Altan & Uteplats
MathiasS: Ytterpanel är ju ofta klyvsågad vilket betyder att man får stickor av den (iaf när man går åt ena hållet). Jag skulle inte vilja ha barnfötter på det. Du kanske kan hitta någon slät panel istället?
slacker: [citat] Tolkar det där som "korrekt underarbete" ! d^_^b
Mittbygg: [citat] Tack för länkar! Kanonbra lathund och fina inspirationsbilder.
Mig2006: Jag har planer på ett göra ett större staket vid mitt trägolv (uteplats) men är orolig för att staketet kommer bli tungt och välta. Mitt trägolv lutar mer än vanligt (ca 3 cm/m) och bredvid denna lilla trappan ned mot gångvägen sitter idag ett enkelt staket som är ungefär en meter högt och nästan två meter långt. Därfter kommer grannens förråd. Dagens staket är väldigt
urbann: Har ställt frågan under tillbyggnad småhus istället.
Mittbygg: [citat] Tack Matti_75 Då klarnar det en hel del. Då blir det en fråga om jag ska vara lat vad gäller plintgrävning och hoppas allt känns rejält eller gräva lite mer och vara helt på det stabila planet :)
byggarätt: Bro i betong är underhållsfri men har problem med att den kan sätta sig om du inte har korrekt underlag du får svårt att ansluta andra saker till en betong konstruktion... Vanligtvis så vill man ha betong med värmeslingor el så att du slipper is och du vill inte ha en köldbrygga in i huset.Ett alternativ kan vara en slang med glykolblandning med pump så lägger du en slinga i backen så
kuse: Det är ju inte hela världen om man får att ett steg eller två ner till däcket från dörren sett. Om det nu blir en bättre/enklare konstruktion utan att behöva tänka på innomhusnivån.
Hubbe2: Nej, men det är svårt att motivera en massa timmar för en simpel altan. Kunderna förstår sällan hur påslagen fungerar.
miljop: Tack för info. Kan vara så att man oroar sig i onödan. Får väll gå över med sandpapper om det inte blir bra -många kvadrat men jag gillar ju att jobba!
hahalj: Problem 1: Jag hade gjutit på stenen/berget. Jag har gjort så med en trappa i en slänt, blev hur stabilt som helst. Men det beror ju på hur stor stenen är, gräv tills du ser omfånget av den, är den alltför stor för att ens överväga att flytta med spett och muskelkraft då ligger den säkert still med altanen ovanpå. Eventuellt borra några hål och limma fast armeringsjärn i stenen
Mittbygg: Tack Hubbe2. Då återstår att ta reda på taklutningen. Jag har tänkt antingen ett aluzink eller shingel. Antar att det finns svar på forumet om detta så jag ska söka men om någon har det i huvudet så gör det ju inget att få med det här :-). Tack igen
Benny_o_Lina: Varför inte göra en ram av tryck virke som du fäster i plintarna och sen ställer och fäster väggarna i ??
Ola78: [citat] Nu skrev jag att Ts kunde köpa limträstolpar, t ex på skånska byggvaror. En 90*90 limträ är starkare än vanligt konstruktionsvirke i samma dimension men det du skriver stämmer med. Det är en ju en klassiker för att få något starkare. Men som sagt en hel stolpe är snyggare som du också skriver.
estwing: hejsan... hoppas detta kan visa dig nåt? http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt.html du får bläddra i tråden.. mvh estwing
Mittbygg: [citat] Skönt! Då kan ni fokusera på det som är roligt - nämligen att planera och bygga! :)
Benny_o_Lina: Nä, inte att taken räknas som friggebod.. utan tak ingår i dom här 15 fria kvm man får bygga. Jag kan mycket väl ha fel men nån som vet var fakta finns får hemskt gärna lägga in den här för det skulle ändra mina egna planer i trädgården till det bättre också.. Vill ju minnas att om man bygger en friggebod på exakt 15kvm och dessutom bygger en altan med tak i anslutning till
petersson79: Jag skruvar ju hellre tryckt trall nu och kan därmed med gott samvete kanske byta ut den om säg 10 år istället för att lägga lärkdäck och känna att "den är alldeles för dyr för att byta ut" och få dras med en halvdan altan ytterligare 10 år... Och angående sura gubben, det ser man ju på brädorna hur de ska ligga för att slippa vattenpölar... Men det blir värre med de som är
SBH: fiberduken ger dig lite armering mot underlaget.
NiclasR: Hej, Jag har i och för sig inte kommit så långt så att jag har erfarenhet av konstruktionen i ett uterum men så här har jag gjort: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/142828-projekt-traedaeck.html
fgo: Hej på er! Jag hoppas på lite hjälp från er. Kommer att bygga lite altan här i vår. Se bilden på länken http://fgo.dlinkddns.com/altan.jpg Det kommer att vara inglasning vid taket. Kommer det upplevas för litet framför glaspartiet (1m)? Vilken dimension skulle ni köra på regeln som håller upp taket samt dimension på stolparna? Har räknat på limträ L40 315x90 resp LK30 90x90,
Fröberg: Hej, Jag behöver sätta upp ett solskydd samt fåntak över huvudet vid våra stora fönster. Har ett parti som är 7,25 brett. 5 meter fönster, 75 cm vägg och sen ytterligare ett fönster på 1,5 meter. En altan Någon med erfarenhet/förslag på snygg lösning? Hur skulle ni förankra en stolpe som skall aggera fästpunkt åt ett stort segel?
scampi: Ska bygga ett slags klaffbord / balkongbord. Är på jakt efter utfällningsanordningen som behövs. Jag vet inte vad det heter eller vart man kan köpa det, men det kan förklaras med att det är ett rör som löper i ett annat rör som kan nypas fast i utfällt läge för att sedan dras ihop igen, lika lätt.. Detta rör har gångjärn i bägge ändar så att du kan få till en 90graders vinkel
musse10: Hej :)! Vi håller på att bygga en inglasad altan i anslutning till vårt hus. Vårt önskemål är att kunna ha ett klinkergolv där ute. Nu sitter vi och funderar på hur vi ska göra med underlaget som inte består av någon gjuten platta. Vår senaste idé är att bygga en stålkonstruktion av u-balkar på plintar (istället för träreglar). Som isolering tänkte vi lägga i markfrigolit
Sangris: Ola78: Det hade ju varit trevligt om du hade kunnat, men det är en bit mellan mig och Vetlanda. Tack för din hjälp i alla fall.... läser just om bygget du länkade till mig.
Draven: [citat] Nja ingen droppkant men muren är som en trappa med 60 cm granitsten på varje "trappsteg" och på varje "trappsteg" har jag ett bra fall så vattnet rinner åt rätt håll(det mesta i varje fall);). Varför hade du ej satt dit en skiva ? Det finns kanske ingen som klarar det utomhusklimatet? Känns onödigt att putsa om hela muren när jag sen ska "kakla" dit en fondvägg som då också