KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Instämmer! 240 cm är lite för lite om man inte har en småbil. Vi har 240 cm öppning, och bilen har varit på och skrapat ett par/några gånger. Inte snyggt med vita färgavskrap på röda framskärmar :oops:
3 svar · 4,5k läst
S
saiter: Plintarna får högre tryck. Neråt på slangen. Därför du inte vill ha slangen under plintarna. Om slangen går sönder så gräver du ner en ny. Om inte du vet var skadan är, då lagar du bara skadan och fortsätter med samma slang. Krångla inte till det i onödan. //AA
5 svar · 1,8k läst
A
Amo98: 100 mm k 32 betong
3 svar · 918 läst
A
3 svar · 918 läst
K
Kjell_G: Tittade igenom bilderna och återupplevde smärtan Två år senare är det äntligen klart, presenning legat på taket i två år. Invändigt klart och använt en del.
35 svar · 5,4k läst
·
X
xLnT: Håller med, minimum 25mm ströläkt. Vi tog 25x50 bärläkt, mest för det kändes klent att gå på 38 läkt med 45-graders taklutning. Det problemet tror jag inte du har.
2 svar · 757 läst
Rickard.
Rickard.: Detta låter som vilken annan modern svetsbar papp som helst inblandat med grovt överdriven marknadsföring. Är säkert ett bra takmaterial men lögner som "Denna variant av Mineral Helasta säljs under vintertid till de mest nordliga regionerna i Skandinavien då inget annat tätskikt kan prestera." får mig att backa från det företaget. Mvh Takläggare från Norra Sverige.
5 svar · 3,1k läst
V
Vesslan71: Hej, Tänkte riva ner ett gammalt staket på "altanen" till friggeboden. Skall även byta trallen....ytan är ca 6kvm så min fråga är om det räcker med att dra fast stolparna i stolpskor rätt ner i trallen ? Tänker att när det är så litet så kanske det inte blir rangligt ändå ?
0 svar · 948 läst
H
huggan: Har du inga diagonala stag i väggarna? Annars kommer inte bygget stabiliseras innan du börjar med skivinklädnad.
1 svar · 1,3k läst
H
Hugo Åkerstedt: Skulle behöva bygga ett mindre förråd/verktygsbod ute i stugan, ungefär 3x2m i yta Tänkte använda sk. "industrigolv" som är 45x95 samt spontat Någon med erfarenhet av att bygga i detta? Tanken är snedtak, skulle detta fundera då själva husets takyta blir så pass liten? Köpa limträbalk eller köra vanlig 45x190 i tak?
0 svar · 2,0k läst
T
toolman77: Jag har ett förråd ställt på plattor, det är alltså lägre än dina 20cm plintar men där blir det varmt och mysigt på vintern och råttor bygger gärna bo där. Detta trots att det är ett kallförråd Jag skulle gå direkt på platta och även isolera den, du vet aldrig när det är läge att göra om till varmförråd
1 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: De flesta 50-talshus som är byggda med statliga lån har regelstommar (2x4 tum) med mellanliggande mineralullsisolering. Fasadmaterialet är antingen 1/2-stens tegel eller träpanel. Om det är tegel finns alltid en 25 mm luftspalt bakom, och regelstommen är ofta täckt med en asfaltpapp. På insidan kan finnas en tunn asfaltpapp (sk förhydningspapp) eller vanlig spännpapp. Ytskiktet är gips
5 svar · 7,5k läst
A
Amatörernas mästare: Vill inte sätta syllbräda pga blir för högt. Detta ovanpå en lättklinkervägg av finja exakt isoblock, samt U sten med ljuten balk på toppen. Vad har syllbräda för fler funktioner än att kunna spika fast bjälklaget i? Det går ju att sätta vinkel och spika fast direkt i betongbalk. Tacksam för svar!
