G
gul123: Tack! Kan man använda en betongplint om stolpen inte är rakt?
4 svar · 7,5k läst
·
Adil
Adil: Hej Jag har en radhus på 3 våningar och jag märkte i vintras att det läcker in vatten via vindpapp på övervåningen vid samma nivå som hängränna. Samma problem få jag vid kraftigregn där har jag konstaterat att vindpapp är blött efter varje regn . Jag undrar om läckaget kan förekomma via hängränna och sedan in fasaden eller det läcker nånstans i taket? Tack på förhand Mvh Adil
0 svar · 1,9k läst
R
Robert-san01: Ja. Ändrad användning och ev riva bärande vägg kräver bygglov.
1 svar · 1,3k läst
H
Husqvarna220Ac: Solceller är bra pris i Tjecken, på Evpower, och ölen är väl Tyskland, hur är byggmaterial i Tyskland?
6 svar · 22,2k läst
S
SkäggHaddock: Stort tack för svar! De senaste dagarnas regn har skyndat på det här projektet, tur vi inte hade lagt nya golvet än... Men då lägger jag direkt på pappen och kör med syrafast spik. Pappen får vara ensam några veckor tills tid finns att lägga plattorna ordentligt, men som ni säger, idag finns ju sådan papp av bra kvalité. Tack!
3 svar · 6,4k läst
B
bsn: Jag är övertygad, tack för svar!
8 svar · 4,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Lägg en ångöppen duk på takets råspont så behöver du inte någon luftspalt. Och strunta i plast i tak och väggar. Hönshuset kommer inte att värmas upp, det är onödigt. Och om det blir lite is på vattenskålen någon gång gör det inte någon skada. Men OSB, med sin ojämna yta, kanske inte är idealisk väggbeklädnad. Vi har råspont i väggar och tak.
1 svar · 3,8k läst
N
Nagra: [citat] Det har inte hänt så mycket. Jag håller inne ett visst belopp innan allt är utred. TE vill ha pengar och jag vill att TE fixar allt och även fönster frågan ska upp innan nån utbetalning sker.
281 svar · 63,1k läst
·
J
jonaserik: Ska den starta själv så måste du ha en tryckvakt som start och stopp, vanliga dränkbara är inte utrustade med sådan
15 svar · 2,5k läst
·
J
joksi: Ingen med tips och förslag?
1 svar · 3,7k läst
·
R
Rolle85: Aha tack
19 svar · 3,2k läst
kisumisu
kisumisu: [citat] Ok var då lite som jag gissade en nackdel ha det om man själv ansvarig för underhåll och blir besiktningar. Tack för svaret även om jag som nu såg att tråden var nästan 15 år gammal! :surprised:
8 svar · 10,5k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Vindduken stoppar ev. luftrörelse/fukt bättre än inget alls , antar att du kommer att ha el/eldosor i väggarna , dessa läcker luft.
9 svar · 4,0k läst
J
Johan_renoverar: Tack alla för svar. Kommer nu att komma räkna ut det. 4 grader har jag som utgångspunkt(minsta rekommenderade för den takplåt jag ska lägga), ska försöka få lite mer lutning, men har höjderna att ta ställning till, enligt vad som är tillåtet att bygga just där. Vill inte ha för lågt längst bak och FÅR inte ha för högt längst fram, taket fortsätter 2,2mt över altanen oxå.
4 svar · 17,2k läst
·
Y
Yngve Levin: [citat] Hej GoC! jag kollar vad vikdörrar från PRido kan ge. Se svar till Prido. Om det inte skulle fungera så ska jag kolla Granngården -- de säljer kanske beslag och räls och dyllikt ? När jag sneglade igår för ett ev besök även där så fanns inga dörrar till salu. Iofs förståeligt. Men jag får avvakta litet Tusen tack för din hjälpande hand!!!
21 svar · 8,1k läst
·
franzke
franzke: [citat] Angående detaljplanen kan du bara maila eller ringa din kommun och kolla, kan väl vara bra att veta ändå. Att grannar EVENTUELLT byggt utan lov ger inte andra fritt fram. 4,5 meter från tomtgräns gäller men du kan ställa närmare med grannens godkännande så länge inte tomtgränsen är mot kommunens mark eller allmän väg då de inte kan godkänna en placering närmare om inte
9 svar · 3,9k läst
·
H
Henrik-Wessman: De va så ja tänkte. Lång, kort, lång, kort osv, sett från ena sidan.
19 svar · 4,5k läst
·
Extremt
Extremt: [citat] [citat] Misstänker också fuktskadat på vinden, om inte mer. Det finns en inspektionslucka som jag dessvärre inte kom åt idag, men om vi ska kika vidare så ska vi självklart kolla där. Hur är det med besiktningar, hur utförliga är dem egentligen? Kollar dem vind, gör fuktmätningar där det krävs? Hur görs fuktmätning i badrum osv som är kaklade? Badrummet nere tyckte vi
3 svar · 3,6k läst
·
T
Thomas': [citat] Tack så mycket! Så det räcker med dessa både som till och frånluft? Behövs inget plaströr då jag har reglar runt ventilationen? Ingen risk för att det kommer in fukt i väggarna eller vatten som rinner längs väggen?
4 svar · 1,8k läst
·
H
Henrik-Wessman: Okej, tack så mkt för hjälpen!
12 svar · 2,6k läst
·
M
mlkjhr: [citat] Då blir det ju lite annat läge men jag tycker inte man ska ha fönsterbänkarna mer än max 80 från golvet.
22 svar · 8,0k läst
·
tveksamt
tveksamt: Nja, ingen jag är riktigt nöjd med. När jag började rota lite i taket visade det sig inte vara så bra att skruva fast saker i som jag trodde, så jag avvaktar det tills jag har tid att sätta mig in i takkonstruktionen bättre. Tills vidare får takboxen hänga på ett par krokar på väggen.
8 svar · 7,5k läst
useless
useless: Ja.
6 svar · 3,5k läst
M
miks62gbg: Tack!
3 svar · 2,2k läst
B
Bergo: Okok blir nog k plyfa, hur mycket har ni betalat för att dra in lite ström till Boden, står nära stora huset
4 svar · 2,2k läst
Rickard.
Rickard.: I handeln finns alltid 2 sorter en för nyproduktion och en för eftermontage så välj bara rätt och kör på.
2 svar · 2,2k läst
sunnis
sunnis: Jag tror det funkar om du har ytterpanelen målad i färg som inte är för tät, typ slamfärg. Risken är ju att det blir tätt på båda sidorna av ytterpanelen och då ruttnar det fort.
1 svar · 1,9k läst
·
F
fv18: Hej, En nästan ett år gammal tråd, men jag hoppas på ett svar! Hur lång tid tog det efter syllbytet innan lukten försvann?
91 svar · 63,8k läst
B
Billan72: [citat] Hur sätter jag takduken? På läkten, mellan takstolarna? Helt tätt är ju svårt eftersom plåttaket sitter för redan....
5 svar · 2,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tja, dörrar skall gå att öppna och stänga...
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.