2 643 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Isolera kallförråd till höns?
Jag ska isolera ett kallförråd så jag kan ha höns i halva och förråd i andra halvan. Förrådet är ca 6 kvadrat. Har tänkt att sätta vindpapp med luftspalt till ytterpanelen sen isolering men sen till frågan: Ska jag ha plast i sådant förråd? Eller räcker det med isolering och sedan OSB-skivor? Bor i södra norrland och vissa vintrar kan det bli -30 eller kallare men oftast ligger det mellan -5 till -15 grader.
Sedan har vi taket som ligger på läkt och sedan takstolar. Hur isolerar jag där? Vill inte få kondens som droppar ner i isoleringen. är det bästa masonit? Eller plast? Eller takpapp? Sedan isolering och innertak.
Golvet är cementplatta, hur gör jag där för att undvika värsta kylan?
Tar tacksamt emot tips.
Har förstått att ventilation är viktigt också så jag tänker sätta in någon ventilation på väggen upp mot taket så att ev fuktig värme kan försvinna. Tänker jag rätt där?
Sedan har vi taket som ligger på läkt och sedan takstolar. Hur isolerar jag där? Vill inte få kondens som droppar ner i isoleringen. är det bästa masonit? Eller plast? Eller takpapp? Sedan isolering och innertak.
Golvet är cementplatta, hur gör jag där för att undvika värsta kylan?
Tar tacksamt emot tips.
Har förstått att ventilation är viktigt också så jag tänker sätta in någon ventilation på väggen upp mot taket så att ev fuktig värme kan försvinna. Tänker jag rätt där?
För hönsen så är ventilation viktigare än isolering. Men om du planerar att hänga in en värmelampa på vintern så kan ju isolering kännas rimligt.
Ja eftersom det blir riktigt kallt här om vintrarna så känns det som att lite isolerat och värmelampor behövs.
Frågan är bara hur jag gör i taket? Vad gör jag under plåttaket? Plast, sen isolering och innertak?
Masonit, isolering och innertak?
Eller täcker det med isolering och innertak?
Kanske frigolit i taket och utanpå det innertak?
Frågorna är många....
Frågan är bara hur jag gör i taket? Vad gör jag under plåttaket? Plast, sen isolering och innertak?
Masonit, isolering och innertak?
Eller täcker det med isolering och innertak?
Kanske frigolit i taket och utanpå det innertak?
Frågorna är många....
Plasten ska vara innanför isoleringen efter som du tänker dig att ha varmare inne än ute. Ovanpå isoleringen skulle en diffusionsöppen takduk funka bra. Väggarna skulle jag också sätta plast på insidan i.
Hur sätter jag takduken? På läkten, mellan takstolarna? Helt tätt är ju svårt eftersom plåttaket sitter för redan....D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara