Susanne Tirfing
Susanne Tirfing: Mitt projekt i sommar är att isolera en del av boden för att kunna använda det som pysselrum året om. Hur ska jag tänka när jag isolerar väggarna? Bild 1 är vägg mot intilliggande bod. Alltså inte yttervägg. Men ingen isolerad bod det heller. Bild 2 är yttervägg. Frigoliten har suttit säkert 15/20 år, ska jag låta den sitta kvar? Har rivit golv, lite innerväggar och inte
0 svar · 2,4k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Enda kravet är ju golvbrunn, annars inga.
4 svar · 2,4k läst
P
perror: Kan tyvärr inte hjälpa men jag som jobbar med programmering blev minst sagt förvånad när jag insåg att nätet inte svämmade över av färdiga gratisritningar på t.ex garage. För mig är det helt obegripligt.
1 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Du får skicka ett mejl till mäklaren och fråga :)
4 svar · 3,2k läst
A
amoreex: Lite mer gjort. Köksinredningen borttagen och lite hyllor inhandlade... Sen ska däckställ och arbetsbänk dit.. Sen städa undan en del mer... Men här är två bilder som visar vad mer utrymme de blivit!
43 svar · 6,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Har du plats att sätta en ventil lågt och på andra sidan garaget sätter du en högt så behövs normalt inget mer. Kan du inte ladda upp lite mer detaljer/bilder på garaget så kan vi nog komma med bättre förslag
9 svar · 3,0k läst
G
Gurx: Hallå alla kunniga! Har ett uthus på ca 50m2 (idag fördelat på verkstad och snickarbod) som vi är sugna på att inreda som gästhus och i framtiden kanske även bastu/spa/tvättstuga. Frågorna är dock tusen, både när det gäller användningsområde och tillvägagångssätt. Största frågan är: Hur mycket arbete blir detta egentligen? Ska försöka ge er så mycket Info som möjligt:
0 svar · 4,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Tradigt när TS inte återrapporterar trots att det efterfrågats snabb feedback från oss andra
6 svar · 1,9k läst
ullet
ullet: I vår tvättstuga har man gjutit upp en klack som är rundad (ungefär som på din första bild) för att skapa en kant mot väggen, antar att det är för att skydda väggen från vatten. Sedan är golvet och klacken målad. Vanlig innervägg byggd av reglar/skiva. På din senaste bild gissar jag att den nedersta delen av väggen är i betong eller möjligtvis putsad lekasten eller nåt
4 svar · 11,0k läst
·
Klodsmajor
Klodsmajor: [citat] Nej det gjorde han tyvärr inte, han hade kommit upp i åldern och minnet var inte som det varit.
5 svar · 2,8k läst
·
S
skoogis: Jag byggde mitt hus, så att det är gasol till spis, toan är en mulltoa som står i ett eget hus som sitter ihop med stora huset (Man går via en inglasad veranda, där finns även batteribank 24V 650Ah, inverter 24V till 230V 2Kw, regulator till solpanel mm. För uppvärmning är det en värmepump, som primär källa, och en vedkamin, och en pelletskamin som går på invertern. Huset ligger
9 svar · 5,7k läst
O
obamalamadingdong: Jag har ett projekt där jag ska smälla upp ett mindre bryggeri (för hemmabruk). Jag har två alternativ där jag kan göra det. Antingen ett gammalt brygghus från tidigt 1800-tal eller nuvarande carport. I båda fallen måste vatten dras in, även om carporten ligger vägg i vägg med rum där vatten finns och det blir därmed mindre bökigt. I fallet med uthuset ska dessutom el dras in.
0 svar · 1,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: https://www.byggahus.se/forum/threads/mindre-golvvaermeanlaeggning-garage.340118/
1 svar · 1,5k läst
leby
leby: Jag har byggt två "kalla" förråd på platta. Inget av dem har problem med fukt. För att slippa fukt på utsidan fasaden för att växter etc ligger mot panelen så har jag murat ett varv med leca som jag sen ställt väggen på. Skulle för övrigt föreslå att bygga lösvirke.
