Altan & Uteplats
lasseseger: kan man lägga plattor på flis om man har bara sand under? Där vi bor är det sand, sand och åter sand 10m ner! Blir då fiberduk, sättsand, plattor bra? Hur stora är flisen i så fall?
FredrikStr: Om bara ett hål så kör med borrhammare el kombi, föslagsvis hilti kombihammare te 70-atc el likn ....ska du ha fler så hyr en cobra el dyl (Cramo?)... Sen beror det naturligtvis på dimensioner du tänkte ha men låter som ganska smått om du ska bygga staket så då borde sko funka utmärkt
Fasting65: Markilux kallar det Shade plus http://www.holmgrens.eu/ShadePlus.php Brustor säger att det heter "Valance", se sid 8 i pdf:en: http://www.brustor.se//upload/pdf/Catalogus2010_E.pdf Här finns en till variant, och då kallas den för frontgardin: http://www.anderssons.se/Produkt.aspx?grp=2&id=11
akhagen: I brist på svar så svarar jag själv ;-) Jag satte med synliga stolpar, dvs en staketsektion bryts helt av en stolpe( ===|===|===|=== ). Mycket snyggare och mindre "kommunal-stängsel" tycker jag. Men jag har ganska kort sträcka (15 meter inkl biluppfart). Sektionerna är lite skeva och eländiga så de bör kantsågas. 171 cm MELLAN stolparna blir bra tycker jag, dvs bort med typ 4 cm per
Mittbygg: [citat] Jag hade en hel del järn kvar sen vi byggde till huset och dom var nog 10 mm, eventuellt 8. Som svar på din fråga så skulle jag säga att kör på järn mellan 8-10 mm. Grövre behöver du inte ha.
Janne_mstd: Vi skall gjuta plintarna (150rör) för våran altan nästa helg, vilken dimension på armeringsjärn rekommenderas? Hur många behövs i varje rör och hur placeras dem lämpligast?
estwing: tänk först å främst på det viktigaste! har du golvvärme? vilken nivå i btg ligger den? SÅ DU EJ BORRAR I EN SLANG!!!!!!! tycker du skall ta gängstång med kemankare... klart bästa resultatet...
Norea: de säljer just nu trallplattor i kompositmaterial på bauhaus. vi har tittat på sådant golv fast i "bräder". nu passar plattor bättre eftersom vi inte har mycket höjd att bygga på. någon som vet om de är bra? jag märkte att man kan skrapa lite med nageln och det kommer av lite material, men det gör det ju av trä också..
ursprungspandan: Jag håller på att bygga tak till min altan och använder mig av esslon plasttak (korrugerad plast). Min fråga är hur mycket överhäng jag kan ha från yttersta läkten? Jag ska ha hängränna som jag naturligtvis vill att vattnet från taket ska rinna ned i, men vill samtidigt att taket är stabilt i ytterkant så att det inte rör sig och låter vid blåst. Står med sticksågen i handen
Slaktaren: Har köpt ett hus där förre ägaren har gjutit en altan och lagt klinkers. Finns dock inget räcke. Hur gör vi enklast för att fästa räcket? Är det bara att borra rakt in i betongen?
Mikael_L: Noggrant utfört tror jag inte att det ska skilja något. Tror alltså, och jag kan inte se någon mekanisk anledning till att krysskolvning skulle vara bättre. Egenvikten på bjälklaget blir dock något lägre med krysskolvning vilken är en liten fördel.
FredrikR: Sorterar eller gör upp om att komma tillbaka med det som inte är accepterbart i bunten som de kört hem eller lyfter på släpet.
