Byggahus.se

Hur mycket isolering? Oisolerat garage

1. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Hej.

Har nyligen flyttat och fått en enkelgarage med på köpet. Garaget är idag osiolerat på en oisolerad platta. Och jag har lite planer på att isolera det.
    Tanken är att ha det ouppvärmt och sedan slå på några radiatorer eller en byggfläkt vid mek och snickeri-aktiviteter. Ska förvara verktyg och motorcykel därav tanken på isolering.

Men min fråga är hur mycket behöver jag isolera för att uppfylla ovan nämnda krav?
    "Skalväggarna" är uppreglade med 70mm reglar i dagsläget. Skulle detta räcka?
    På taket kan jag få in betydligt mer isolering då där sitter ordentliga takstolar.

Tack på förhand

2. K
    Medlem Nivå 6
    Jag har 95mm i mina väggar & ca 250mm i taket på mitt garage och det tycker jag räcker till, visst, ifall det är kallt och blåser så får man inte så går byggfläkten en del men jag har varit där ute och mekat när det varit -20 ute och då klarat av att hålla 16-18 grader med en 2 KW fläkt.
    Mitt garage är på ca 35kvm

3. thewolf
    Medlem Nivå 7
    Det beror också lite på hur ofta du kommer att värma upp det. Ju mer du lägger ut på isolering nu, desto mindre pengar lägger du på värmekostnaden sen ...

Du klarar dig säkert på 70mm men ska du värma upp det ofta så kanske det lönar sig att slå på en 70 till eller ännu mer.

När jag köpte mitt hus så var isoleringen 2tums råspont + 45mm hyvelspån som hade sjunkit ihop väldigt mycket. Idag har vi ca 280mm glasfiber =)

4. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Var ute i garaget tidigare och reglarna är 95mm och inte 70 som jag skrev tidigare.
    Eftersom jag inte kommer att behöva värma upp garaget allt för ofta tror jag att jag kör med 95 isolering i väggar och 240 i tak.

Kolvas - Vad har du för temp inne utan byggfläkten igång vid ex, 10/15 minus? Fungerar det att förvara färg och liknande?

Jag bugar och bockar för svaren, nu har det klarnat lite.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, du måste ju alltid tillföra energi oavsett hur mycket isolering du har, om du t.ex. vill hålla frostfritt.

Edit: eller jag kanske missförstod din fråga till kolvas

Redigerat 18 dec 2011 21:51
  6. K
    Medlem Nivå 6
    jag ser till att alltid hålla frostfritt, men det räcker i stort sett med lyset tänt men jag har kopplat in entermostat som slår igång byggfläkten vid några plusgrader

7. J
    Medlem Nivå 1
    Snacka med någon kylmontör och montera en begagnad luftvärmepump, klart billigare än byggvärmare i längden.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Varför 240 i tak? Jag skulle nog nöjt mig med säg 120-145 om inte väggarna har mer än 95 ...

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Om du tänker plasta dina väggar så kan det vara smidigt att fästa plasten på 95-reglarna och bygga på med 45 inåt, för att på så vis få installationsskiktet.
    Slippa göra hål i plasten för eldosor etc, samt att du får 45mm isolering till på köpet.

Men, det är inte helt solklart att man skall plasta i ditt fall.
    Det beror på hur varmt du kommer ha det och hur mycket temperatursvängningar du kommer att skapa i garaget.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Så här mycket onödigt är det att isolera jättetjockt i taket med bara lite i väggarna.
    Redan efter 95mm börjar det löna sig dåligt att öka på tjockleken.

Jag bifogar även XL-arket, så jag hoppas någon kontrollerar mitt arbete. :)
    Men med XL-arket kan man jämföra alla möjliga olika väggisol med takisol.

11. thewolf
    Medlem Nivå 7
    Har du inget hus att jobba med? Eller inget att göra på jobbet? Hur sjutton hinner du vara så aktiv här

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fast jag måste backa lite nu också. :blushing:

Det ser dramatiskt ut för att jag har med 10mm isolering (tänkte att det kanske motsvarar oisolerat, typ lite panel + utegips, asfaboard eller likn).

En graf som visar effektbehovet med 95mm resp 145mm i väggarna och varierande tjockt i taket ser ut så här:

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nä, nu ändrar jag mig igen ... :)

95mm i vägg + 245mm i tak kostar 609W i uppvärmning.

120 i vägg och 120 i tak kostar 604W uppvärmning.

Så jag vidhåller alltså värdet i att isolera mer i väggarna innan man tokisolerar taket. :)

14. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Anledningen till att jag skulle isolera så pass mycket i taket är för där finns möjlighet. Men eftersom det nu finns fina tabeller att tillgå så kan jag lika bra minska ner på takisoleringen lite.

Och angående plast i väggar så har jag läst att man ska undvika det när man har det ouppvärmt eller har kraftiga temperatursvängningar.
    Tror att jag ska försöka hålla garaget frostfritt när jag inte är där, samt att jag ska kunna dra upp temperaturen ex. två gånger i månaden vintertid när jag ska hålla på där ute.

Mikael_L - Hur påverkar den oisolerade plattan effektbehovet ?

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Svårt att räkna på, då det beror på temp och isolervärde i marken under.
    Men då marktempen under kan misstänkas ha årsmedeltemp, eller kanske någon grad över detta (ifall du har garaget uppvärmt lite då och då dvs tillför marken värme) så kan man nog misstänka att så länge du inte värmer garaget så mycket mer än den tempen så kommer det gå ganska lite värme åt det hållet.

Men räkna med att golvet alltid kommer kännas ganska kallt, inget att gå barfota på. :cool: