S
Snickardyckert: [citat] [citat] Hej! Tack för tipsen Jag förstår att du behövde gräva 60cm djupt, det är ju matjord/lera. Jag tänker gräva 35cm djupt och lägga 5cm makadam i botten, det är ju som sagt grus och sten i marken så ska inte behöva gräva djupare. Precis som Mats skrev så är det självbärande bjälklag, ska egentligen inte behövas nå kortlingar (förutom på kortsidorna då) men jag
3 svar · 3,9k läst
·
M
Mats: du kan sikta på 40 cm utan att det gör något.
3 svar · 4,6k läst
prototypen
prototypen: Men skvätt gärna på lite vatten i ”diket” så betongen inte tvärtorkar i kontakt med befintlig betong. Protte
7 svar · 3,6k läst
·
J
Jonaskellander: [citat] Tackar för tanken!
14 svar · 2,7k läst
·
ricebridge
ricebridge: Mycket beror förstås på hur där ser ut i övrigt. 3+ m2 låter ju inte så rasande stort iofs, och är det ett uthus kanske det inte ska användas så mycket? Men ladda gärna upp lite bilder och beskriv marken.
1 svar · 1,2k läst
j.f.s
j.f.s: Vad säger din kommun? Skiljer sig beroende på var man bor.
1 svar · 780 läst
·
C
cpalm: Var på ett besök i ett garage/verkstad där innehavaren hade använt någon alternativ metod med ett pulver som blandades i flytspacklet om jag förstod det rätt. Det var en riktigt fin epoxyliknande yta i stil med bildexemplet ovan. Han var väldigt nöjd. Vet tyvärr inte mer om metoden än så.
10 svar · 15,0k läst
·
E
e.andersson: Takstolarna i mitt gamla garage är byggda i 5x5" virke/timmer, vad kan man jämföra sånt virke med idag? Byggnaden är ca 80-100år skulle jag tro om inte äldre och ser inte ut som något i taket är utbytt någon gång. Går det simulera vad ett sånt gammalt tak tål i vikt osv? 9st takstolar byggda som ett A, husets längd 8,4m, bredd 5,4m, taklutning ca 37 grader och ska byta till
0 svar · 3,3k läst
G
gdsaren: Hur mycket taköverhäng kan man ha utan att staga upp det? Jag skulle vilja släppa ut mitt pulpettak på ”låga” sidan med ett överhäng på 1m för att ha lite extra tak och skydd för förvaring av diverse som ved, stegar etc. Mått yttervägg till yttervägg 3,8 m. Takbjälkar 45x220 c24 på cc60. Total längd på takbjälkar 5400 mm. 500 mm överhäng fram. Taklutning 6 grader
8 svar · 3,9k läst
janwide
janwide: Jag törs inte ange några dimensioner men avståndet mellan stolparna avgörs av husets konstruktion och hur kraftig regeln som vilar på stolparna är. Det finns andra här på forat som är kungar på att beräkna dimensioner. Du kanske kan hitta info på Träguiden. https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/
8 svar · 2,7k läst
GoC
GoC: [citat] Jo så är det i gamla källare. Men vad spelar det för roll om det är lite fukt i betongväggarna. Färgen släpper för att det säkert är ommålat med fel färg. Jag satte kakel på väggarna i stället. Blev både snyggt och funktionellt. Gamla hus som skall uppfylla moderna normer och får nedslag för lite fukt i betongen. Spelar ingen roll om man inte tänkt inreda källaren.
8 svar · 4,2k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Du har ju " enorma stenar" att fästa i. Borra ett hål och slå fast en ögla. En rostfri kedja kan ju även döljas om det skulle bli snyggare.
3 svar · 2,4k läst
M
Maximarcus: Även jag har billig klinker (från Hornbach) i garaget, dock inte på golvet utan på väggarna upp till brösthöjd. Golvet får vara betongrent, det är ju till för att användas!
7 svar · 9,7k läst
Freddan054
Freddan054: [citat] Otroligt snyggt!!
9 svar · 16,1k läst
·
T
tobias_div: Hängrännor kommer på ”fria” takytor. De två snedtak som möts får som jag beskriver en ränndalsplåt som leder vattnet till stuprör på baksida.
2 svar · 4,2k läst
·
T
ToRy: Ska du ha öppningen mot gatan eller inne på tomten? Låter iofs som inne på tomten om du ska ha förrådet "innanför häcken". I så fall skulle jag säga: 1. Har för mig att det finns en maxhöjd på bygglovsbefriade konstruktioner av den här arten, dock osäker på måttet. Andra vet säkert. Huruvida det innebär frihet att bygga nära vägen vet jag inte men, om ditt förråd inte blir
1 svar · 1,6k läst
B
Bjelkan: Tack för svar. Så tänkte jag också, att det borde vara likt båt och bil försäljning. Kanske kommer göra 30-50 tusen i vinst. Detta är inte yrkesmässigt och jag bygger bara det här huset
3 svar · 2,0k läst
T
term: En rejäl stamp funkar. En rejäl stolpe med ett hål med handtag i nära toppen. Stampa, vattna rejält, upprepa.
3 svar · 1,7k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: Det beror på om du har fler komplementbyggnader sedan innan.
5 svar · 1,1k läst
H
hyggabus: [citat] Det beror naturligtvis på hur hinken ser ut, höjd/vidd etc. Råttan / mössen har heller inte nån ansats, de måste göra ett jämfotahopp. Jag har sett nån Amerikan som riggade en "vippande landgång" över en soptunna. -alltså en gungbräda där den bortre änden med betet inte har nåt stöd under .
77 svar · 74,8k läst
·
Anders243
Anders243: En liten varning bara... om du tänkte kapa ner "hörnet"/kanten på betongen bör du kolla så du inte kommer så långt in att du blottar några armeringsjärn. Risken är då stor att de börjar rosta och spräcka betongen som följd. Förra ägaren till ett hus jag känner till hade gjort precis det, med en sprucken kant till följd.
7 svar · 3,2k läst
F
Frassetegel: [citat] Tack för svar. Hade du asfaboard eller 3mm oljehärdad board?
5 svar · 6,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: Antar att betonggolvet ska målas så rengör med stålborste , måla med rostskyddsfärg (för metall) måla golvet och den galvade tröskeln.
2 svar · 2,9k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Absolut! My bad. [citat] Det låter fortfarande lite klent. Personligen hade jag utan tvekan lagt minst 12mm-järn.
5 svar · 3,7k läst
BirgitS
BirgitS: Eller så är det ett sänkt innertak.
7 svar · 1,7k läst
·
Olahed
Olahed: [citat] Tack!
4 svar · 2,2k läst
·
Happy75smile
Happy75smile: Hej! Japp, ligger boden 4,5m nära grannens tomt måste du få grannens godkännande. Glöm inte ha det på papper. Du bör beskriva hur det ser ut nu och hur det kommer se ut med mått och placeringen och höjden och signera på alla bilagor.
2 svar · 1,7k läst
·
O
olofh: [citat] Ok. Läkten hade jag inte koll på. Bara kollat prefab varianter från hornbach och tänkte att set kunde vara en idé att sätta papp på insidan men kanske inte tillför ngt när vi ändå bara ska ha det som kall förråd. Huset är gult tegel, förrådet tänker vi ngn ljusgrå kulör
4 svar · 3,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Instämmer! 240 cm är lite för lite om man inte har en småbil. Vi har 240 cm öppning, och bilen har varit på och skrapat ett par/några gånger. Inte snyggt med vita färgavskrap på röda framskärmar :oops:
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.