Tune: Kan vi bygga direkt på stenplattorna? Material osv osv? Jag byggde en liknande trätrallsyta som du beskriver förra sommaren. Jag byggde direkt på gammal sten 40 x 40 cm med undantag för att jag lade syllpapp, en skiva med oljehärdad plywood och plastkilar under reglarna. Nederst syllpapp för att undvika att det suger fukt. Plastkilarna för att få det i våg. Oljehärdad plywood under
BeernuN: Eftersom balkongen är inglasad så behöver du inte bry dig speciellt om mellanrum mellan trallbrädorna. Utgå från att inte ha något mellanrum. Lägg upp hela trallen som du tänkt ha den, utan att skruva till att börja med, så ser du om du behöver klyva någon bräda för att det ska gå jämt upp eller dela upp eventuellt avstånd som blir över mellan alla brädorna, en centimeter
MaWa71: Ja, alltså, vår montering hade inget med ROT att göra alls... Ta du och vänd dig till en annan leverantör :)
JBa: Tack det gav mig vägledning.
westermagnus: hejsan Tänkte höra vad ni har för erfarentherter av sbv isolent? tänkte bygga mitt uterume med deras partier och det är ett isolerat uterum med elektrisk golvvärme. Vill kunna nyttja uterummet även under vintern någon gång så hur bra håller dom emot kyla och vind? tacksam för all erfarenheter /magnus
Jan-Å: [citat] Nja, det skulle inte jag heller och det var inte riktigt det jag menade, jag skulle lägga marksten hellre än att gräva ner 45x170 i marken som bärlina och sen lägga reglarna också under marknivå bara för att få ett trädäck. Då är det bättre med marksten istället för trallvirke. Det inglasade uterummet får man förstås grundlägga på nåt sätt, tex med plintar.
hahalj: Det blir nog svårt att hitta en lösning för att enkelt kunna lyfta ner undertaket. Det blir nog enklast att lyfta på ett par trallbrädor ovanifrån och ta högtryckstvätten. Här är en principskiss på hur jag tänker mig undertaket. Takskivorna skruvas alltså underifrån mot 45x45 reglar som i sin tur monteras med distanser med olika längd mot golvbjälklaget (45x170). Jag behöver inte
f_s_81: Här finns en nätdörr som man kan sätta i dörröppningen http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=236&ArtID=39365&page=2
Mangan13: Hej, någon som har tips på bliilga och prisvärda altanräcken av glas? Känns som allt man hittar är snuskigt dyrt men så kanske det är? Det bästa är kanske lokala glasmästaren och fräsa ut spår i stolparna helt enkelt?
sysifos: Tack så mycket. Stadsbyggnad kontoret borde väl nöja sig med en sådant beskrivning
Biber: Hur mycket nära varandra måste betongpintar vara om jag ska använda 90mm regel?
Bonan: Det funkar hur bra som helst att lägga bjälklaget på plattor. De ger sig inte och flyttar sig heller inte. Lade ett deck i somras på plattor hos en granne det har inte rört sig en millimeter i sidled eller höjd. Vikten fördelas genom bjälklaget. Men om trädecket skall vara av högre modell fodras plintar och stolpar.
Jan-Å: [citat] Jag fick det också hemkört, har provat det förut från en annan bygghandel med samma resultat som nu dvs. det kommer med några korkskruvar, ett par krokiga, några som spruckit nån dm i änden, några med kvist i båda ändar så dom inte går att skarva :@ Jag hade bestämt mej för att alltid hämta allt virke själv men lät mej övertalas för det är så praktiskt att ha allt
Henri: Norea Träplattor 30 x 30 cm är oftast i "finare" material är trätrall 80 x 80 cm. De senare är av samma tryckimpregnerade brädor som till stora altaner. Det var kanske sådana som du såg på Hornbach, finns att köpa på dylika ställen.
blob: Vi var inne på K-rauta i helgen med samma fråga, de sa att vi skulle tvätta med färgtvätt/träfasadtvätt innan och sedan lasera. Men det svaret skulle jag dubbelkolla. Har du förresten några inspirationsbilder på vitlaserade golv?
Charlotte Andersson: Frågan är ju hur överdimensionerade dina takstolar är från början och om de skulle behöva förstärkas för att klara lasten. 4,5*6m är en rätt stor yta som skall klara personlast, vindlast och snölast. Du bör kontakta en kostruktör för att få klatgjort vad som behöver göras med den befintliga konstruktionen och hur den nya ska se ut och fästas in på bästa sätt.