J
justusandersson: 90x90 ca 50 kN (5 ton) och 115x115 ca 130 kN (13 ton).
15 svar · 21,5k läst
·
prototypen
prototypen: Skivorna kommer med marginal att ersätta snedsträvorna. Protte
1 svar · 3,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Elen kan installeras på 2 sätt , utanpåliggande eller med elrör/flexslang och apparatdosor. Det senare skapar läckage till utsidan om man inte har plast/installationsskickt.
11 svar · 2,7k läst
H
husfreddan: Tack för de bra tankarna!
2 svar · 3,9k läst
·
B
Hej
Beata Kreisel: Söker en duktig firma i Ystads område för renoveringsarbete i garaget och en del trädgårdsarbete. Kånner ni till en sådan som ni varmt kan rekommendera. Tack för alla svar och tips tom timpris. Hälsar alla användare Beata
0 svar · 713 läst
LasseMia
LasseMia: Vi ska lägga nytt tak på vårat lusthus. Vad behöver vi ha för dimension på reglarna? Lusthuset är åttakantigt och 3m i diameter. Vi tänkte ha takpapp och 30-35 graders lutning. Mvh Mia
0 svar · 3,6k läst
·
A
Avemo: Jag har både använt och sett användas blankförzinkade skruv utomhus. I gamla byggnader är alla skruv och spik helt utan rostskydd.
4 svar · 4,9k läst
tveksamt
tveksamt: [citat] Med rätt/tillräckligt stor dimension på bärlinorna kan man ha mer än 2 meter också. Frågan är var de två möts, dvs vad är lagom dimension på bärlinor i förhållande till plintavstånd för just det enskilda projektet.
8 svar · 5,5k läst
·
S
SirMayo: Någon uppdatering här? Sitter i liknande situation.
10 svar · 7,1k läst
·
A
AOHR: Tack! Låter ju mycket enklare. Utmärkt!
2 svar · 3,2k läst
B
Beppo: Bra att tänka på är att du bör lämna utrymme (ca1m) mot tomtgräns för att kunna underhålla byggnaden samt planera för snörasskydd mot grannen så all snö inte rasar ner i grannens häck eller liknande.
1 svar · 3,4k läst
·
M
maximm: Skånska Byggvaror säljer Palmako. https://www.skanskabyggvaror.se/stugor_och_forrad/forrad/
1 svar · 4,1k läst
A
arwa02: Gammal tråd, så träden är antagligen redan fällda av stormen Alfrida. Men för den som är i motsvarande situation vill jag bara förklara att det är strängt förbjudet för en samfällighet att fälla träd på gemensam mark vid vattnet. I grunden är det inte ens tillåtet att klippa gräset eller röja sly där, om ni inte också har en strandskyddsdispens. Ni kan inte betrakta det som
30 svar · 10,5k läst
·
P
Per Görnebrand: Tänkte sätta en rostfri plåt som avslutning på mitt klinkade garage, i hålet där porten är. Klinkern är 8mm hög på plats och sen går mellanrummet ut till garageplattan tar slut 275mm. Tänkte sen göra en 90° vinkel som täcker kanten på platten och 50mm ner. Detta ska sedan asfalteras in. Troligtvis kommer jag sätta 1,5 eller 2mm rostfri plåt, vill därför gärna att denna kommer
0 svar · 5,6k läst
·
Talvan
Talvan: [citat] Det är rätt! Jag skall inta bygga detta för miljön det är inställt redan
23 svar · 3,7k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Halleplattan har ju 15 års garanti, känns lite säkrare än Byggmax skiva. https://www.hornbach.se/shop/HALLE-Plasttak-Halleplattan-transparent-4000x1140-mm/5115195/artikel-detaljer.html
5 svar · 3,4k läst
tommib
tommib: Det där ser ut som ett riktigt vettigt förslag. Se till att du bygger tillräckligt högt i carportdelen så att du kan hissa upp takboxen från bilen och ev förvara virke och sådant ovanpå takstolarna. Ang att borra i sten så gör jag det med min röda Meec borrhammare från Jula. Har nog gjort många hundra 20 mm hål med den utan några som helst problem.
8 svar · 1,8k läst
·
A
Avemo: [citat] Plast kan om det används fel ställa till stora problem. Därom är nog de flesta överens. Min icke professionella tro är att det inte kan vara orsaken till fukten i en ouppvärmd bod. [citat] Det finns olika sorters avfuktare. Kondensavfuktare kan inte fungera vid minusgrader och har en högst begränsad funktion vid ett fåtal plusgrader. För möglets skull kan man då konstatera
8 svar · 2,3k läst
FreQa
FreQa: [citat] Dryga 6x4,5 m. I dagsläget är jag bara nybörjare på allt inom snickeri, fint som grovt, men ambitionen är hög. Idag bygger jag små lådor, korta trädgårdstrappor, nån jigg, ibland någon förvaring för verktyg.
30 svar · 10,6k läst
·
B
Beemaster: Ska bli kul att följa!
13 svar · 2,5k läst
T
Tomas J: Startade en tråd under värme allmänt, men såg efter jag kollat runt lite att de flesta trådar om värme i garage läggs här, så jag länkar till den i hopp om att fler ska se den. https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-eller-luftvaermepump-till-garage.343091/#post-3292979
0 svar · 1,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Bra pris!
33 svar · 14,2k läst
L
Limesmak: [citat] Skall försöka hålla mig på rätt sida lagen, tack för det! ;) Nää det hade varit riktigt tråkigt faktiskt!
5 svar · 4,0k läst
J
justusandersson: [citat] Det beror på vilka dimensioner de befintliga pelarna har. Varje pelare får en last på ca 2 1/4 ton så det duger inte med vad som helst.
26 svar · 10,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Makadam 16-32 borde funka. Och gräva djupare går nog också bra.
4 svar · 3,0k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jag har gjort en liknande övning, både ned och upp på en bergknalle med en lekstuga (med några års mellanrum). Principen är densamma, man behöver bara kraftigare doningar med en större stuga. Jag körde med såpade medar tillverkade av kraftiga reglar. Sedan använde jag ett rejält dragblock för att dra upp stugan. När den skulle ned så hade jag en kedja som säkring och
14 svar · 12,4k läst
Happy75smile
Happy75smile: Vad för slags klammer? Har du bild eller länk [citat]
2 svar · 3,3k läst
A
Arrobubben: Hej! Hade tänkt nyttja en friggebod till att göra ett "hundhus" till jämten! Mottager gärna tips & inspiration från er som gjort något liknande ☺️ tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
N
nybörjare01: Hej, jag vill börja med att säga att jag är kanske börjare med att bygga men har attitud med att jag kan göra allt. Jag vill bygga cykel garage framför ett radhus. Den ska vara H120x B200 X L150 som är tillräckligt för två cyklar och en hyllplan för att ha cykelhjälp, pump o några cykelredskap. Eftersom höjden är bara 120 så tänkte jag bygga en utdragbara cykelskenor som går att
0 svar · 993 läst
Susanne Tirfing
Susanne Tirfing: Mitt projekt i sommar är att isolera en del av boden för att kunna använda det som pysselrum året om. Hur ska jag tänka när jag isolerar väggarna? Bild 1 är vägg mot intilliggande bod. Alltså inte yttervägg. Men ingen isolerad bod det heller. Bild 2 är yttervägg. Frigoliten har suttit säkert 15/20 år, ska jag låta den sitta kvar? Har rivit golv, lite innerväggar och inte
0 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.