Hej pa er därute!
Jag håller på bygga garage och kommer snart behöva fästa väggarna fast på betongplattan.
Grejen är att det ligger en mur på 190mm höjd på plattan där regelstomen(45mm tjock) ska sitta. Alltså garage väggar ska sitta på muren som själv sitter på betongplattan.
Det är 235mm längd av expanderbult som redan ligger utanpå betongplattan!
Den länsgta expanderbultan jag hittat hittills är bara 240mm lång! Vilket ger mig bara 5mm kvar att sätta in i betongen!

Min fråga är; vet någon vart man kan ta tag på betydligt längre expanderbultar?

Tack att ni finns

Bästa svaret

Tror inte du hittar så långa, framförallt inte till ett rimligt pris. Använd ankarmassa och gängstång istället. Det är dessutom starkare än expander.

Sitter inte "muren" fast. Är det lecablock? Skruvar man inte bara fast syllen med lättbetongskruv?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Tror inte du hittar så långa, framförallt inte till ett rimligt pris. Använd ankarmassa och gängstång istället. Det är dessutom starkare än expander.
Ja gängstång rakt igenom allt ner i plattan låter mycket bättre.

Är det brukligt att förankra regelstomme i plattan på detta vis? Om muren vore högre skulle det ju bli rätt jobbigt....

Själva konstruktionen är jag dålig på, infästning kan jag. :) Men jag håller med Raveper, sitter inte muren fast redan?

Är muren murad på normalt vis så räcker det nog att väggen fästs på normalt vis sen i muren........Finns ju hela hus som står på källarvåningar murade i dylika block. Tror inte de stommarna är förankrade i plattan........

• Gilla
Dennis2020
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Det låter mer rimligt att fixa på det viset än bara fästa hela bygge i en mur som sitter på plattan utan anknytning i själva betongplattan.
Tack!

S Stefan1972 skrev:
Är muren murad på normalt vis så räcker det nog att väggen fästs på normalt vis sen i muren........Finns ju hela hus som står på källarvåningar murade i dylika block. Tror inte de stommarna är förankrade i plattan........
Nicro Nicro skrev:
raveper raveper skrev:
Sitter inte "muren" fast. Är det lecablock? Skruvar man inte bara fast syllen med lättbetongskruv?[/QUOTE

raveper raveper skrev:
Sitter inte "muren" fast. Är det lecablock? Skruvar man inte bara fast syllen med lättbetongskruv?
Jo det är lecablock, och muren sitter med ett tunt läge betong mellan sig och själva plattan. Det blåser rejält här ibland och då blir man rädd när hela bygge inte är säkrat i betongplattan!

T
Du kan lugnt dra i lecan, bygget går ingenstans om du inte bor på Jupiter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.