Husbyggaren lurar mig!

46k läst  280 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har precis byggt mitt första hus i Göteborg. Enligt avtalet ska jag ha fönster med u-värde 0,79 och brandklassning på EI45. Vad jag har fått i verkligheten är fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklassning.

Husbyggare säger att det saknas relevans för att man uppfyller energikrav och funktionen uppfylls. Han menar även på att det som står i anbudet är en uppenbart felskrivning på grund av att huset är inte ett passivhus.

Jag håller förstås inte med husbyggaren. Jag tycker att fönster med u-värde 1,2 kommer höja mina uppvärmningskostnader och jag får inte brandklassning på mina fönster. Tomten är inte så stor och när jag bygger garage och attefallshus så kommer de byggnader stå hysat nära huset.

Någon som har expertis och erfarenhet om hur man kan gå vidare?

Med vänlig hälsning
    Jas

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Är det mer som är felaktigt byggt eller fel typ av material? Be honom byta fönster eller kontakta en jurist som kan sätta fart på honom.

3. P
    Medlem · Nivå 11
    Men du har väl en kvalitetsansvarig på bygget? Ta allt som rör bygget med denna personen

4. N
    Medlem Nivå 2
    Hej, det var mycket material under bygget som byggaren försökte "byta" ut utan att meddela mig men jag upptäckte det och stod på mig. Då fick det som vi hade skrivit i avtalet. Men angående fönster upptäckte jag i slutet och då blir det plötsligt jobbigt att hantera situationen på ett bra sätt.

5. N
    Medlem Nivå 2
    Hej, tack för rådet. Det ska jag göra. Nu är huset klar och KA har egentligen avslutat sitt uppdrag. Men jag kan ringa och kolla med honom om han kan hjälpa mig med detta.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 18
    Det är nog inte ovanligt att man försöker byta till billigare material och hoppas att köparen inte märker något. Men har du ett avtal så gäller det naturligtvis. Det är inte alls orimmligt att ha de fönstren, så ett uppenbart skrivfel är det inte.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 2
    Jag hävdar att avtalet gäller medan husbyggaren säger att det felskrivning och att fönster med de egenskaper inte behövs för ditt hus. På grund av det får du ingen ersättning.

8. P
    Medlem · Nivå 11
    Då har inte KA gjort sitt jobb färdigt med andra ord

9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Antar att allt är slutbetalt, annars skulle jag hålla inne pengar för felleverans. Nu blir det i förlängningen du som måste stämma dem istället för tvärt om.

Knepigt läge, i sak har ju byggaren rätt i att du inte måste ha sådana fönster, men det är ju bara i förhållande till lagkrav. Det är ju lite som att installera laminatgolv istället för parkett för att det ”räcker” – det är förstås inte byggarens sak att avgöra, utan han ska bygga som avtalat.

Så du har rätt, sen är frågan bara hur långt du orkar gå för att få rätt.

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Tröttsamt med sådana byggare. Det spelar inte någon roll om funktionen och energikraven uppfylls om det specificeras i avtalet att fönstrena ska vara av en viss typ. Den här typen av oseriöst agerande är en av orsakerna till att byggföretag och hantverkare tyvärr åtnjuter lågt förtroende hos mig och många andra.

Som andra har skrivit ovan kan det kosta mer än det smakar att få rätt.

11. N
    Medlem Nivå 2
    Allt är inte betalt. Men på grund av förseningar och avdrag på snedda väggar så blir det inte mycket kvar som jag ska betala honom, under 100k.

Bra jämförelse mellan laminatgolv och parkettgolv. Det ska jag ta upp nästa gång jag pratar med honom. :)

Det kan bli en del pengar så jag är bredd att ta det långt.

12. SysterNett
    Husägare · Nivå 10
    Har han lagt laminat i stället för parkett?

13. N
    Medlem Nivå 2
    Nej, jag tyckte att det var en bra jämförelse :D

• Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 6
    Med risk för att dra igång en diskussion som inte hör till ämnet eller hjälper TS komma vidare...

På vilket sätt har inte KA uppfyllt sitt åtagande menar du?

• Laddar…
  15. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Vilken typ av avtal har du haft med entreprenören? Totalentreprenad, delad entreprenad? Är det ett lösvirkeshus ni byggt där entreprenören stått för materielleveransen? Eller finns det någon form av husleverantör med i bilden?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: