Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Robin Å: [citat] Bra tips! Kul att du är optimistisk. Det är bra för moralen!
Nylenskavillan: Hej Du har redan sökt bygglov för ditt lusthus och det enda du frågar om är grillen, i så fall har jag inga svar. Det får andra hjälpa till med.
petterovski: Kravet på bostäder mindre än 50m2 är ett U-medelvärde på 0,33. Så det är svårt att svara på utan att veta mått, och U-värden på övriga delar i klimatskalet. Det går ju delvis att kompensera ett högre U-värde på väggarna genom mer isolering i tak och golv exempelvis.
hempularen: Ja OM de har en försäkring som täcker den här typen av skador, så bör den kunna gå in, framföralt om du anmäler felet inom 30 dagar efter tillträde. Fördsäkringsbolagen har en intern överenskommelse att 30 dagar efter tillträde går "alltid" på säljaren försäkring. Efter det kan dte bli en bedömningsfråga. Men det gäller ju också som sagt om det verkligen är du som har
justusandersson: Nej, så kan du tyvärr inte göra. En fackverkstakstol måste ses som en helhet. Du kan byta ut enskilda stänger till grövre dimensioner, men inte förändra deras inbördes lägen. Du har två alternativ: 1) Göra ett taklyft och förlänga ytterväggarna på höjden eller 2) Byta ut nuvarande takstolar mot en annan typ. Nya takstolar kan placeras mellan de nuvarande och sedan kan
Jotsat: [citat] Jag har kollat på Träguiden där så vitt jag förstår innebär 12,5mm gips på två sidor av en vägg ei30, 20mm osb/plyfa eller 18mm spån? https://www.traguiden.se/om-tra/byggfysik/brandsakerhet/brandteknisk-dimensionering-av-trakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/ En annan sida jag kollat på är FSB där nedan bild är ifrån. Har ringat in det som är aktuellt i mitt fall.
saiter: Gräv bort jorden och lägg trädgårdsplattor. ? Lägg på matta när du är där för att få det mysigare. Vill du ha brädgolv så får du nog gräva ut lite djupare och ställa upp golvreglar att lägga brädor på. Hur är nivån på golv / utsida. ?? Du vill inte ha in fukt, så vore bra om utsidan är lägre. //AA
Jarlsgård: [citat] Jag förstår! Då funkar det med markmedelnivå. Och nej, det finns ingen gräns för hur många våningar man har då ett attefallshus beräknas utifrån byggnadsyta och inte bruttoyta. Dock har beräkningsgrundande fasad ingenting med antal våningar att göra. Kanske förklarade dåligt så här kommer en ny förklaring. Vi tar ett exempel där vi antar att den beräkningsgrundande
Sepath: Hej Niklas, hur blev det egentligen med garagegolvet? (såhär 14 år senare) :) Blev det golvspån på reglar ? om så, blev det bra? Har själv svinkalla plattor i garaget (fd carport) men skall göra om garaget till Mek och snickarverkstad (dvs ingen bil) så jag är nyfiken på hur det blev Mvh Anders
3KGT: [citat] Tyvärr så som jag skrev tidigare så är det bingo lotto vad och vem man får! Snickaren har ju bra betyg överallt och verkade vara kunnig vid första möten. Men men han är ung och jag tror att detta blev en lärodum för oss bägge och slutändan så tror jag på fredliga vägarna än bråk och tjafs! Annars så håller jag med att man ej bör expermentera och lära sig på andras
m800sweden: Gjöt platta i ett befintligt gammalt militärförråd i höstas, och vi väntade aningen för länge innan vi gick på med glättaren. Så ut mot hörnen och lite mot kanterna blev det "osmetat" så att säga.. Min fråga är nu, kan jag flytspackla det lilla som behövs, och sen slipa hela plattan med någon större betongslip, för att få bort lite små vattenansamlingar och få ok fall mot
f91jsw: Jag fick bygglov för plank på prickmark som mindre avvikelse.
kest: Där det är som sämst kan det inte var många cm tjockt. Borra igenom och mät. Återkom till BH med hur mycket som saknas. Det är avsevärt mycket billigare med betong än spackel. Det finns många kluringar som kan ge bra råd här.
