J
J.B.: Behäll golv reglarna 45X170 det är inga stora pengar och du kommer att reta dig till vansinne om den inte blir stabil.
4 svar · 2,3k läst
W
woien: Jag har kapat bort 12 meter 20 år gammal Thuja häck som hade blivit lite risig. Och genast hade jag 1 meter bredare gräsmatta och en massa mera ljusinsläpp. Men nu så har jag framsidan som inte ser så fräsch ut och frågan är hur man skall göra nu. 1. skall jag mura en mur som täcker det hela ca 20 cm upp och planka resten inkl isolering? 2. planka allt utan isolering? 3. anlägga en ny
0 svar · 1,1k läst
·
Ola78
Ola78: Det beror på lite vilken sorts tryckt virke som använts. Tryckt virke som har markkontakt ska ha träskyddsklass A. Kolla om du kan se om det står stämplat någonstans NTR/A på virket som har markkontakt och stämplen ska vara vit om det är NTR/A klassat virke.
1 svar · 1,4k läst
M
modewski: Jag har kommit över två st terrassmarkiser billigt från AMA. Bredd 3,70, utfall 2,60, helkasett. Problemet jag har är fasaden. Jag har puts på trästomme. Tunnputs 2-3mm, aquapanel 12mm, bärläkt 28mm, väggregel. Min tanke är att göra en plåt 3,7m bred och ca 20cm hög, 3-5mm tjock (istället för träregel) för att fördela ut vikten på fasaden. Borrar hål i plåten för fästerna
0 svar · 1,5k läst
M
Mittbygg: Tackar så mycket för svar! Kemankare och vagnsbult blir det. Nu - ut och gjuta d^_^b /Magnus
3 svar · 7,5k läst
M
M-stad: Håller på med murgrill(ar) i Leca och hemmagjutna detaljer (fris och valv) i Lecakulor och betong. Kommer att klä invändigt med eldfast. Har murat mot uterumsväggen som också är i Leca. Tror att Leca nog är det enklaste för en amatör som jag att jobba med. Putsar med vanligt puts och Heidiputs(vitt). Denna hamnar också 3 m ut från husväggen, så jag tror inte det är någon fara med
2 svar · 13,0k läst
·
estwing
estwing: kika på min tråd så har jag skrivit ner vilken dim jag använt!!! mvh estwing
5 svar · 8,5k läst
·
M
Missionären: Det fins ingen skriven lag om att balkonger skall besiktigas, men händer det en olycka är det föreningens ansvar.! En lag om besiktning är (om jag inte är helt ute och cyklar) på väg. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svensk_byggtjanst/pressrelease/view/ny-bok-balkonger-besiktning-reparation-och-underhaall-568587
1 svar · 3,2k läst
H
huggan: Får man Rot på altanbygge? Isåfall är 390kr/h plus moms billigare än 250kr/h svart.
1 svar · 3,6k läst
M
mattzon: [bild]
4 svar · 2,2k läst
·
U
uruguru: Kör med plexiglas. Inga barn rår på det. Det finns ännu starkare plast men den är visst inte lika klar. Plasten är lättare än glas.
2 svar · 7,5k läst
P
pandanloo: [citat] Jag satte en liten träskiva ovanför trafon under trädäcket. Kommer aldrig rinna runt den i flöde, kanske kan komma lite vatten på den men inget jag e orolig för. Med Ip 44 så ska den klara lite vatten stänk.
21 svar · 20,1k läst
H
Hubbe2: Vårt helt nylagda, tålde inte en snöklump på ett par kg som ramlade ner från takfoten, en våning ovanför. Den brakade rakt igenom, dessutom på en skarv så nu får jag byta två skivor... Det var plusgrader ute och taket bara 3-4 månader. Surt, inte så mkt för kostnaden, utan mer att jag är höjdrädd och det var jäkligt jobbigt att skruva dit skiten första gången, blir nog inte
14 svar · 28,3k läst
N
nocon: Det kan gå och det kan gå åt skogen efter ett tag. Jag lägger alltid fiberduk - bärlager - sättsand/stenmjöl. Varför slarva, det är inte varje dag man är sugen på att gräva om och justera plattorna. nocon
1 svar · 5,7k läst
snickargubben
snickargubben: Som svar på min egna fråga kan jag säga att det blir isolertakskivor istället. Lite dyrare - mycket bättre och snyggare. Det blir inget bra med plexi. Nu gäller det bara att ringa runt efter bästa pris.
1 svar · 6,3k läst
estwing
estwing: gtackar... kul ni gillar det.... mvh estwing
37 svar · 21,1k läst
·
B
b8q: Jula: http://www.jula.se/tradgard/dorrmattor-och-golvsystem/?sortorder=title-asc&pagesize=10&406-page=4 Finns även en variant på sidan 7, helt i plast, kanske är den du menar?
1 svar · 1,9k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Titta under rubriken Altan & uteplats i vår gamla bildfunktion http://www.byggahus.se/bilder/showgallery.php/cat/538
1 svar · 952 läst
H
Henri: [citat] Ja, och därmed möjlig avrinning för att undvika fukt och röta i nederkanten av fasadbrädorna.
6 svar · 1,4k läst
S
Stensson11: Med djupet menar han tvärtom mot vad du menar. Borde väl bli knappt 4 meter för dej. Så hade jag dock inte lagt trallen.
21 svar · 17,9k läst
B
byggarätt: Balkongen har väl fall så att vatten rinner av? Du behöver inte använda annat än vanligt tryckt virke NTR/AB men lägg murpapp under reglarna men se till att pappen inte sticker ut så att det kan suga vatten från betongen eller stå vatten på pappkanten
1 svar · 3,2k läst
findus42
findus42: Antar att du menar 145x45. Det kommer att duga. Än en gång... Lycka till
3 svar · 4,9k läst
·
M
mr_bygg: I en tidigare tråd så finns det lite sammanställda priser för altanbyggen där vi bland annat redovisat vad vår altan kostat så det kanske kan ge er lite vägledning. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/147700-altan-kostnad.html#post1100158 Det som tillkom utöver kalkylen var sen några tusen för ytterligare en trappa med räcke så totalt när allt var klart ca 33 000:- i
7 svar · 3,6k läst
P
pbengtsson: [citat] Sök här inne på "glad gubbe", "sur gubbe". Det är mycket disskussion, men innan jag läste dessa lade jag den sida av trallen som såg finast ut upp, dvs en blandning, och det funkar om man inte är perfektionist.
4 svar · 3,3k läst
·
L
lind75: Vilken typ av värmekälla passar bäst på en altan som är inglasad, 40m²
0 svar · 1,5k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Ja 0,5 m på höjden.
5 svar · 4,2k läst
B
barajag: Tjena igen.:) Ett tips. När du är färdig med det du företagit dig så ta ett foto som du skriver ut (eller om du gör det på datorn) Rita med tuschpenna( om du skriver ut det, annars blir skärmen så ful:rolleyes:) som du tänkt dig, då ser du ganska bra de estetiska proportionerna som skulle bli i verkligheten. Glöm inte att kasta ut en bild när du är färdig!!:D
2 svar · 5,4k läst
L
Lobo69: De tre stora i Sverige är sandatex eller egentligen para som den heter i resten av europa. Är från italien. Sen finns det dickson från Frankrike och sattler från österrike. Finns även andra men de är så små i Sverige. Har själv nästan bara jobbat med sandatex och dickson men jag vet att många tycker om sattler. De har alla snudd på identiska tekniska specifikationer så det skall
1 svar · 4,9k läst
L
Lobo69: En bra sida att börja på om man skall köpa markiser. http://www.markis-info.com/ Handlar om markiser och solskydd och vad man skall tänka på.
2 svar · 4,7k läst
B
barajag: [citat] Varse god, så lite så.:) Lycka till, och släng upp en bild när du är klar så vi får se underverket.d^_^b
11 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.