2 525 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Takskjutport
Varm- eller kallgarage?
Personligen skulle jag önska att mitt garage hade mindre dubbeldörr, helt enkelt för att slippa öppna hela porten bara för att man ska in och hämta en skruvmejsel eller nåt.
När man gör det och det är vinter släpper man ut mycket mera värme dessutom.
Personligen skulle jag önska att mitt garage hade mindre dubbeldörr, helt enkelt för att slippa öppna hela porten bara för att man ska in och hämta en skruvmejsel eller nåt.
När man gör det och det är vinter släpper man ut mycket mera värme dessutom.
Sitter i samma sits.
Just nu lutar det åt två 2.5m.
Har en bil och tre mc. Bor i södra Sverige.
Så värmeförluster är inte en faktor jag tar hänsyn till. Estetik och funktion är nog mina val. Tyvärr så tycker jag nog att en port är snyggare än två men funktion får överväga.
Har du fått något pris/leverantör på port ?
Just nu lutar det åt två 2.5m.
Har en bil och tre mc. Bor i södra Sverige.
Så värmeförluster är inte en faktor jag tar hänsyn till. Estetik och funktion är nog mina val. Tyvärr så tycker jag nog att en port är snyggare än två men funktion får överväga.
Har du fått något pris/leverantör på port ?
Jag skulle ta en port alla dagar i veckan!
Fördelar:
En motor
Möjlighet att ställa ett fordon i mitten vid däckskifte/mek/övrigt
Möjlighet att leda en cyklar, gräsklippare, MC eller annat mellan bilarna även om de står utanför garaget
Billigare i inköp oftast
Snyggare (smaksak iofs)
Nackdelar har jag svårt att komma på. Kanske att utrymmet mellan två portar är bra plats för eluttag eller slang och sladdvinda.
Det slitna argumentet med att man släpper ut värmen ger jag inte mycket för. Det finns väl inget korsdrag? Allt i garaget är ju uppvärmt så det kyls inte ner på en minut även om det sker lite luftutbyte!
Jämför förhållanden mellan ytan på porten och volymen i garaget med ett kylskåp och dess dörr! Det borde bli varmt direkt du öppnade det för att hämta mjölken men så är det ju inte
Men en vanlig dörr vill man också ha oavsett antal portar!
Fördelar:
En motor
Möjlighet att ställa ett fordon i mitten vid däckskifte/mek/övrigt
Möjlighet att leda en cyklar, gräsklippare, MC eller annat mellan bilarna även om de står utanför garaget
Billigare i inköp oftast
Snyggare (smaksak iofs)
Nackdelar har jag svårt att komma på. Kanske att utrymmet mellan två portar är bra plats för eluttag eller slang och sladdvinda.
Det slitna argumentet med att man släpper ut värmen ger jag inte mycket för. Det finns väl inget korsdrag? Allt i garaget är ju uppvärmt så det kyls inte ner på en minut även om det sker lite luftutbyte!
Jämför förhållanden mellan ytan på porten och volymen i garaget med ett kylskåp och dess dörr! Det borde bli varmt direkt du öppnade det för att hämta mjölken men så är det ju inte
Men en vanlig dörr vill man också ha oavsett antal portar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du borde ha en vanlig, enkel förrådsdörr också.tveksamt skrev:
En sådan kostar inte många hundralappar, och gör det mycket enklare att t.ex. hämta saker man glömt i bilen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
En separat gångdörr helt klart! Och stor port, välj en rullport istället för takskjutport såslipper man massa som sticker in och tar plats.
Tycker det är grymt skönt med 5m port så man har lite mer frihet var man ställer saker.
Tycker det är grymt skönt med 5m port så man har lite mer frihet var man ställer saker.
Klicka här för att svara