7 440 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Förvaring i garage (takbox)
Eftersom det i mitt garage (precis som i många andra misstänker jag) råder brist på utrymme tänkte jag försöka använda mig av det lilla som finns kvar, nämligen taket. Där tänkte jag försöka få till en förvaring av min takbox till bilen. Detta skulle även få till följd att man enkelt de-/-monterar takboxen på bilen själv och utan att behöva lyfta den.
I sig inget bekymmer att göra detta, om det inte hade varit för att jag har en takskjutport som inkräktar på den yta där takboxen hamnar om jag hissar den rätt upp från bilen. Följaktligen måste jag kunna hissa upp takboxen från bilen och sedan förflytta den längre in i garaget medan den är upphängd i taket.
Efter lite klurande kom jag på iden att detta borde kunna göras med någon form av skenor vilka skruvas i taket för att sedan ha fästpunkter till takboxen som kan löpa i skenorna, tänk gardinskena eller skjutdörrar (fast de kanske inte brukar hänga i taket utan stå på golvet?).
Någon som har något liknande hemma? Byggt själv eller färdig lösning? Någon som löst problemet på något annat sätt (med flyttbar förvaring i taket alltså)?
Någon som har tips på vilken typ av skena/fästpunkter som kan fungera till ändamålet?
I sig inget bekymmer att göra detta, om det inte hade varit för att jag har en takskjutport som inkräktar på den yta där takboxen hamnar om jag hissar den rätt upp från bilen. Följaktligen måste jag kunna hissa upp takboxen från bilen och sedan förflytta den längre in i garaget medan den är upphängd i taket.
Efter lite klurande kom jag på iden att detta borde kunna göras med någon form av skenor vilka skruvas i taket för att sedan ha fästpunkter till takboxen som kan löpa i skenorna, tänk gardinskena eller skjutdörrar (fast de kanske inte brukar hänga i taket utan stå på golvet?).
Någon som har något liknande hemma? Byggt själv eller färdig lösning? Någon som löst problemet på något annat sätt (med flyttbar förvaring i taket alltså)?
Någon som har tips på vilken typ av skena/fästpunkter som kan fungera till ändamålet?
Bästa svaret
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/
Dessa borde väl fungera?
Dessa borde väl fungera?
Om jag förstår hur du menar på rätt sätt så mja, det skulle gå utmärkt att hänga boxen så att den hänger under porten när den är öppen, men det betyder också att ytan där bilen parkeras blir ”upptagen” även när bilen inte är i garaget eftersom takboxen blir så lågt hängande.useless skrev:
Får jag upp boxen mer eller mindre hela vägen mot taket kommer den ur vägen så man kan röra sig fritt under den, men istället i vägen för porten när den öppnas.
Jag tror också på ovan lösning. En tom box väger väl inte så mycket.
Dock, måste bara fråga:
- Om det finns så mycket plats/längd (i taket) så att boxen kan hänga där medans garagedörren är öppen -
räcker det då inte bara att backa(!) in bilen* för att boxen ska "passera" öppna portens utskjut?
Eller är du en sån som har snickarbänk eller något annat manligt längst in som pajjar den tanken ;-) ?
*) Förutsätter kanske att man har en kombi....
Dock, måste bara fråga:
- Om det finns så mycket plats/längd (i taket) så att boxen kan hänga där medans garagedörren är öppen -
räcker det då inte bara att backa(!) in bilen* för att boxen ska "passera" öppna portens utskjut?
Eller är du en sån som har snickarbänk eller något annat manligt längst in som pajjar den tanken ;-) ?
Det är en mycket bra tanke, och du tänker helt rätt. Jag är en sådan där som har en massa skit ivägen längst in i garaget, en arbetsbänk och lite annat.Slunken skrev:
Jag tror också på ovan lösning. En tom box väger väl inte så mycket.
Dock, måste bara fråga:
Dessutom har jag en lucka i taket upp till garagevinden som jag vill kunna ha access till. Därför är det viktigt att jag kan flytta den fram och tillbaka beroende på vad som är aktuellt.
I normalfallet/till vardags så den täcker takluckan men tillåter full öppning av porten, men i de fall jag behöver upp på vinden kan den enkelt flyttas undan så länge porten är stängd.
När jag ska placera den på bilen kommer den (snabbt uppskattat) att befinna sig någonstans mitt emellan dessa två ytterlägen eftersom det står en massa skrot ivägen längst in i garaget.
Jag tror helt klart på den här lösningen, med enda justeringen att det möjligtvis kan behövas längre skenor än 2 meter, men de där borde ju gå att sätta upp efter varandra bara och få hjulen att rulla över den lilla skarven.
Nja, ingen jag är riktigt nöjd med.
När jag började rota lite i taket visade det sig inte vara så bra att skruva fast saker i som jag trodde, så jag avvaktar det tills jag har tid att sätta mig in i takkonstruktionen bättre.
Tills vidare får takboxen hänga på ett par krokar på väggen.
När jag började rota lite i taket visade det sig inte vara så bra att skruva fast saker i som jag trodde, så jag avvaktar det tills jag har tid att sätta mig in i takkonstruktionen bättre.
Tills vidare får takboxen hänga på ett par krokar på väggen.
Klicka här för att svara