Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
cpalm: [citat] Nu skall en sådan detektor förvisso vara placerad så att den träffas av brandgaserna så det är ju inte rumstemperaturen den mäter. Men visst, man får ju inte samma potentiella förvarning som med en rökdetektor.
olkran: har tänkt bygga ett kallföråd för att bla vinterförvara växter. Kan man isolera en ouppvärmd byggnad som skydd mot frost? vad händer med fukt etc, fungerar vissa typer av isolering bättre än andra till sånt här? Behöver man isolera på annat sätt än vad man annars gör?
SSo: Ok, låter lovande. Blir nog ett köp, sen får vi se om jag återkommer i vår o skäller över att jag var dumsnål som inte köpte snösäkrat med en gång :)
jimmywest: [citat] Jag hade annat virke än vad jag trodde jag hade. Min svärfar sa att det var 2tum6 så jag gick på blindo utan att faktiskt mäta virket. Visade sig vara 2tum5.... Så där hade jag mina 5cm som saknades.
Svampe: Så här gjorde jag för att få lite ordning på virket. Sågade till 22*120-panel i lagom längder som jag skruvade fast i varje väggregel med tre 5*70-skruvar och på varannan panelbit skruvade jag fast en bit läkt stående som stopp så att virket inte kan ramla ner. [bild] [bild] Tvingarna har jag klämt fast på en kottling precis innanför dörren och hyvel, lim mm står på
postkontrollen: Ett alternativ kan vara att du drar in en t.ex. en 45 x 195 regel C24 ut på hammarbanden och drar fast med skruv på sidan av den befintliga regeln över till andra sidan. Då ökar du också bärigheten för utrymmet ovanför. Ute vid takfoten kan du sätta ett rävskinn som ett vindskydd.
Gorson: Fick aldrig något svar på denna, fortfarande ingen som har erfaranhet av Sunglaze?
tobiast: Du kan lugnt dra i lecan, bygget går ingenstans om du inte bor på Jupiter.
Manfreds: [citat] Bumpar lite här i tråden, hoppas någon mer som har erfarenhet tittar in. Vi kollade på ett ställe och fastnade då för en handvevad som man fäster i egen ram. Den var absolut billigast och kostade har jag för mig ca 55. Det var då för två stycken 4x4 om jag inte minns fel. De andra var snarare närmre 100 för endast 4x4. Vi vill ha något väderbeständigt som tål vind och
Napalmisch: Vill även påpeka att jag till en början tänkte skippa diff-spärr helt. Men då jag pratade med en snickare tyckte han att det kunde vara bra att sätta det i taket då jag redan gjorde allt övrigt jobb. Han syftade till att ev nästa "ägare" kanske ville använda utrymmet på annat sätt (högre temp/innefukt) och då skulle uppskatta att diff-spärren i taket fanns där. Lite som en
mackan_kal: Hej! Vet tyvärr inte om det finns rännor med oljestopp, men annars är ju purus bolja populärt men då är det en vanlig brunn. Tänkte mest tipsa om du inte visste om den.
Rabbithole: En separat gångdörr helt klart! Och stor port, välj en rullport istället för takskjutport såslipper man massa som sticker in och tar plats. Tycker det är grymt skönt med 5m port så man har lite mer frihet var man ställer saker.
greenhouse: Hej! Jag ska inreda typ en redskapsbod i vår ladugård men jag är osäker på hur jag ska bygga golvet. Jag bifogar en bild. Det är ca 5 meter långt och 3,5 meter brett. Frågan är alltså hur jag ska bygga golvreglarna. Tanken är att det ska bli råspont till golv. Jag hade tänkt använda 45x95mm regel med typ 30-40 cm cc mått 3,5 meter långa. Men jag börjar tänka att det kanske är
Petter Forsen: Hej? Planerar att bygga en verkstadshall på 8x12m, invändig höjd 4m. På gjutenpkatra och isolerad. Förmodar att plåthalkar är det billigaste, efter som de flesta industri hallar byggs i det. Någon som kan rekommendera något företag i Västsverige eller som jobbar här. Intresserad av vädertät leverans.
hscn: Nej inte plutoniumklass men ändå rätt otrevligt. Funderar lite på själva mattan, om lagret under själva vinylen är kartonglikt och sprött kan det bestå av nära hundra procent asbest. Var mycket vanligt fram till förbud 1976
Marcusns: Du borde fråga kommunen. Bättre svar där än vad du borde få här.
D-qvist: Hur blev det med bilderna på insidan då? hittade denna tråd då jag är lite sugen på att köpa en tomt för att bygga garage där
tobbe.roos: Efter att ha funderat lite så gör jag det enklaste och bygger upp en friggebod en halvmeter från tomtgräns, utan mur. Så får grannen bygga upp sin mur efteråt.
Lason: Jag kan inte använda mitt uthus vintertid p.g.a mössen. De har bara i år orsakat skador för över 30.000 kr. Då tänkte jag isolera och allt när jag ändå håller på. Botten består av en betongsula, inne i är det grusgolv, tanken är att bara fylla sulan med betong, men jag har en golvvärmeslinga över som är ett felköp (den är till för ingjutning i betong), är det en dålig idé
Tottan: Ska bygga ett uterum, färdigt från Willab garden, 14,55 kvm. Det betyder att det räcker med bygganmälan. Trodde det skulle bli enkelt. Hade de gamla ritningarna på huset, skannade och klippte bort den gamla byggnaden som ska rivas. Fixade fasadritning från 4 håll, markplan och sektion samt situationsplan. Sedan ritade jag till den nya med mått. Skickade också med bild och mått på
useless: Ja, syftet med färgen är att få en snyggare och mer lättstädad yta.
mclovin77: Okej , får börja med att ta upp en till ventil , och ställa in en torrboll . Tack för tipsen !
Matti_75: Möglet beror på den varma fuktiga vintern som skapat ett perfekt klimat för möglet att börja växa. Så länge det är plusgrader och över 75% RF så kommer det mögel. [bild]
Dowser4711: Nej https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/rotochrut/gerarbetetratttillrotavdrag.4.5c1163881590be297b5173bf.html
Rickard.: Ett tips är att byggmax säljer trebolits variant för ett rätt överkomligt pris. Trebolit tillverkas på samma linje i samma fabrik i Höganäs som Mataki.