Kristian Ask
Kristian Ask: [citat] Jag är ganska osäker på vad det var för väg men det kryllar av små privata tvärvägar. Det var nog en likadan och kommunen inte ville ha den kvar. Omständigheterna är oklara. Tack för all hjälp. Vi kommer prata mer med ägarna (11 st :D) och vi har ingen brådska. Många av dem är till åren komna och vi hjälper gärna till att hålla ordning på deras skogstomt. Vi har byggt
16 svar · 3,8k läst
D
Du och 19till: Jag skulle sagt att det räcker att såga bort den dåliga biten och lägga en ny på varje sida av den gammla.
1 svar · 1,8k läst
·
V
Vitahusknutar: Hittar dock inga ritningar på nätet. Blir det bra med, sett underifrån: Innertak-isolering-råspont(som spikas i takreglarna)-tjärpapp-strö-/bärläkt-korrugerat plåttak? Eller ska man ha nån luftspalt nånstans?
7 svar · 2,5k läst
·
S
Anonymiserad 138940: [citat] tack för svar. Grymt snyggt!! Kommer välja novoferm med ncs kulör. Har fått pris idag på 26 tusen med motor och portöppnare och kundkulör i Ncs. Fick du betala något liknande!
31 svar · 7,2k läst
·
Grandalf
Grandalf: Ok, tack! Då fick jag tänka om lite..
4 svar · 1,9k läst
C
Chilly_J: Hejsan behöver hjälp med vad det hade kunnat kosta att bygga detta på 80talet, ca 1985. gäller ett fullisolerat garage , 25 m2 med port, förr och tillhörande verkstad. se ritning obs inget vatten men el där ute. samt ett "förråd" fullisolerat, ena delen som tvättstuga och andra som vanligt förråd. någon som har koll måntro?!
0 svar · 2,2k läst
·
S
Skate88: [citat] Stort tack för svar! Det var lite av min fundering och känsla också. Det skulle förmodligen bli helt ok om jag skrapar och målar om det. Huset ska byta färg så förrådet kommer i så fall få en ljusgrå färg med endast fönstren i grön färg. Behöver man skrapa bort all färg eller räcker det med att endast ta bort den färeg som sitter "löst"? Tack för värdefulla tips! /
2 svar · 5,7k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Att räkna med att spikläkt ska hantera sidolaster är inte lämpligt. Det hjälper väl något men den uppstyvande effekten i skjuvning blir liten. Skivor har en helt annan effekt.
13 svar · 3,6k läst
M
Mats: Den är smidig. dock föredrar jag rullar med större bredd, typ 2,6 eller 4 meter. Då går det fort att fixa kondensskydd på små byggnader
3 svar · 2,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Är det ett uppvärmt bostadsutrymme måste tillbyggnaden uppfylla dagens energikrav. Tänk på det så det inte glöms bort i bygglovet
19 svar · 30,3k läst
·
F
FRS05: [citat] Ja, då är det ett annat läge. Man måste ju ha klart för sig vad som är bärande eller ej innan man sätter igång med något sådant.
8 svar · 3,1k läst
·
P
peddap: Hej! Är i tagen med att bygga nytt och tänkte få till ett garage alt förråd med på bygglovsansökan. Någon med erfarenhet på bra byggsatser? Vet att det finns en sjö med leverantörer men skulle vilja ha input med någon som köpt och byggt?
0 svar · 1,2k läst
Babyem
Babyem: Hej, Tyvärr väldig grönt inom bygg, speciellt när det gäller utvändig. Går i tankarna om att bygga en "carport/kallgarage" utan port. I princip vill jag bara ha ett skal - vägg & tak, öppet framsidan där man kör in för att parkera. Oisolerad?, inget el eller dyl behövs. I storlek 6x6M som ska räcka för 2 personbilar. Fasaden vill jag ska vara puts. Hur kommer jag undan detta
0 svar · 2,0k läst
·
B
Blommanave: Vi ska renovera vår garangeport från 70-talet för en förhoppningsvis billig penning. Finns det någon som har erfarenhet o slutresultat?
