och en hink
Oldboy: 95 mm blir bra. Då blir ett litet elelement inte ngn nämnvärd kostnad i elförbrukning. Det är inte nödvändigt med golvisolering i ett förråd i Skåne som endast ska hållas frostfritt. Vad som däremot är nödvändigt är att se till att all isolering är gnagarskyddad. Dvs hela förrådet måste utföras i massiva tjocka mtrl utan svaga punkter.
Hjulbent: Mycket svartbyggen i området då, klart dom blir griniga om det byggs ut på husen och har uppmärksammat det eller någon anmält, en som inte fått bygglov och är avundsjuk, i ditt fall bry dig inte utan bygg, lätt att ner om det skulle bli något morr
saiter: Om du ska isolera vinden så är ju isoleringen i bjälklaget till ingen nytta. Fundera alltså ut först var du vill isolera. Om du ska ha 45reglar med isolering emellan så hamnar de väl på cc600mm?? Det betyder att du måste köra 120cm bred gips? Eller lägga på andra ledden. Normalt används 28x70 som gles på cc300mm. Vid cc300mm kan du köra 90cm bred gips. Lite smidigare att jobba med.
saiter: Kör med plintar. Hur dessa ska göras / se ut beror på markförhållanden där du ska bygga. //AA PS Det blir lätt så att en fråga besvaras med tre andra frågor. DS
Bygga2018: Tackar alla för svar. Är helt enkelt för dålig påläst på värmesystemet i fråga. F750 har ju en kapacitet på 250 liter varmvatten.