Hej

Jag har en relativ ny friggebod - oisolerat med plåttak. Det ser ut som det blir lite fuktig med nymögel på några träbitar (bild). Eftersom konstruktion är relativ ny så undrar jag vad det berör på. Behöver jag bättre ventilation (se bild)? Eller handlar det snarare på en ovanligt blött vinter?

Trälist i en friggebod med synlig mögeltillväxt och en grön plastkorg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av trä i friggebod med synligt ventilationgaller och lätt fuktskada på trä.
Skapa konto

Bara på ett ställe? Eller överallt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara på ett ställe? Eller överallt?
Mest på en del paulownia trä. Hmm - om det är bara det så kan vara att det var blött...

Precis det jag tänkte, fuktigt trä...

Nja - nu ser jag lite mer mögel på väggarna i ett hörn. För ett år sen staplade jag lite ved - kanske 1/3 cubik mot innervägen. Jag trodde att det var torr men det kan var att det var något fuktig...

Ska man tar mögeln bort med lite grönsåp och hoppas att det inte återkommer? Eller ska man behandlar med något annat?

Har du bara 1 ventil?

En liten sånt i varje end.

Möglet beror på den varma fuktiga vintern som skapat ett perfekt klimat för möglet att börja växa.
Så länge det är plusgrader och över 75% RF så kommer det mögel.
Diagram som visar mögelrisk vid olika kombinationer av relativ fuktighet (RF) och temperatur i grader Celsius.
Skapa konto

• Gilla
Swedave
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.