3 svar · 2,7k läst
S
Stuff: Om "hundkojan" är äldre än 1979 så är det väl ingen friggebod heller utan helt enkelt en äldre bygglovspliktig byggnad. Finns det med i några gamla bygghandlingar? Det kanske till och med är så att du har både friggebod och attefall kvar att bygga https://sv.wikipedia.org/wiki/Friggebod
6 svar · 1,5k läst
G
Garageerik: Hej ska bygga ett dubbelgarage med altan över storlek 7x8m så blir ungefär 60kvm, har fått förslag av bygghandel på limträ jag behöver i takkonstruktionen (se bild). 15st 7m 66x315 balkar samt en bärlina på mitten 8m 140x495 1st, de vill att jag ska ha en stolpe på mitten av denna för att få en avlastning på den dock vill jag inte ha en pelare mitt i garaget så min fråga är om
0 svar · 893 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Hittade du inget som visade det du ville veta?
5 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Det är svårt att få det tätt med cellplast och trä, men någon effekt har det säkert.
5 svar · 2,0k läst
M
Meekael: Vi är två fastighetsägare som har egna fastigheter och en gemensamt ägd samfällighet. Får man bygga ett Attefallshus på en samfälld tomt? Om ja vilka regler gäller då och hur långt från vattenlinje (liten insjö) får man bygga?
0 svar · 655 läst
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] I så fall hade jag troligen plastat golvet på loftet också, så att inte den kallare varma luften når ner till golvbjälklaget och riskerar att kondenserar där. Tänk på att du måste du lösa ventilationen också.
5 svar · 1,1k läst
M
MagHam: Ska köpa traditionell gammaldags slagport (25x21) och 2 dörrar (10x21) till garage/förråd. Det vanligaste verkar vara två varianter. En för uppvärmning till 10 grader och en för 18 grader... Den förstnämnda brukar ha 33 mm cellplast och den andra 45 mm. Fråga: Är det bara isoleringsvärdet som skiljer sig? Har man bara uppvärmt 2 dagar i månaden, för att fixa nåt, så kan man lika
0 svar · 4,3k läst
Riggvägen
Riggvägen: Vi har grannar som nyss rev sin gamla stuga och satte upp ett litet Älvsbyhus, ca 100 m2. Allt köpt, de gjorde inget själva. De landade på ganska precis 2 miljoner.
4 svar · 4,8k läst
P
Peter_Bromma: hur ligger garage och hus i förhållande till var du tar in vattnet på tomten? gissar ju att garaget ligger nära gatan... kanske finns en möjlighet att flytta mätaren till garaget och därifrån koppla vidare till huset. blir väl iofs liknande med el beroende på var den mätaren sitter...
2 svar · 1,7k läst
L
Lillebostugan: Tack för svar! Jag tror att det blir för dyrt att be sågen tillverka de spontade frästa profiler som behövs men jag ska naturligtvis höra med dem vad det kan kosta. Har någon erfarenhet av att sätta en vägg innanför det knutade timret och ta motorsågen och ta bort den gamla ytterväggen och knuten helt? Går det att göra så? Mvh Lillebostugan
2 svar · 2,1k läst
The_Andy_Pandy
The_Andy_Pandy: [citat] Tack, vi hittade bygglovet för Härbret bland pappren som vi hade fått från säljarna. Rent krasst så är det riktigt positivt. Idag finns det som sagt två "bodar" . på ca 15m2 sammanlagt, 1 härbre med bygglov, en huvudbyggnad med bygglov och en jordkällare som är lite okänt vad det går under men om vi river den ena boden och ersätter med något som kan liknas vid ett
2 svar · 3,1k läst
J
jesper33: Har den varit där sen urminnes tider, slå omkull den jäms med backen och snygga till ovanför så det ser bra ut
3 svar · 3,5k läst
P
Patzie: Hyrde lift när ja gipsa allt tak på övervåningen hemma, oslagbart, lätt att justera skivorna osv, kostade från fredag -måndag hela 82kr(y)
9 svar · 5,4k läst
Tomture61
Tomture61: Tror syllen mår bättre på L-stöden
1 svar · 1,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det tycker jag låter som en klok åtgärd! Det är ju inte den eventuella hårda medelvinden, som får ankhuset att flyga iväg, utan korta, hårda vindstötar. Och då räcker säkert dina förankringsjärn för att hålla det på plats.
2 svar · 1,6k läst
john68
john68: Typ Först https://www.byggmax.se/underlagspapp-221-gr%C3%A5-p17160 sen https://www.byggmax.se/ytpapp-glaci%C3%A4r-3-kristallsvart-p17281
4 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.