0 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Ser inte bra ut , läcker nog genom, ett tätskikt och yta som håller är petunimatta med lite uppvik mot huset och en kaka betong eller plattor på ca 5 cm med armering,. Vill du ha trädäck så ska det ligga på tex cementplatta 300x300 för att bära av bra och inte trycka ner i tätskiktet
5 svar · 2,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag har nyligt målat hela mitt garage/verkstad med rustas kök/hall/tvättstuge färg och jag är riktigt nöjd med resultatet. 2 riktigt flödiga strykningar räckte på ny glasfiberväv för mig, och jag hade turen att nypa färgen på rea.
2 svar · 1,5k läst
Olahed
Olahed: Ok stort tack för alla svar, har en bättre bild av vad jag behöver göra nu. (y):)
10 svar · 3,0k läst
·
H
henkek: Vi höjde svärfars tak med 1m. Hade en snickare me. Reglade som man brukar göra o sen dit me dem gamla takstolarna, sen råspont vilket inte fanns från början. Blev riktigt fint o få in en 2pelarlyft
30 svar · 37,3k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: https://mobil.blocket.se/annons/skane/batvagn_till_segelbat/84517841
6 svar · 2,8k läst
·
Mokim
Mokim: Godmorgon! Jag tackar er alla för era svar. Nu är jag otroligt mycket mindre orolig. I alla fall för tillfället. Jag var orolig pga att tidigare ha "drabbas" av " kunniga" hantverkare. Önskar er alla en god midsommarafton.
5 svar · 1,3k läst
·
J
Jidderberg: Som sagt, jag har alla beräkningar klara som bevisar att väggkonstruktionen kan ta snölasten så mitt problem är löst. Istället för att käbbla med KA så gick jag enligt devisen "har man inte räknat så vet man inte".
16 svar · 6,7k läst
S
saiter: Röstar på 195. //AA
1 svar · 939 läst
Monsta
Monsta: [citat] Tack ska försöka.
4 svar · 1,2k läst
M
Mmaalliinn: [citat] Mja, skulle kanske se lite udda ut med tvåfärgad/randig vägg, men å andra sidan så kanske man vill ha det se ut som en polkagris Möjligheten finns att girsåga men det är kunskapen som är lite knapp! Tur man har ett bra forum här!
17 svar · 2,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: Frågan är vart fukten kommer ifrån ? Är garaget delvis under mark ? Regnar det in från taket ?
2 svar · 1,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Du måste ha ventilerad luftspalt mellan fasadpanel och isolering, samt mellan tak och isolering. (Ventilerad utåt.) Med 60 mm reglar så kan 15 mm tjocka trälister sättas runt om varje vägg-/takfack. Mot dem fästs asfapappen. Sedan 45 mm isolering. Det bör räcka, men det går också att sala på reglarna med 25 mm läkt och använda 70 mm isolering. Alla
1 svar · 1,5k läst
·
P
Peter_K: http://www.trastugor.com/products/peter25.asp Har deras Peter 10. Färdiga väggsektioner som skruvas ihop. Snabbt och enkelt.
11 svar · 6,6k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Det är fantastiskt stadigt! Håller hur bra som helst. Nånting har pajat en ruta i fönstret, resten prima!
2 svar · 8,0k läst
·
S
Strandhäll: [citat] I den bästa av världar hade detta självklart varit det optimala. Men det är en ekonomisk fråga också. Pratade med kommunen för ett tag sedan rörande avgifter och fick till svar att det skulle kosta dryga 60.000 bara i avgift att koppla på vatten. Större badrum ger även mindre umgängesyta. Vi lägger hellre pengarna på resor och att kunna vara lediga mer med dem under lov osv
6 svar · 3,6k läst
TorOdd
TorOdd: Det blev ett golv till slut.
5 svar · 6,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det funkar utmärkt! Med reservation för hur tungt material du har tänkt att hänga upp i taket. Jag, som har träpanel i taket, har bara skruvat panelen i varannan glespanel ändå, dvs c-c 600.
1 svar · 1,4k läst
G
gul123: Tack! Kan man använda en betongplint om stolpen inte är rakt?
4 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.