Dan_Johansson: [citat] Det är ju cellplast med limmad plåt på... Självbärande över rätt stora spännvidder... Du borde kunna få en variant som gör att du slipper takstolarna helt...
P-plats: Så här gjorde jag för några år sedan och är mycket nöjd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-friggebod-och-vedfoerrad.285284/
Oldboy: Asfaboard är bra. Om du inte tänker ha garaget permanent uppvärmt (12-20C) så är det inte fel att inte ha plast i väggarna. Däremot är det alltid väsentligt att det är lufttätt. Gipsskivor med spacklade skarvar är lufttäta. Sedan måste det förstås tätas/drevas i övergången vägg/tak, samt runt fönster och dörrar. Om gipsen målas så blir den betydligt mer fukttät, om än
Skitbeaver: [citat] Det är nog lite av en smaksak. Jag tror inte att man skulle ta sig in med en minigrävare genom öppningen, där är bobcaten lite lägre så man kunde köra in den. Hade inte nått heller att stå utanför och gräva. Bobcaten har också fördelen att det blir väldigt jämn yta direkt med skopan så det var enkelt att få det jämndjupt överallt. Går väl med grävaren också, men
ulfalf: [citat] Loftet och garaget kommer bli separata rum, ingången till loftet kommer vara via trappa på utsidan då garaget ligger halvt i suterräng. Garageinnerväggarna är kakel (!) på OSB och gips, inte helt säker på om det sitter gips i taket också men gissningsvis är det så. Ser det inte som något problem om det skulle bli tvunget att lägga till något (t ex gips) i taket på garaget
Mats: [citat] Se till att armeringen är lång nog så att den går upp en bit i plintröret. Tanken är att även gjutning två ska få grepp om armeringen
Mats: Epoxy är en variant på färg somger en relativt hård, tät yta som är lätt att hålla ren så det är ett alternativ. Inte alls ovanlig i kontors/lagerlokaler.
Mats: Med rätt sticksåg och blad går det även utan hål. Man får då hålla bladet nästan parallelt med underlaget och sen vrida sig in till vinkelrätt.
Libelle: Hej! Vårens projekt är boden. Det är främst innerväggarna som ska snyggas till. Den är av blandade skick. Vissa delar har liggande vita panel, andra delar har stora träskivor uppsatta redan. Finns även en elskåpsektion som saknar dessa "väggar", har bara ytterpanel som vägg. Se bilderna. Tänker behålla befintlig vägg då den ger stadga och direkt på med OSB. Boden är tänkt till
Dennislundvall: [citat] Höll på att täppa igen ventiler när bilden togs :p vad ska man värma upp med då lättast? Det håller 7 8 grader nu när det är blåsigt och 3 grader ute.
Oldboy: Kanske lite sent svar, men ändå. [citat] Om fukten är ok i övrig syll så är det bara i garaget som det behöver bytas. [citat] Ja, det bör vara enda sättet om man inte vill bli av med tegelfasaden.
saiter: Du kan ju enkelt rolla på vit färg på osb’n om du vill ha det ljusare. Gips är ju lite ömtåligare om tex. en cykel ramlar. //AA
En apelsin: [citat] Jag håller på att beställa från Lundqvist och kollade här. För oss är det fritidshus. Jag föreslår att du ringer dem,.de kan ordna vindduk istället för papp, tjockare regelbredd osv. Min erfarenhet är att de är ganska flexibla. Jag känner fler som rest modulus, och det är inte SÅ svårt.
saiter: Det borde framgå på deras hemsida. Eller maila deras support. De borde ha instruktioner som du kan följa. Är inget överdrivet marktryck som blir där. //AA
ricebridge: Tja, där blir ju kallare. Men om inte det gör något så visst.
Runnis: Fjärr är ju smidigt. Jag har även appstyrning med Gogogate 2. Där kan man lägga in flera portar. En modul vid varje port. Kräver iofs att portarna når wifi.