S
Sven Thomas Jansson: Jag planerar att bygga ett förråd kombinerat med "ett halvt" växthus. Gjuter en platta rakt av. Det händer ingenting med en hel platta som "flyter" ovanpå matjord. Så här byggde bönderna förr i tiden och det gick utmärkt förutom att de var för snåla med både armering och tjocklek på plattan och snålade med cement.. Jag har pratat med en lektor i byggnadsteknik på Chalmers om
20 svar · 15,9k läst
·
J
Johan41: Hej på garagauppfarten har jag smågrus/makadam idag. Som man kan se på bilden har jag en jordremsa som går längs med garageuppfarten upp till själva garaget. Denna jordremsa har jag nu tagit bort för att skapa en bredare garageuppfart. Min fråga är: Vilken sorts duk ska jag ha under för att skydda att jorden under och gruset hålls avskilda. Läst på om N1. N2. N3 dukar. Men förstår
0 svar · 2,2k läst
·
P
Anonymiserad 138940: Tack för alla svar. Befann sig asbest i något av byggmaterialen jag spaltade upp i första inlägget?
6 svar · 1,6k läst
K
Kjell B Persson: Hej är det nån som har en susning om hur mycket en fasad kostar att putsa om? tacksam för svar Kjell
0 svar · 662 läst
Demmpa
Demmpa: Kolla manualerna till lite olika tillverkare/modeller, Tex https://s.skbv.se/store/files/Garageport%20Modern%20Sv%20komplement%20170818.pdf
4 svar · 1,1k läst
M
Mannesson. A: Hej. Är det någon på forumet som har erfarenhet av några förråd från Biohort? https://www.biohort.com/se Vi funderar på att sätta ett på framsidan av vårt hus och ha som cykelförvaring och lite annat gott och blandat som inte får plats på något annat ställe. Hälsningar, Anders
0 svar · 1,5k läst
useless
useless: [citat] Här kan du få lite inspiration till en lagom stor jordkällare: https://www.byggahus.se/forum/threads/jordkaellare-vinkaellare.341245/#post-3270990
21 svar · 13,9k läst
·
H
HEM2121: [citat] Hej! Tack men de som gjöt för huset gjöt även plattan för garaget och det blev byggsats via Trivselhus. Kanske lite dyrare men mkt annat som gjorde att det stack iväg. Golvvärme, varm och kall vatten. Klinkers och våtrumsmålat för att kunna tvätta bilarna samt även oljeavskiljare.[/QUOTE] Ja, då blev det ju en funktionellt garage. Rätt mycket mer än ett vanligt garage. Kan
7 svar · 8,0k läst
P
Petter Forsen: Jag skulle använt färdigaplintar och grävt ner!
3 svar · 1,3k läst
B
byggarätt: [citat] Ta 15 så är det lättare att bygga ....
14 svar · 10,8k läst
·
Ö
Örjan Bånge: [citat] Detta var det svar jag fick från kommunen: ”Ja det här med höjd kan vara svårt. Men är det stor skillnad på marken runt byggnaden tar man medelhöjden och utgår från den.” Således mest ett Goddag yxskaft – ungefär som jag hade förväntat mig. Men såvitt jag nu har förstått så är det MARKENS nivå man skall utgå ifrån (alltså inte, som i frågeställarens fall,
13 svar · 9,1k läst
·
M
Marcusns: Om du ändå ska gjuta en platta så kan du lika gärna göra 25kvm
1 svar · 1,8k läst
G
greddyfreddy: Ska bygga mig en flotte på 3x5 meter för att mestadels fiska från men även bara må väl och grilla osv. Har tänkt bygga på Pollyflyts pontoner, 4st a 2.40m. Dvs. Längd 4.80 meter i katamaranutförande. Är i startgroparna och skulle vilja ha bilder på era byggen för inspiration innan jag drar igång. Hittar nämligen inte så mycket bilder på nätet. Sen skulle jag gärna vilja höra
0 svar · 1,6k läst
S
Stugmannen: [citat] Stort tack! Då har jag full koll på hur det fungerar.
8 svar · 3,6k läst
U i CAR
U i CAR: Hej igen, fortsättning följer i mitt renoverings projekt. I höstas hade jag en svensk byggfirma som isolerade och satte ny panel på ett gammalt hus som stått naket = de gamla klädselbräderna var bort tagna sedan fyra år. Jag för målade allt virke så det såg färdigt ut. Insidan av huset var i stort sett ur blåst, där jobbar jag nu i sakta takt med en snickarkunnig kompis som
0 svar · 795 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ja, jag hade dött innan pga Trump, idiotiska grannar och pga folk som skriver dem... ;)
5 svar · 1,1k läst
·
S
Svanteman: [citat] Om du specar det att det är ett fåtal mindre plintar och kanske i lättarbetad mark så blir det ju lättare att svara bra på om kostnaden är rimlig. I ett worst case är det ju billigt.
10 svar · 1,6k läst
H
hjalle74: Har du planterat ganjan ännu?
5 svar · 4,2k läst
M
m800sweden: Ska fräscha upp ett gammalt militärförråd som jag tänkte göra en varmdel och en kalldel i. Har gjutit platta i halva och ska regla upp en mellanvägg som skiljer varm å kalldel åt. Har lite funderingar: 1. Ytterfasad är spontade brädor, och jag tänker plåta hela byggnaden utvändigt (och varmdelen invändigt) , behövs det vindpapp på ytterpanelen, eller räcker det med brädningen?
0 svar · 1,1k läst
A
arelius: [citat] jag har dränerat men man vill ju inte göra nått dumt och sedan ångra sig. skillnad om man har ett fristående garage än om man har ett i källaren på huset.
90 svar · 159,1k läst
·
J
jonaserik: Tänk en hundkoja av enklare och mindre sort, ska tunnan användas på vintern så blir det att isolera mot kyla och ev . en frostvakt i den
1 svar · 1,2k läst
N
Nilsson88: [citat] Fel av mig blandar tankar. Från början var tanken att spruta lösull cellulosa Då jag fick för bra pris när jag gjorde det själv. Men det blir Stenull i taket med.
7 svar · 1,8k läst
T
Thekaanlu: Hej Undrar.om det är någon som byggt Myresjöhus garage med förråd och Carport? (G56) Vi ska påbörja plattan i morgon och har.inte hunnit fått ritningarna. Vi skulle vilja ha hjälp med vart elrören kommer upp i plattan. Någon som kan hjälpa oss? Hälsningar Therése och Andreas
0 svar · 571 läst
C
CK85: Hej. Jag ska bygga en carport där takregeln kommer behöva ha en spännvidd på minst 7,5m. Det jag har kollat på är limträ med måtten 90x450. Hade tänkt sätta reglarna på 1200cc men kan tänka mig att sätta tätare för att öka stabiliteten. Måttet på carporten är 5,70m djup och 7m bred. Det kommer läggas vanlig takpapp på. Lutningen på taket kommer bli 9 grader. Det jag undrar
0 svar · 931 läst
Rickard.
Rickard.: En 300mm bred limträpanel där man klyver bort fjädern (och eventuellt noten om det går). Frågan är väl bara vad priset skulle landa på :thinking:
1 svar · 1,3k läst
M
MrDuco: Hej, Funderar på att köpa ett uterum från Willab Garden med måtten enligt nedan. Undrar om det är någon som vet dimensionerna (h och b) på de reglar som är märkta A, B och C och sedan från insidan (samma reglar A och B) men även dimensionen (h och b) på D? Har valt snözon 2 och ett 40 mm kanalplasttak (Isolertak) [bild] [bild]
0 svar · 3,0k läst
·
WzOn
WzOn: Hej! Vi har en lada som behöver piggas upp med lite ny ytterpanel. Tidigare har det legat en planka längst ner mellan panelen och de murade väggarna, antagligen för att skydda skarven och den liggande bjälken. Men hur bör jag göra nu när jag ska byta panelen, ska jag lägga en planka där eller byta det mot fönsterbleck? Något annat förslag? Stort tack!
0 svar · 1,7k läst
·
S
saiter: Då får du bygga en egen dörr som liknar planket bredvid Om du googlar på ” dörr uthus” så får du några förslag. //AA
1 svar · 2,2k läst
·
S
saiter: Lägg upp några bilder så blir det enklare att svara. Men om det ska bli enligt alla regler och normer med luftspalt osv. så blir det onödigt jobbigt. Om du har några reglar på insidan så sätt isolering mellan dom. Sen skruvar du på en skiva. Har du inga reglar på insidan så får du börja med att sätta upp sånna. Luftspalt är nog bra, men den måste ha en öppning uppe och en nere
1 svar · 983 läst
J
justusandersson: Det är väl egentligen ett helgerån att förstöra en så vacker takkonstruktion. Jag skulle nog vilja ha lite längd, bredd och höjdmått på ladan innan jag vågar uttala mig. Enklast och billigast är säkert limträpelare som stöd för takåsarna. Med hjälp av treledsramar bör det gå att göra en mycket elegant lösning. Stålstaget bör man kunna flytta uppåt.
1 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.