Byggahus.se

Japanskt tehus. Friggebod? Attefall?

1. N
    Medlem Nivå 6
    Vi har en ganska stor tomtyta och min sambo är väldigt intresserad av japansk kultur. Snubblade över en byggdagbok av en man i England som byggt ett liknande tehus. Som det ser ut så byggdes det med mått 4,5 m x 3,5 m (bredd och längd) samt höjd ca 2,5 m.

Är lite osäker på om man kan få till detta som friggebod eller attefallshus, eller om det kan finnas risk för att bygglov krävs? Ser ju inte ut som en traditionell friggebod i den bemärkelsen. Kunde inte få något vettigt svar från gubarna på kommunen, då ajg antar det är de som tar beslut i frågan.

2. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Om du bygger det lite mindre, så att det blir mindre än 15kvm, så kan du ju bygga en friggebod (om du inte redan har någon). Vet inte hur det där takutskjutet räknas dock.

3. F
    Husägare Nivå 1
    Varför vill du göra den som en Attefall? Finns det någon detaljplan som den strider mot?

Många som snöat in på attefallsbyggnader när det är planenligt eller inte ens finns någon detaljplan. Men under 15 m² går det som friggebod, om du inte har nyttjat friggebodsreglerna tidigare.

4. N
    Medlem Nivå 6
    Det är måtten på taket som skjuter ut. Själva "boytan" är nog 12 kvm skulle jag tro. Antar att takytan räknas i byggnadsytan?

5. F
    Husägare Nivå 1
    Byggnadsyta är area som en byggnad upptar på marken, ett normalt takutsprång räknas inte till byggnadsarea (BYA).

6. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Bara om takutsprånget är djupare än 50cm.

(Googlade lite :))

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 6
    Då lär jag nog skala av taket något. Är säkert gångbart.

Byggnadsytan utan tak är enl ritningarna på projektsidan jag hittade 3 x 3 meter dvs 9 kvm. Men eftersom takytan är 3,5 x 4,5 meter ger det ett överskjut på 0,5 x 1,5 meter, eller 25 cm på ena sidan och 75 cm på den andra, dvs 25 cm för mycket.

Men om man rättar till det borde det vara gångbart antar jag?

8. F
    Husägare Nivå 1
    Ja då ska det gå bra, förutsatt att du inte är inom något strandskyddsområde eller områdesbestämmelse/detaljplan med förhöjd bygglovsplikt men det har du ju bäst koll på själv! (y)

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 6
    Skulle inte tro att det är speciellt område för bygglov. Har sett grannar slå upp div. friggebodar här och var samt lekstugor som står lite varstans.

Men det är väl 4,5 meter från tomtgräns som gäller även friggebodar?

10. F
    Husägare Nivå 1
    Angående detaljplanen kan du bara maila eller ringa din kommun och kolla, kan väl vara bra att veta ändå. Att grannar EVENTUELLT byggt utan lov ger inte andra fritt fram.

4,5 meter från tomtgräns gäller men du kan ställa närmare med grannens godkännande så länge inte tomtgränsen är mot kommunens mark eller allmän väg då de inte kan godkänna en placering närmare om inte det prövas i ett bygglov.