Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
IsseBisse: [citat] Okej, börjar jag så! Det går ju alltid att byta dörr och sätta in en ventil i efterhand om jag vill ha mer kontroll på luftflöde/värmeläckage. Hur är det med väggbeklädnad och brandklass. Är det något särskilt jag behöver tänka på? Jag läste någonstans att om garaget står inom 8 m från bostadshus måste man se till att vissa väggar uppfyller viss brandklass. Men i
nicmarxp: Hej, Vi har köpt ett hus som är byggt 1977 med ett förråd som var isolerat. Vid besiktning i september (6 månader före tillträde) upptäcktes inget särskilt med förrådet, men när hantverkare var här nu i mars, kände de en stark mögeldoft i förrådet. Värt att notera att samma besiktningsman var här nu, och han kände inte heller doften, så det verkar vara individuellt om man
Nyblivenhusägare123: Ska ni gjuta platta till så kanske man ska dra tomrör för div el, kanske för vatten osv.
justusandersson: Principiellt ska balken ligga så lågt som möjligt så att pelarnas längd reduceras. Der räcker med en regel på lågkant närmast portöppningen. Balken bör ligga flytande och låsas i sid- och höjdled med hjälp av någon sorts byglar.
saiter: Ett kul projekt. (y) Hur du ska göra beror lite på hur det ser ut nu. Syns inte så bra på dina bilder. Har du nån form av isolering i vägg och golv nu? Om inte så får du öppna upp och lägga i. Börja isf med golvet. Då lägger du i avlopp samtidigt. Ska du ha golvbrunn ?? Börjar diskussionen så här. //AA
ToRy: Hahaha... du kan inte mena allvar!? :rofl: Vad har du tänkt göra med husen? Hyra ut till turister? Jakt/fiskeläger? Asylboende? Corona-karantänläger? Starta en religiös sekt? Är det till familjen? Du får ursäkta men det låter en aning ogenomtänkt, för att uttrycka det milt. Och hur stora blir husen om de ska vara portabla? 4kvm? Vem vill "bo" där om man riskerar att det måste väck
T.Gustafsson: Gräv bort grässvål + jord, ner till fast material under hela byggytan. Gräv hål för plintar. Gräv så djupt så du kommer ner på riktigt stabil botten. Ställ i papprör i varje hål, dom skall sticka upp ovanför färdig yta så är det bara att kapa av dom i lämplig höjd senare. Lägg nu fiberduk över hela ytan, skär ut vid papprören. Fyll upp med samkross av lämplig fraktion,
Nylenskavillan: Hej Jag vet inte hur hantverkskunniga ni är men det är viktigt att få plastfolien på rätt plats. Vad gäller taket hoppas jag att ni löst det redan. Man kan titta i träguiden och hitta bra råd. https://www.traguiden.se/
MetteKson: [citat] Kolla med kommunen vad som gäller, du kanske inte behöver bygglov. Sanktionsavgifterna är höga och det är onödiga pengar. Svartbygge är även till nackdel vid eventuell försäljning.
Brillorm: Om ni är intresserade av att följa bygget så har jag skapat en projekttråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/moeglig-friggebod-till-verkstad.368567/
Anonymiserad 282191: Ser ut som en rätt gammal vipport,kanske blir svårt att hitta,är man lite händig med svets mm går det säkert tillverka något:) kanske byta till något liknande annars: https://www.laskompaniet.se/product/garageregel-700-2600mm-kpl
emil.z800: jag funderar på att köpa dessa https://www.ebay.co.uk/itm/GARAGE-DOOR-BOLTS-LOCK-Security-Federal-Ex-Enfield-D613-One-Pair-Keyed-Alike/232695775874?hash=item362dbfc282:g:OXMAAOSwjlxc1rlc men de verkar vara en del jobb med att borra i porten och det vet jag inte om man får när man hyr.
Johan222: [citat] Kök, vardagsrum, sovrum och toalett, även en liten barnkammare om det blir plats över ;) Nej, utöver tvättstuga blir det ett pumprum och ett litet duscrum/wc. Tack för svar, "lutar" mot ett plant golv nu!
northernlight65: [citat] Utan att titta noggrant så ser det ut som för mig. Förenklad kontrollplan tror jag det definierades som.
plutoorjan: [citat] Ja, jag sålde huset och köpte ett nytt. Skämt åsido, vi skippade att åtgärda det. Bodde där fram tills för tre månader sedan, och det var så lite det glipade så det gjorde inget i praktiken. I övrigt så var vi supernöjda med porten, så det blir en likadan till nya kåken. :)
emil.z800: Nu har jag kört maskinen I 4 dagar och drog ur den igår. Har legat stadigt nu på 20-23% luftfuktighet i garaget hela natten och dagen idag. Hoppas verkligen den gjort susen får kolla igen om några dagar. Om det regnar sen och bli värre igen så vet jag att de är från ytterväggen där det är 1m hög jordförhöjning med massa gräs. Då lär det behövs dräneras på de stället men det
Saelen: Tack för svar... Eftersom den är mobil på trailer så vill jag hålla ner vikten. Tänkte regla med 45x70 och så råspont 21x120 utanpå. Då blir ju regelverket synligt men baksidan på råsponten är ju hyvlad och blir rätt snygg ändå. Men tanken var ju ifall jag skulle lägga panel på insidan så att det blir snyggare samt bättre tätat. Ventilationen är ju inga problem, det ska
Thomas_Blekinge: Jag skulle sätta den vänstra murade väggen ett par meter längre in i huset så att den kan fungera som brandvägg. Då blir det ett samlat utrymme för pannan och acktankar som kan få en enklare regelvägg utåt.
jesper_t: He,j hitta det jag sökte: Blockhusplank 45x145 mm Kallas även ”Friggebodstimmer" [bild]
ArneTW: [citat] Då det är utvändigt panelen sitter har värmen i bastun ingen betydelse. Att bränna/kola ytan är en klassisk metod att få lång livslängd tror att det är vanligt att man även använder tjära/linolja(roslagsmahogny?) Efter bränning. Sök mr Chickadee på youtube.[MEDIA=youtube]hIlfpZHvqhY[/MEDIA] En bastu kräver inte nåt annat än vilken annan byggnad som helst. /ATW
Daniel 109: Har du avfuktare finns det ingen anledning att ventilera, du får bara in mer fukt. Se till att skaffa en som klarar låga temperaturer.
KnockOnWood: [citat] Gjut en riktig 100 mm betongplatta, det kommer du inte att ångra! Det räcker med 100 mm cellplast under betongen om du inte skall hålla det hela uppvärmt.
13th Marine: [citat] Mig veterligen så ska detta vara okej för privat bruk, skulle du däremot börja sälja ritningarna eller så har du nog mer problem.
Nylenskavillan: [citat] Hej Du har en läcka, men det här är ingen sida där man söker hantverkare utan råd för att göra själv, så en bättre fråga vore vart du skall vända dig för att få det åtgärdat. Har du redan tagit tag i fukten?