2 818 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vad är storsta längden på expanderbultar?
Hej pa er därute!
Jag håller på bygga garage och kommer snart behöva fästa väggarna fast på betongplattan.
Grejen är att det ligger en mur på 190mm höjd på plattan där regelstomen(45mm tjock) ska sitta. Alltså garage väggar ska sitta på muren som själv sitter på betongplattan.
Det är 235mm längd av expanderbult som redan ligger utanpå betongplattan!
Den länsgta expanderbultan jag hittat hittills är bara 240mm lång! Vilket ger mig bara 5mm kvar att sätta in i betongen!
Min fråga är; vet någon vart man kan ta tag på betydligt längre expanderbultar?
Tack att ni finns
Jag håller på bygga garage och kommer snart behöva fästa väggarna fast på betongplattan.
Grejen är att det ligger en mur på 190mm höjd på plattan där regelstomen(45mm tjock) ska sitta. Alltså garage väggar ska sitta på muren som själv sitter på betongplattan.
Det är 235mm längd av expanderbult som redan ligger utanpå betongplattan!
Den länsgta expanderbultan jag hittat hittills är bara 240mm lång! Vilket ger mig bara 5mm kvar att sätta in i betongen!
Min fråga är; vet någon vart man kan ta tag på betydligt längre expanderbultar?
Tack att ni finns
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Ja gängstång rakt igenom allt ner i plattan låter mycket bättre.Nicro skrev:
Är det brukligt att förankra regelstomme i plattan på detta vis? Om muren vore högre skulle det ju bli rätt jobbigt....
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Är muren murad på normalt vis så räcker det nog att väggen fästs på normalt vis sen i muren........Finns ju hela hus som står på källarvåningar murade i dylika block. Tror inte de stommarna är förankrade i plattan........
Det låter mer rimligt att fixa på det viset än bara fästa hela bygge i en mur som sitter på plattan utan anknytning i själva betongplattan.Nicro skrev:
Tack!
S Stefan1972 skrev:
Nicro skrev:
raveper skrev:
Jo det är lecablock, och muren sitter med ett tunt läge betong mellan sig och själva plattan. Det blåser rejält här ibland och då blir man rädd när hela bygge inte är säkrat i betongplattan!raveper skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden