Hej. Äger en gammal mölla som jag långsamt håller på att renovera.
Det börjar bli dags att tänka ut något system för underhållsvärme och avfuktning. Vad säger ni experter? Luftvärmepump längst ner, räcker det ?
Gammal mölla med svart tak, vita och bruna fläckar på väggarna och en öppen ingång, omgiven av snö och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Om det är hyggligt öppet mellan våningsplanen tycker jag att en luft/luft värmepump borde fungera.

J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Om det är hyggligt öppet mellan våningsplanen tycker jag att en luft/luft värmepump borde fungera.
Hej och tack!
Ja där går trappor hela vägen upp samt att det är gamla brädgolv som ligger så luften har nog inga problem med att Stiga upp.

Det blir dock väldigt fuktigt längst nere under dom blötare månaderna men det kanske värmepumpen kan hjälpa till med också?

Själv har jag två byggnader i två plan som jag värmer helt eller delvid med luft/luftvärmepumpar och det fungerar mycket bra. Bara det finns öppna trapplopp så fungerar det säkert. En gammal mölla måste vara ett lämpligt objekt för den typen av uppvärmning. Fuktproblemen längst ner kommer att minska om temperaturen stiger.

J justusandersson skrev:
Själv har jag två byggnader i två plan som jag värmer helt eller delvid med luft/luftvärmepumpar och det fungerar mycket bra. Bara det finns öppna trapplopp så fungerar det säkert. En gammal mölla måste vara ett lämpligt objekt för den typen av uppvärmning. Fuktproblemen längst ner kommer att minska om temperaturen stiger.
Låter bra, tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.