0 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kanske kunde ringa dem och fråga. Från deras hemsida: [citat]
1 svar · 2,3k läst
stefancrs
stefancrs: Är inte den tänkta planlösningen med i bygganmälan?
9 svar · 2,1k läst
·
stefancrs
stefancrs: Jag tycker det första man ska fråga sig är om det inte finns utrymme för en sådan utbyggnad i detaljplanen? För isf är det ju bättre att helt enkelt skaffa bygglov för utbyggnaden, så har du kvar attefallsrätten.
16 svar · 6,5k läst
R
rolund: Hej Så ska vi bygga pergola här hemma. Vi har en befintlig terrass som står på pålar där vi ska bygga pergola. Jag undrar hur jag bäst fäster bäringen till Pergola. Jag har lagt till några bilder för hur det ser ut under och över. Den ena visar ena hörnet. Den andra hur de andra hörnen ser ut. Samt ett ifrån ovan. (och en skrytbild då jag byggt det själv:)) Jag antar vi jag
0 svar · 1,8k läst
·
B
Benny: Jag ska bygga en bod i lecablock med pulpettak Måtten blir ca bredd 236 och längden 452 cm Garaget har 27 graders taklutning och ligger presic sidan om boden Blir det bra med 27 graders taklutning på boden också eller det kommer det att se konstigt ut då bredden bara blir 236 cm? Jag tänkte ha 240 cm höjd på lecablocken ena långsidan men vad blir då höjden på lecablocken den andra
0 svar · 1,5k läst
F
Fre22: Har idag ett gammalt murat garage med lågt pulpet tak som ska renoveras. Idag sitter det en CAR-IN port som ska bytas ut. Eftersom det är låg takhöjd, behöver jag all yta upp till taket för div aktiviteter. Mitt garage är 330 cm brett (Innermått), så jag tänker såga upp hålet för porten till 300 cm. Sedan får det bli den lägsta porten leverantören har. Då borde jag få in den
0 svar · 1,3k läst
M
Mats: läkt och takplåt blir billigare
1 svar · 837 läst
L
Leafy: [citat] Ja jag är inne på att göra samma, mitt har varit såhär i 2 år och jag tror helt ärligt att isoleringen och panelen har nog inte tagit stryk alls, känns som det tål att vara så i några år till i värsta fall. Jag kommer nog ta taket först om 1 år och sedan ta väggarna senare nästa sommar. Jag har även fått ett tips om att man skulle kunna riva ner allt inifrån igen och
3 svar · 2,8k läst
·
holmberg87
holmberg87: Jag använde limträpelare 90x90 och 22x120 brädor som skruvlimmades på var sida. Limträbalken upptill ligger då mellan brädorna och jag använde 90x220 limträ där. Bättre att välja limträ för pelarna och dom vrider sig inte och är inte så dyra. Kolla min byggtråd om du vill se mer.
6 svar · 3,6k läst
·
rickricaro
rickricaro: Har köpt från Areco via en kontakt, men jag tror de säljer till privatpersoner. Värt att ringa och fråga för de har många färger att välja på och andra profiler än den jag länkade till. http://www.arecodirect.se/sv/byggplat/areco-takpannor/
6 svar · 3,0k läst
·
Stigbertil
Stigbertil: Hej, vi har ett snedtak med öppna väggar på ladan på landet. Tänkte bygga väggar för att ha ved på tork året runt. Tips om dimensioner mm
0 svar · 864 läst
A
AnetteL: [citat] Förlåt.. Min trötta hjärna räknade fel igår. 1/2 av partiet hamnar över 200mm sula, inte 2/3. 75mm av partiets djup hamnar över 200mm betong, 50mm hamnar över betong som går från tjocklek 100mm - 0mm och ca 25mm hamnar över cellplasten om jag inte gör någon förändring.
24 svar · 5,3k läst
·
M
MickeAlexandra: [citat] Hej! Vi funderar på en tillbyggnad av garage med carport och gillar verkligen filen du bifogade. Du råkar inte ha ritningar för denna byggnad? Mvh, Micke & Alexandra
4 svar · 24,8k läst
·
M
Marcusns: Kolla in byggbeskrivningars hemsida
1 svar · 3,5k läst
B
bautaberit: Tusen tack!
10 svar · 13,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.